Användes pansarvärnsgevär som prickskyttegevär?

Skriv svar
jofredes
Medlem

Användes pansarvärnsgevär som prickskyttegevär?

Inlägg av jofredes » 9 november 2003, 10:10

Jag bläddrade igenom en bok om prickskytte under andra världskriget, jag tror titeln var "U.S. Marine Corps Scout Sniper WORLD War II and Korea" av Peter R. Senich. Där såg jag en bild på ett Boys 0.55 pansarvärnsgevär, försett med ett kikarsikte. Jag har aldrig sett något liknande förut. Nån som vet tanken bakom detta och hur det användes, den moderna idéen om materialförstörande gevär var väl knappast uppfunnen?

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 9 november 2003, 12:39

Mellankrigs uppfining som skulle förse infanterister med ett Anti Tank vapen, strv utveckling gick förbi gevärret och det var aldrig effektivt mot tanks utan var bättre mot lättare bepansarade fordon

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 9 november 2003, 15:59

Ja jag är bekant med pansarvärnsgevärens misslyckanden som pv-vapen men att de skulle ha använts som en sorts prickskyttegevär har jag aldrig sett förut.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 9 november 2003, 16:03

Kikarsikte på pansarvärnsgeväret är väl logiskt. Vi vet ju att de knappast kunde slå igenom pansaret på en stridsvagn. Enda chansen var då att träffa någon riktig svag punkt; t.ex. siktspringor. Ergo kikarsikte.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 9 november 2003, 16:33

Nordkoreanerna använde iaf ryska anti-tankgevär (14,5 mm) som prickskyttegevär och mot lätt bepansrade fordon under Koreakriget:
http://www.rt66.com/~korteng/SmallArms/antitank.htm

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 9 november 2003, 16:50

Pansarvärnsgevär skall enligt uppgift ha använts av prickskyttar för att slå ut exempelvis kulsprutepositioner.

mvh/ Daniel

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 9 november 2003, 18:57

Med andra ord så är kanske inte dagens koncept om materialförstörande/tunga prickskyttegevär fullt så nytt. Det fanns ju faktiskt tunga gevär redan innan pansarvärnsgevären, t.ex falkoneter på musköternas tid, kineserna brukade också använda tunga luntlåsgevär och de gjorde väldigt långpipiga varianter av mausern.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 10 november 2003, 04:27

I Antony Beevors Stalingrad står det att den ryska prickskytten Vasilij Zajtsev satte ett kikarsikte på ett Pansarvärnsgevär. Tydligen skall det ha funkat bra.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Longsword
Medlem

Inlägg av Longsword » 10 november 2003, 10:25

Jag vet om minst ett tilfälle när en Amerikansk prickskytt använde sig av ett vapen i 50 BMG (12,7 x99) med kikarsikte mot mänkliga mål för riktigt långa skotthåll.

Jag vet dock inte om det var en Browning HMG eller något form av gevär som användes.
(Ska leta källa men är rädd för att artikeln försvann i senaste flytten.)

Edit:stavfel som rättades till.

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 10 november 2003, 14:59

Det var Carlos Hatchcock (med reservation för felstavning av hans namn) och han skall, enligt utsago, ha använt en .50-kalibrig Browningkulspruta försedd med ett kikarsikte för att skjuta en vietnames på över 1 kilometers håll. Vietnamesen i fråga skall ha suttit på en cykel och vinkat vid skottillfället.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 13 november 2003, 22:36

D. Löwenhamn skrev:Pansarvärnsgevär skall enligt uppgift ha använts av prickskyttar för att slå ut exempelvis kulsprutepositioner.

mvh/ Daniel
Helt rätt.

Iallafall Tyskar, Ryssar och Finnar pysslade med sånt (ujuj, Finsk 20mm Lahti...). Om Britter/Jänkare gjorde samma sak med sina Boys vet jag inte (den var ju av sämre kvalitet och så)... att man sköt mot mjuka mål när man var tvungen är självklart, men jag tror inte dom bössorna tilldelades prickskyttar.

Sen vet man ju inte allt som Commandos eller OSS höll på med förstås. ;)

Skriv svar