Tack för detG:son skrev:Enligt min minnesbild, som får stöd åtminstone av tyska wikipedia, så härleds förleden till marah, dvs just märr. Marskalken var alltså ursprungligen någon slags stallskötare eller stallknekt.lampros skrev:Tack Psilander, du redde ut "lieutenant" bättre än vad jag gjorde. Jag hade rätt etymologiskt men svävade sedan ut i det blå.
Beträffande "marskalk". Är fortfarande inne på det "hästliga": "skalk" som suffix, ett slags befattningshavare (jfr "skalkaktig"), och förledet - efter Mars eller Märr? Forskningen får gräva vidare.
http://de.wikipedia.org/wiki/MarschallDas Wort stammt von Althochdeutsch marahscalc, zusammengesetzt aus marah, „Pferd, Mähre“ und scalc „Knecht, Diener“. Es bezeichnet ursprünglich den „Pferdeknecht (Roßknecht)“. Mit dem Titel seines Herren steigt – wie auch bei Mundschenk „Tafeldiener“, Kämmerer „Kammerdiener“ – auch seine Bedeutung, zu „Stallmeister“ und später zu allgemeiner Bedeutung im Sinne „Kommandeur der Reiterei“.
/G:son
Furir, seargant, korpral och fanjunkare?
Re: Furir, seargant, korpral och fanjunkare?
Vilket kan leda till roliga missförstånd. För ett antal år sedan var en svensk flygvapenkapten på utbildning hos US Navy (NAVAIR) vid Patuxent River. De hade någon form av transportservice så han beställer gladeligen en bil och blir lätt förvånad då en limosin med flaggor och chaufför anländer.Psilander skrev:En captain är däremot en kommendör,
MVH
Hans
Kanske lite UÄ menjag spinner vidare på Hans lina och berättar att major i franskan är en högre underofficer, brigadier som i engelska språket står för brigadgeneral men för fransmän (mfl) är brigadier en underofficersgrad.Hans skrev:Vilket kan leda till roliga missförstånd. För ett antal år sedan var en svensk flygvapenkapten på utbildning hos US Navy (NAVAIR) vid Patuxent River. De hade någon form av transportservice så han beställer gladeligen en bil och blir lätt förvånad då en limosin med flaggor och chaufför anländer.Psilander skrev:En captain är däremot en kommendör,
MVH
Hans
Äh, det löser sig.
Hos holländarna används brigadier även inom polisen....kriminalinspektör (ungefär).
Äh, det löser sig.
Bidragit kan detta med gradbeteckningarnas själva utseende ha gjort. Svensk kapten har tre stjärnor, amerikansk kapten har bjälkar ("bars"). Stjärnor bärs i USA blott av generaler.Hans skrev:Vilket kan leda till roliga missförstånd. För ett antal år sedan var en svensk flygvapenkapten på utbildning hos US Navy (NAVAIR) vid Patuxent River. De hade någon form av transportservice så han beställer gladeligen en bil och blir lätt förvånad då en limosin med flaggor och chaufför anländer.Psilander skrev:En captain är däremot en kommendör,
MVH
Hans
Så jänken tror: officer med stjärnor = general.
Nåt liknande finns för övrigt beskrivet i Björn Bjuggrens "Attack", denne operative flygofficer (befattning strax under Nordensvan) under 30-tal och VK2. Under ett USA-besök fann han som kapten att jänkarna hälsade ovanligt grundligt på honom; han gissade att det hade med stjärnorna att göra...
Kan mycket väl ha varit stjärnorna (också) - jag kommer inte ihåg om han själv klev in på körcentralen eller telefonerade.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
KoteGaeshi
- Medlem
Men captain i US-Army motsvarar kapten i armén, och kaptener i svenska flottan har inga stjärnor alls.. och jänkarna borde väl vetat om de hade att göra med en captain från armén eller flottan i sitt nästan allierade broderland.
Vad jag menar är också att går man omkring i en arméuniform, typ med två musköter istället för ankaren här och där lär man ju tas för arméofficer, och presenterar man sig då som captain lär man bli tagen för kapten och inte kommendör. Även US Army använder ju två korsade gevär och en pansarnäve eller två kavallerisablar borde inte heller tas för en marin beteckning.
Vad jag menar är också att går man omkring i en arméuniform, typ med två musköter istället för ankaren här och där lär man ju tas för arméofficer, och presenterar man sig då som captain lär man bli tagen för kapten och inte kommendör. Även US Army använder ju två korsade gevär och en pansarnäve eller två kavallerisablar borde inte heller tas för en marin beteckning.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
Jag tror inte att en kapten ur flygvapnet gick omkring i en arméuniform (han kanske t o m uppträdde civilt), förövrigt så är det nog för mycket begärt att clerken på TPC överhuvudtaget skall reflektera över om det är en Capt (N) eller en vanlig jordape-kapten när han/hon läser blankettens ruta 'rank/grade'.KoteGaeshi skrev: Vad jag menar är också att går man omkring i en arméuniform, typ med två musköter istället för ankaren här och där lär man ju tas för arméofficer, och presenterar man sig då som captain lär man bli tagen för kapten och inte kommendör. Även US Army använder ju två korsade gevär och en pansarnäve eller två kavallerisablar borde inte heller tas för en marin beteckning.
Äh, det löser sig.
-
KoteGaeshi
- Medlem
Vilket clercen ju borde göra eftersom det är en sådan skillnad på captain (N) och (mark) eller (flyg). Slarvig jänkare.NIL skrev:Jag tror inte att en kapten ur flygvapnet gick omkring i en arméuniform (han kanske t o m uppträdde civilt), förövrigt så är det nog för mycket begärt att clerken på TPC överhuvudtaget skall reflektera över om det är en Capt (N) eller en vanlig jordape-kapten när han/hon läser blankettens ruta 'rank/grade'.KoteGaeshi skrev: Vad jag menar är också att går man omkring i en arméuniform, typ med två musköter istället för ankaren här och där lär man ju tas för arméofficer, och presenterar man sig då som captain lär man bli tagen för kapten och inte kommendör. Även US Army använder ju två korsade gevär och en pansarnäve eller två kavallerisablar borde inte heller tas för en marin beteckning.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
Dessutom är det ju en tumregel att alltid "blåsa på lite extra" när man osäker på en grad - bokningscentralen skickar nog hellre en utländsk kapten på en tur med limosinen en gång än av misstag lämna ut nycklarna till en sliten surpluskärra till en Flygvapengeneral på visit.NIL skrev: Jag tror inte att en kapten ur flygvapnet gick omkring i en arméuniform (han kanske t o m uppträdde civilt), förövrigt så är det nog för mycket begärt att clerken på TPC överhuvudtaget skall reflektera över om det är en Capt (N) eller en vanlig jordape-kapten när han/hon läser blankettens ruta 'rank/grade'.
Den stackars anställda malajen kommer nog ytterst sällan i kontakt med de andra vapenslagen än mindre utländska andra vapenslag.
MVH
Hans

Fyra, inte tre.
MVH
Hans

Fyra, inte tre.
- Bilagor
-
- Dale_in_Uniform.JPG (40.34 KiB) Visad 556 gånger