Största slagskeppen,kryssarna,slagkyssarna under 2vk?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
RK
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 januari 2004, 23:18
Ort: Hjo

Största slagskeppen,kryssarna,slagkyssarna under 2vk?

Inlägg av RK » 10 januari 2004, 14:00

Jag skulle vilja få lite information om 2vk större slagskepp,kryssare eller slagkryssare och vad är skillnaden på de tre ?
Jag undrar även vilket land som hade det största och kraftigaste skeppet men även vilka länder som fade vilka slagskepp ? Hade Frankrike några större slagskepp eller Italien de ligger ju ändå vid Atlanten/Medelhavet ?

Det enda skeppet som mäter sig med Bismarck i storlek (som jag har hört talas om) är det Japanska skeppet vilkens namn jag glömt, någon som kan fräscha upp mitt minne ? (något i stil med Yamato, Yanmato om jag inte nu tänker för mycket på Starcraft ;) )

Det enda större skeppet jag läst om är Bismarck när det var ett par fina sidor om henne i Illustrerad Vetenskap.

Erik

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 mars 2003, 18:38
Ort: Sverige

Inlägg av Dönitz » 10 januari 2004, 14:04

Jag har för mig att Yamamoto, det japanska slagskeppet altså, skulle vara det största, men inte helt säker. annars har jag mycket fakta om det.

RK
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 januari 2004, 23:18
Ort: Hjo

Inlägg av RK » 10 januari 2004, 14:06

Von Rundstedt informationen du sitter på är det böcker eller har du några länkar du skulle kunna dela med dig av, jag är isåfall mycket intresserad av att ta del av dessa :).

Erik

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 10 januari 2004, 14:08

De enda skepp med ett högre deplacement än Bismarck, var det japanska Yamato och systerskeppet Musashi, med 65 000 ton.

/Johan

RK
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 januari 2004, 23:18
Ort: Hjo

Inlägg av RK » 10 januari 2004, 14:11

De enda skepp med ett högre deplacement än Bismarck, var det japanska Yamato och systerskeppet Musashi, med 65 000 ton.
Då var de skeppen ganska mycket större än Bismarck med sina 44,700ton eller var det 47000? (måste leta fram Illustrerad Vetenskap igen verkar det som)

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 mars 2003, 18:38
Ort: Sverige

Inlägg av Dönitz » 10 januari 2004, 14:13

jag har inga länkar tyvärr.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 10 januari 2004, 14:34

RK skrev:
De enda skepp med ett högre deplacement än Bismarck, var det japanska Yamato och systerskeppet Musashi, med 65 000 ton.
Då var de skeppen ganska mycket större än Bismarck med sina 44,700ton eller var det 47000? (måste leta fram Illustrerad Vetenskap igen verkar det som)
Bismarck och hennes systerfartyg Tirpitz vägde båda 55 000 ton och inte 47 000.
RK skrev:Hade Frankrike några större slagskepp eller Italien de ligger ju ändå vid Atlanten/Medelhavet ?
Både Frankrike och Italien hade relativt stora flottor vid krigsutbrottet. Frankrikes flotta oskadliggjordes när den låg i hamn under Operation Catapult medans Italiens flotta förlorade sin slagkraft till sjöss när britterna attackerade örlogsbasen vid Taranto den 11:e november 1940. Här sänktes tre slagskepp av torpedbärande Swordfish från hangarfartyget Illustrious. De var Cavour på 23 000 ton och systerfarygen Littorio och Vittorio Veneto på 35 000 ton.
Under Catapult skadades de båda systerfartygen Jean Bart och Richelieu mycket svårt. Enligt de sakkunniga var dessa två fartyg de mest moderna och slagkraftiga i världen.

Kolla gärna in denna tidigare tråd om just Catapult.
Senast redigerad av 2 Anton Severin, redigerad totalt 10 gång.

Användarvisningsbild
bernad_law
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 9 december 2003, 05:14
Ort: Haderslev

Inlägg av bernad_law » 10 januari 2004, 14:44

Intressant fråga kring fartygen! Jag får konsultera min husgud John Keegan!

Sådärja. Från och med att UK byggde HMS Dreadnought 1906 fram till WWII var slagskeppen det främsta av krigsfartg. Men för att kunna spana över haven i syfte att upptäcka fienden krävdes en skärm av mindre fartyg framför slagskeppen. Dessa skulle kunna ta lite stryk och sedan dra sig ur striden i tid för de större skeppens anländande. Följdaktigen behövde de, om än inte i samma grad som slagskeppen, bepansring och eldkraft. De kom att kallas kryssare.

Slagkryssaren var ett mellanting mellan dessa båda skeppstyper. Den var lika manöverduglig och snabb som kryssaren, men hade slagskeppets beväpning. För att uppå detta tvingades fartyget kraftigt dra med på bepansringen.

