1. De Karolinska kavallerivärjan 1680-1720
"...värjan måste göra sitt bästa ty hon skämtar icke..." ungf. KarlXII
Behöver nog inte säga mycket mer....gillar vapnet helt enkelt... önskar jag hade en! Björn Hellqvist, om du läser har du provat värjan osv, vad tycker du?
2. Vikingasvärdet "Themsensvärdet"
Gillar utförandet och är ju inne på vikingeriet, har ett repliksvärd från DelTin
3. Svartkrutspistoler
Jepp! Detta gillar jag! Tror drottning Kristina hade ett vackert par som platsar som mina favoriter också.... Svartkrut är något jag mer än gärna skulle vilja börja med - har aldrig skjutit bara sett på.
4. Ak-47
Besten. Ful, tung, litet magasin i förhållande till sin storlek(magasinet inte karbinen), ingen precission överhuvudtaget... men! Dra den genom en sandlåda, slå den i en sten, hammra på lådan med en stor hammare och den fungerar ändå. försök det med en M16 eller M4
5. Sydstatrevolvern
Kan för mitt liv inte komma ihåg vad den heter eller vilka kalibrar den hade eller ens vilket land den kom ifrån. Men jag menar revolvern som hade en hagelpipa under kulpipan och användes (i liten utsträckning) av Sydstaterna i det amerikanska inbördeskriget.
6. Metal storm smart gun

Den här tänkte jag försöka kolla upp och starta en ny tråd om. Men i korta drag är det en elektronisk pistol/karbin utan rörliga delar och absurd eldhastighet där den andra (kanske t.om tredje?) kulan antänds innan den första lämnat loppet. Den har dessutom "dator" så man kan se vem som använt den och vilken ammo som skjutits osv.
Den saknar traditionellt magasin och laddas direkt i pipan (ungf - kommer som sagt en ny tråd om den) har fyra pipor som kan laddas med allt från olika granater till gummikulor... framtidens tjänstevapen?
7. Sharpsgeväret
Buffelvältarenn från västern. Alla som sett Prickskytten med Tom Selleck vet vad jag talar om. Såg en midrange model 1874(?) med skeletonbakkappa1 Hur i helvete kommer man på iden att stoppa en bakkappa i metall på ett gevär i kal. 40-50.??? Tung bössa iofs men den delar inte ut några smekningar direkt! Grabbarna var hårda i Western!
8. Revolver 357 Mag
Jag gillar kalibern och utseendet på vapnen helt enkelt. En Whisco Smith & Wesson Security special helst men har en stor klumpig 686 Power-Port tävlingsrevolver.
9. M4A1
Modifierad M4. Klarar allt en fullfuxen karbin gör och är samtidigt liten och smidig samt har en massa lull-lull om man vill och finge.
10. Yxa
Tja varför inte. Jag satte yxan som favoritvapen under medeltiden så den måste ju få komma med här också
11. Bygelrepeter
Måste få med en sådan eftersom jag har en sådan barnslig förkärlek till dem. Snabb, enkel, funktionell och stort magasin (hyffsat stort - beror givetvis på vapen och ammo). En kul bössa att skjuta med helt enkelt.
/B
John Dillinger
Churchill