Bra Medeltidsfilmer?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Bra Medeltidsfilmer?

Inlägg av Perenna » 1 oktober 2007, 16:42

Hejsan allihop! :D

Jag undrar om ni kan vara bussiga och tipsa mig om bra filmer om Medeltiden.

Jag ska avsluta en lång tids arbete om Medeltiden med att visa eleverna en film och då vill jag förstås att det ska vara en riktigt bra film.

Dels ska det ju passa grabbar i åldrarna 16-19 år, dels ska filmen på ett bra sätt visa hur folk hade det och hur det var.

Jag har av goda vänner fått tipset "Robin Hood" med Uma Thurman och Patrik Bergin och 13th Warrior - är dessa två lämpliga och bra filmer för killar på gymnasiet?
Vad tycker ni?

Tacksamma hälsningar från en av er kunskap alltid lika imponerad

Perenna

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 1 oktober 2007, 17:13

Jag har inte sett någon av dessa filmer, men nog brukar väl 13th Warrior anses vara rätt dålig på att skidra hur folk verkligen hade det? Dessutom utspelar den sig väl under vikingatiden?

Väkommen tillbaka förresten, Perenna. Det var väl rätt länge sedan du skrev något här? :-)

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 1 oktober 2007, 17:18

Just den versionen av Robin Hood är inte så tokig, den betonar vikten av adelsmännens ära samt kampen mellan saxare och normander (påminner lite om Ivanhoe).
13th Warrior är väl den med Antonio Banderas och Sven Wollter, en väldigt märklig film som lyckas med konststycket att få både Mel Gibsons Braveheart och Kevin Kostners Robin Hood att framstå som historiskt korrekta. Mycket action men ingen rättvisande bild av historien i någon av dem.
En medeltidsfilm som jag skulle vilja se är Krzyzacy, som handlar om polackernas och litauernas kamp mot Tyska Orden. Jag vet inte om den går att få tag på dock.
Jag misstänker att det helst ska vara mycket vapenskrammel om om det är killar i övre tonåren som ska se filmen, men det har väl de flesta filmer om medeltiden. Kingdom of Heaven är helt okej, fast kanske lite väl lång.

Moberg
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Moberg » 1 oktober 2007, 18:42

Britterna (BBC?) gjorde en TV-serie av Ivanhoe i sex avsnitt där de satsade mycket på realismen. http://www.imdb.com/title/tt0118354/
Den gick på TV för några år sedan och är bra mycket bättre än varianten som går vid nyårsafton. Christoffer Lee som tempelherre är läskig. Det räcker kanske att visa första avsnittet för klassen där saxare och normander ryker ihop på ett 'gille', för att få igång en diskussion om hur 'makten' i svensk medeltid kan ha sett ut. Sir Walter Scott plockar upp många klassiskt (romantiskt) medeltida ingredienser som tornerspel, kamp mellan adel, korståg, borgar, judar, fattiga och rika, narrar, gillen, John "Lackland" och Kung Rickard I, osv. Allt som går att förklara och beskriva närmare och diskuttera hur det såg ut i Sverige resp England.

/Moberg

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 oktober 2007, 19:02

Ämnet har berörts tidigare:
viewtopic.php?t=26458
viewtopic.php?t=22048

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Inlägg av Perenna » 1 oktober 2007, 22:28

:P Åh, tuuusen tack allihop!!

Och tack, Tryggve, för de välkomnande orden!

Jaa, det stämmer att det var länge sedan jag var inne här. Fritiden räcker inte alltid till för oss lärare - i alla fall inte för oss ambitiösa sådana.
Jag pluggade ett tag på halvfart, samtidigt som jag jobbade på en nystartad friskola och det tog fullständigt musten ur mig. Jag hann aldrig ägna mig åt uppbyggliga saker - t ex att hänga här inne på Skalman. :cry:
Men nu är jag "back in the saddle"! :wink:
Och jag tipsar ständigt elever om Skalman; jag instruerar dem också tydligt i att vett och etikett är brukligt på det här forumet - de "WoW-manér" de ofta brukar, då de hänger på nätet, bör de inte ta med sig hit.
Jag hoppas att flera av dem har hittat hit och att de trivts här.

Tack för alla bra tips och bedömningar/värderingar av filmer - I knew I could count on you guys! :P Och tack för de länkade trådarna, där fanns många bra filmtips!

Återstår nu bara att försöka få tag i några av dem... :D

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 2 oktober 2007, 01:44

Rosens namn tar väl upp de flesta av de sidor av medeltiden som jag gillar!

Madswede
Medlem

Inlägg av Madswede » 2 oktober 2007, 11:18

Början av 13th Warrior är väl faktiskt väldigt historiskt korrekt. Det är nästan ordagrant enligt Ibn Fadhlans berättelse om när han mötte "Rus". Det hela spårar dock snart ur till en ganska underhållande övernaturlig historia där han släpas med till Norden och slåss mot underjordiska monster. Den senare delen bygger delvis på Beowulf.

Skriv svar