Krigförande länder som hade större slagskepp var bland annat US, UK, Japan, Italien, Frankrike och Sovjet. Alltså alla större stater. Emellertid var varken Sovjets, Italien och Frankrikes särdeles moderna vid krigsutbrottet. Några namn (minns att jag tar det här ur huvudet och inte kan svära på det):
US hade Missouri, Arizona, Virginia
UK hade Prince of Wales, Scylla, Repulse
Sovjet hade Marat
Frankrike hade Foch
Italien hade Belgrano
Tyskland hade (förutom Bismarck) Tirpitz och Schleswig-Holstein

RK
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 januari 2004, 23:18
Ort: Hjo

Inlägg av RK » 10 januari 2004, 14:48

Bismarck och hennes systerfartyg Tirpitz vägde både 55 000 ton och inte 47 000.
Jag vet inte var du fick din information ifrån och jag vet inte vem som har rätt men när jag sökte på internet hittade jag en sida med dessa skepp, och där står det att Bismarck vägde: standard 41,700 metric tons
fully loaded 50,900 metric tons, det står även att Tirpitz vägde standard 42,900 mt, full load 52,600 mt.

Min information kan även den vara fel, jag fann den på http://www.kbismarck.com/ , bedöm själva :).

Erik

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 10 januari 2004, 15:39

Enligt den mycket fina sidan http://www.bismarck-class.dk/ hade Bismarck ett konstruktionsdeplacement på 45 950,5 ton, ett fullt deplacement på 49 946,7 ton (50 955.7 ton med specialupplag bränsle).
bernad_law skrev:[...]
Dessa skulle kunna ta lite stryk och sedan dra sig ur striden i tid för de större skeppens anländande. Följdaktigen behövde de, om än inte i samma grad som slagskeppen, bepansring och eldkraft. De kom att kallas kryssare.
Detta stämmer inte riktigt, kryssarna, som ursprungligen var fregatter avdelade för självständig spaning, för att senare, med ångmotorer, användas på samma vis. Kryssaren var till för att rekognosera med (lyssna bara på namnet "cruiser", "to cruise"), och skulle vara snabb och med endast lätt pansarskydd.

/Johan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 10 januari 2004, 23:40

Iowa-klassen bör nämnas när det gäller slagskepp, med ett deplacement på 57.450 ton (fullt rustad), beväpning 9 st 16", effekt 212.000 ahk, fart 33 knop. Fyra fartyg byggdes.
USS Iowa (BB-61)
USS New Jersey (BB-62)
USS Missouri (BB-63)
USS Wisconsin (BB-64)

MVH

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 11 januari 2004, 12:49

RK skrev:Hade Frankrike några större slagskepp eller Italien de ligger ju ändå vid Atlanten/Medelhavet ?
Både Frankrike och Italien hade slagskepp, visar här några bilder av franska Richelieu-klassen. De hade ett annorlunda arrangemang för huvudartilleriet, åtta eldrör placerade i två kanontorn föröver.

Data Richelieu
Kölsträckt 22 okt 1935
Sjösatt 17 jan 1939
Deplacement 38.500 ton standard, 48.260 ton fullt rustad
Längd överallt 247.85 m
Bredd 33 m
Djupgående 9.63
Maskineri 4 turbiner 155.000 ahk, 4 propellrar, fart 32 knop
Beväpning:
Åtta 381 mm
Nio 152 mm
Tolv 99 mm
Sexton 37 mm
Åtta 13,2 mm kulsprutor
Pansar:
Sida, upp till 345 mm
Huvuddäck, upp till 170 mm
Lägre däck, 40 mm
Torn, upp till 429 mm
Sekundärtorn, upp till 130 mm
Manövertorn, 349 mm
Besättning, 1670 man

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

http://www.warship.get.net.pl/Francja/Francja.html

MVH

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 11 januari 2004, 21:04

Battler skrev:Iowa-klassen bör nämnas när det gäller slagskepp, med ett deplacement på 57.450 ton (fullt rustad), beväpning 9 st 16", effekt 212.000 ahk, fart 33 knop. Fyra fartyg byggdes.
USS Iowa (BB-61)
USS New Jersey (BB-62)
USS Missouri (BB-63)
USS Wisconsin (BB-64)

MVH
BB65 (USS Illinois) och BB66 (Kentucky) blev aldrig färdigbyggda.

Nästa planerade klass var Motnana-klassen, på 70,500 ton fullt rustade. bestyckade med 12st 16" kanoner.
BB67 (Montana), BB68 (Ohio), BB69 (Maine), B70 (New Hampshire), BB71 (Lousiana)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 11 januari 2004, 21:09

Jan-Erik Karlsson skrev: BB65 (USS Illinois) och BB66 (Kentucky) blev aldrig färdigbyggda.

Nästa planerade klass var Motnana-klassen, på 70,500 ton fullt rustade. bestyckade med 12st 16" kanoner.
BB67 (Montana), BB68 (Ohio), BB69 (Maine), B70 (New Hampshire), BB71 (Lousiana)
Men de skulle väl ha haft lägre topphastighet? Man lade väl mer vikt vid pansar och beväpning på dessa?
Siffran 28 knop som topphastiget dyler upp ur minnet, men om det stämmer är jag osäker på.

RK
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 januari 2004, 23:18
Ort: Hjo

Inlägg av RK » 11 januari 2004, 21:14

Många skriver om klasser såsom Montana-klassen som exempel, jag sökte på forumet och hittade andra trådar där det stog om Essex-klassen, hur många olika klasser finns det på fartyg och i vilken ordning följer de?
Har jag rätt om jag påstår att fartygen hamnar i dessa olika klasser beroende på vikten av fartyget, eller vad är det som spelar in?

MvH han som undrar

Skriv svar