Militär frågelåda

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28735
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 19 juli 2023, 09:14

Alla pansarfordon kan vara dödsfällor. Men jag sitter hellre i en Leopard II än i en BTR 80 om fienden skjuter på dig. Och många väljer att sitta ovanpå istället för inne i, trots skyddet mot splitter och finkalibrig eld som en BTR 80 ger.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1323
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Militär frågelåda

Inlägg av adlercreutz » 19 juli 2023, 09:47

Amund skrev:
19 juli 2023, 08:58
Hans skrev:
17 juli 2023, 08:27
Amund skrev:
16 juli 2023, 19:15
Kanske Ukrainas mångfaldspalett av olika vapensystem (olika kalibrar) gör underhållssituationen än mer komplicerad?

Komplicerad? Det måste vara en fullständig mardröm! Hade jag varit trängofficer hade jag inte kunnat sova bara vid tanken. Det är inte bara ammunition utan även reservdelar och drivmedel.

'Vänta, OK vi har en Gepard, skulle det vara bensin eller diesel vi tankar? Kopplingen har problem, var hittar vi en ny? 35x228 till kanonerna skulle vi ha men var det 7,62×54 eller 7,62×51 vi också skulle ha?' Volodymyr, vad hade du brist på var det 7,62x39, 5,45x39 eller 5,56x45?'

Närmaste jag kommer är tyskarna under WWII med diverse erövrad materiel som stoppades i tjänst.
Tack Hans! :)

Jag gissar att intresset måste vara stort bland militärmakter och vapentillverkare att få vapen och vapensystem prövade i ett riktigt krig? Ett vapens effektivitet kan ju knappast visa sig fullt ut förrän det verkligen gäller och konventionella krig med välutrustad fiende har det ju varit dåligt med fram tills nu tänker jag. Något franskt bepansrat fordon sades ju vara rena dödsfällan läste jag för några veckor sedan.
Tror det är AMX-10 som avses, men det är mer ett fordon för spaning eller rörligt pansarvärn än en stridsvagn, och frågan är om det använts på rätt sätt.

https://www.france24.com/en/live-news/2 ... -commander
[Ukrainsk befälhavare] said his soldiers are gaining experience with the vehicles after undergoing a month's training in France, while adding this was not long enough to fully master its tactical use.
"The guns are good, the observation devices are very good. But unfortunately there is thin armour and it is impractical to use them in the front line (attack),"
Att bepansringen är tunn kan inte komma som någon nyhet...? Så rätt använt gör det säkert nytta, det gäller bara att förstå vilka begränsningar och möjligheter som finns.

Det verkar finnas ett fall där ett fordon slagits ut av granatsplitter och besättningen dödats, men det är svårt att dra slutsatser från ett enstaka fall.

AMX-10 är även ett "gammalt" fordon som det inte kommer göras någon nyutveckling på, men det är klart - lärdomar kan man nog alltid dra, men kanske snarare till nyare fordon och/eller taktikanpassning.

Men visst lär man sig saker hela tiden, ska man tro nyheterna verkar Patriot t.ex. kunna skjuta ner de där Kinzhal som skulle vara ostoppbara enligt propagandan. Oavsett om det stämmer eller inte, är det bara ett exempel på något som aldrig testats skarpt tidigare.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28735
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 19 juli 2023, 10:27

RC är ganska viktigt om man pratar AMX 10.
https://en.wikipedia.org/wiki/AMX-10_RC

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1323
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Militär frågelåda

Inlägg av adlercreutz » 19 juli 2023, 12:20

Hans skrev:
19 juli 2023, 10:27
RC är ganska viktigt om man pratar AMX 10.
https://en.wikipedia.org/wiki/AMX-10_RC

MVH

Hans
Absolument, merci :)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3042
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Bjernevik » 19 juli 2023, 14:32

adlercreutz skrev:
19 juli 2023, 09:47
Tror det är AMX-10 som avses, men det är mer ett fordon för spaning eller rörligt pansarvärn än en stridsvagn, och frågan är om det använts på rätt sätt.
För att sätta saker och ting i perspektiv, när Frankrike skaffade AMX-10 för spaningsuppgifter så åkte svensk pansarspaning i bästa fall pbv men ofta terrängbil (dvs skyddsfaktor 0). Just pansarbil var något FM ville ha till pansarspaningsförbanden men ekonomin satte stopp för det.

