Det hade nog inget med macho att göra - det var order på det. I samband med slutet på åttiotalet så kom vissa bovar på att man kan råna militärer på vapen. Därav påbudet att vissa officerare skulle ha pistol med sig vid vissa tillfällen.Zenior skrev:Jag tror mig kunna påstå att detta inte var riktigt - torde vara provocerande om ett befäl gick omkring med pistol -- lite machbetonat- tycker jag!Henriko skrev:Under min värnplikt som inte var för alltför länge sedan så hade en del befäl mig sig vapen (pistol/revolver, såg aldrig var det var för modell) ut när vi hade skarpa stridsövningar mitt ute i ingenstans, tex helveteshålet utanför Uddevalla, har redan förträngt namnet
Henrik
//sven
Personligen konstaterade jag 1986 att min tjänstepistol m/40 var skräp och tänkte att om inte Försvaret har råd att köpa en vettig pistol åt mig så får jag göra det själv. Studerade marknaden och till slut valde jag en pistol och köpte den. Glock 17. Två år senare gör Försvaret samma bedömning som jag. Vid flera tillfällen bröt jag mot en bunt bestämmelser och bar den istället för m/40. Hoppas det är preskiberat nu.
MVH
Hans