tryggve skrev:mustamato skrev:tryggve skrev:Visst, men HUR många SU-30 och Mi28 har köpts in på senare tid? Förmodligen mindre än ett halvt dussin

.
Vad gäller Mi-28 så har de beställt 50 stycken, vidare har de över 200 Mi-24:or i
tjänst som kommer att moderniseras betydligt och bland annat få bättre beväpning,
starkare motorer, rotorsystemet från Mi-28 o.s.v.
250 moderna attackhelikoptrar är ganska många dussin det.
Jo, men frågan var ju hur mycket ny materiel som har beställts och levererats. 50 Mi28 låter intressant, men frågan är ju många de har råd att ta emot per år...
Din fråga var hur mycket de beställt och det fick du svar på. Vidare har de beställt
de mängder de har råd med... men det tyckte jag var så självklart att det inte hade
behövts påpekas. Vad gäller flottan av Mi-24:or som kommer att moderniseras så kan
det påpekas att de i det gamla Sovjetunionen hade 1100+, och bara det faktum att
de är nere i 200 nu pekar på att de satsar på kvalitet framför kvantitet numera när
ekonomin är på uppåtgående igen.
Jag märker att du tycker det är roligt att skratta gott åt ryssen och deras fattigdom,
men om du lyfter nosen från den svenska regeringens budgetsparande åsikter om att
de inte är ett hot längre, och jämför lite med andra länder så märker du rätt snabbt att
det bara finns ett land i världen som kan matcha antalet moderna attackhelikoptrar
och det är USA. Tyskland och Frankrike har beställningar på 80 stycken Tiger, och jag
skulle inte påstå att den är lika kapabel som Mi-28N, inte ens i närheten.
Ryssarna bör görara sig av med sitt gamla sovjet junk, det kostar för mycket pengar och på sikt kan det därför vara billigare att bygga nytt.
Jovars. Det förefaller som att ryssarna är på väg mot en yrkeskrigsmakt numera, som
kommer att ligga kring 200 000 - 300 000 man. Det vill säga ungefär som Frankrike,
och vad gäller deras materialtillgång av lite mer moderna prylar som just tidigare nämnda
attackhelikoptrar, T-90 stridsvagnar o.s.v. så kommer det att räcka bra för deras mindre
slimmade krigsmakt, vete fan om de behöver investera alltför mycket vad gäller mark-
och flygutrustning. Hur det står till på havssidan vet jag dock inte, inte mitt intresse-
område riktigt.
Men vad gäller just hangarfartyg, som ju tråden nu handlar om så vore det väl från ett
ekonomiskt perspektiv inte alltför osannolikt med två hangarfartyg. Om man jämför just
med Frankrike så siktar de ju på att ha två stycken när CVF står klart.