Bra(?) filmer rörande epoken 1400-1600 talen
- Hohenzollern
- Medlem
Bra(?) filmer rörande epoken 1400-1600 talen
Som ni vet är historiska filmer en bristvara. Finns det några sevärda där handlingen utspelar sig under 1400-1600 talen och är sevärda?
Har sett:
Elizabeth.
1492: Conquest of Paradise
Jean D'arc (Luc Besson)
Det måste finnas fler?
Har sett:
Elizabeth.
1492: Conquest of Paradise
Jean D'arc (Luc Besson)
Det måste finnas fler?
-
M Corleone
- Medlem
Henry V från 1989 med Kenneth Branagh brukar väl anses som den bästa Sheakspear filmatiseringen, den utspelar sig under tidigt 1400-tal under hundraårskriget.
När vi ändå är inne på hundraårskriget så finns ju alltid några filmatisering om Jean D´arc förutom Luc Besson, minns någon miniserie i typ 2 delar som var helt ok.
När vi ändå är inne på hundraårskriget så finns ju alltid några filmatisering om Jean D´arc förutom Luc Besson, minns någon miniserie i typ 2 delar som var helt ok.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Hohenzollern
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
- Hohenzollern
- Medlem
-
M Corleone
- Medlem
Kött och Blod med Rutger
(ja jag menar faktiskt allvar, jag tyckte den var bra och jag skäms inte ett uns för det, eller, jo lite då
men den har riktigt skön känsla när dom pangar lite kanoner och är så där härligt dekadenta)
Det är dock över 10 år sen jag såg den så jag kan inte svara på hur tidsenlig den är.
(ja jag menar faktiskt allvar, jag tyckte den var bra och jag skäms inte ett uns för det, eller, jo lite då
Det är dock över 10 år sen jag såg den så jag kan inte svara på hur tidsenlig den är.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Mäster Grå
- Tidigare medlem
Jag har snart (utkommer på dvd 13/9) lyckats få tag på en film som borde vara helt i min smak
, nämligen den schweiziska produktionen "shadow of the sword" / "the headsman" / "henker" (beroende på om man befinner sig i Tyskland -Schweiz, USA eller England). Den utspelar sig i mellaneuropa under 1500-talets mitt, när motsättningarna mellan protestanter och katoliker blossat upp och inkvisitionen och andra institutioner börjat förfölja protestanter. Huvudpersonen (som spelas av en danska vid namn Nikolaj Coster -Waldau) är en bödel som försöker (konstigt nog) rädda anklagade undan en säker död. Eftersom jag inte sett filmen än kan jag inte ge något direkt utlåtande dock.
Sedan finns det filmen "Luther" som handlar om (
) Luther. Den skildrar Martin Luthers liv (1500-talets första hälft) och är sevärd, dock får man tänka på att de som gjort filmen nog tar ganska mycket ställning för protestanter, det blir alltså inte särskilt objektivt eller neutralt.
Sedan finns det filmen "Luther" som handlar om (
Den har jag sett början på. Joseph Fiennes i en övertygande roll som Martin Luther. Tyvärr fick jag stänga av TV:n när den gick på Canal+, då ett åskoväder drog fram över min hemtrakt...Sedan finns det filmen "Luther" som handlar om ( ) Luther. Den skildrar Martin Luthers liv (1500-talets första hälft) och är sevärd, dock får man tänka på att de som gjort filmen nog tar ganska mycket ställning för protestanter, det blir alltså inte särskilt objektivt eller neutralt.
- Mäster Grå
- Tidigare medlem