Men försöker man använda en pansarbil som en stridsvagn så går det på röven.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13796
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Markus Holst » 20 juli 2023, 17:29

Trampminor verkar vara vanliga i Ukraina nu. Hur läggs dessa ut och hur osäkras de?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5938
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Sarvi » 20 juli 2023, 18:13

Markus Holst skrev:
20 juli 2023, 17:29
Trampminor verkar vara vanliga i Ukraina nu. Hur läggs dessa ut och hur osäkras de?
Minor kan läggas manuellt eller som fjärrutlagda mineringar. De sistnämnda osäkras naturligtvis automatiskt i samband med att de läggs ut, vare sig det är via flyg, artilleri eller på annat sätt. Manuellt lagda minor har olika typer av säkringsanordningar; säkringshuv som ska lyftas av, säkringssprint som ska dras bort, slagtändare som spänns upp, osv. Typ av säkring beror på modell av mina. En del minor kan också bli automatiskt inaktiva efter en viss tid, t.ex. den sovjetiska fjärrutlagda PFM-1S som deaktiverar sig om den inte utlösts inom ett par timmar från utläggandet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13796
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Markus Holst » 20 juli 2023, 19:35

Det var främst trampminor jag tänkte på och gissar att det är sådana som läggs ut med flyg eller artilleri. Tack för svaret.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3042
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Bjernevik » 20 juli 2023, 20:06

Utdrag ur Beskrivning Landminmateriel. Truppmina 10 hade ingen säkring, utan när den väl var apterad så var den även osäkrad. Därför använde man säkringshuven vid aptering och desaptering, huven fixerade minan så att överdelen inte kunde röra sig.
truppmina 10 1.jpg
truppmina 10 1.jpg (70.6 KiB) Visad 807 gånger
truppmina 10 2.jpg
truppmina 10 2.jpg (93.81 KiB) Visad 807 gånger

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11238
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Militär frågelåda

Inlägg av sveahk » 31 juli 2023, 19:56

Behöver lite hjälp här - såg just den helt utmärkta amerikanska gangsterfilmen "State of Grace" från 1990, en "cult classic" som man säger.

Vi befinner oss i Hell's Kitchen, som väl de flesta vet är en del av Manhattan. En scen är nere vid Pier 84/86 där hangarfartyget USS Intrepid ligger, nu som museum. Vi ser skutan med ett US flygplan längst fram - som jag inte kan identifiera. Tog en still...
IMG_9204.jpeg

Någon som kan ge planet ett namn?

Hans K

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5938
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Sarvi » 31 juli 2023, 20:11

Tycker det ser ut som en A-4 Skyhawk?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11238
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Militär frågelåda

Inlägg av sveahk » 31 juli 2023, 20:47

Sarvi skrev:
31 juli 2023, 20:11
Tycker det ser ut som en A-4 Skyhawk?
Tack Sarvi. Tänkte också på den. Finns också på USS Intrepid, nu tydligen under däck.

Hittade den här bilden i ungefär samma ställning.
1526396020694.jpg

Men, det som gjorde att jag tvekade - är inte spännvidden (wingspan) på filmbilden större? Plus ev. en rektangulär motoröppning?

Hans K

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5938
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Sarvi » 31 juli 2023, 21:20

Du har rätt: ingen Skyhawk utan en Grumman F11 Tiger, närmare bestämt en F11F-1 Tiger. Letade runt efter info om Forrestal och hittade då denna sida: The Internet Planes in Movies Database, där flygintresserade cineaster med dragningar åt kalenderbitarhållet kan få sitt lystmäte:

https://www.impdb.org/index.php?title=State_of_Grace

Där framgår även att just det exemplaret numera huserar på ett museum i Ohio (längre från havet är svårt att tänka sig).

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11238
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Militär frågelåda

Inlägg av sveahk » 31 juli 2023, 22:15

Bingo. Stort tack Sarvi :thumbsup: ! Och sidan som Du hittade är en guldgruva - kände jag inte till...

Mvh Hans K

Grönis
Medlem
Inlägg: 456
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Grönis » 12 augusti 2023, 16:21

En fundering kring detta med att operera krigsflyg från vägar. Detta framställs ofta som en svensk specialitet. Men vilka andra länder har kapacitet till det idag? När jag åker i t.ex. Västeuropa slås jag ofta av långa öppna raksträckor som skulle vara optimala som rullbanor.. Men sen ser så klart behovet annorlunda ut men många länder borde kunna dra nytta av denna möjlighet..

Skriv svar