Medeltida slagfältsarkeologi
Medeltida slagfältsarkeologi
Vilka medeltida slagfält har utsatts för arkeologiska undersökningar?
Jag känner till Visby, och ett av slagen i Rosornas krig, Towton? Sen det i Uppsala trakten(från Gustav Vasas befrielsekrig) som vandaliserades för några år sedan. Vilka fler?
Hur aktiva har man varit vid att försöka gräva ur medeltida slagfält?
Jag känner till Visby, och ett av slagen i Rosornas krig, Towton? Sen det i Uppsala trakten(från Gustav Vasas befrielsekrig) som vandaliserades för några år sedan. Vilka fler?
Hur aktiva har man varit vid att försöka gräva ur medeltida slagfält?
- Kapten_Gars
- Medlem
Nja, vare sig Visby, Uppsala eller Towton är platser där man undersökt slagfälten i sig utan det rör sig om utgrävningar av gravar som är kopplade till slagen ifråga. Vilket i sig kan avra mycket använd bart om den insamalde datan kan anlyseras på rätt sätt.
Jag känner på rakarm inte till något medeltida slagfält där själva slagplatsen blivit ordentligt undersökt, ett problem är att de flesta medeltida strider lämnade få spår efter sig som överlevt till våra dagar. Tyvärr så är slagfältsarkeologi ksotsamt och anses ofta vara ointressant i våra dagar.
Senare slagfält är tacksamare att undersöka då krutvapen spred användbart fyndmaterial om kring sig på ett helt annat sett. Bla så fick slaget vid Naseby en helt ny tolkning efter det att en arkeologisk studie kartlade omården där striderna varit som häftigast genom att man kunde följa stridern amed hjälp av var och i vilken mängd blykulorna från musköterna låg.
Jag känner på rakarm inte till något medeltida slagfält där själva slagplatsen blivit ordentligt undersökt, ett problem är att de flesta medeltida strider lämnade få spår efter sig som överlevt till våra dagar. Tyvärr så är slagfältsarkeologi ksotsamt och anses ofta vara ointressant i våra dagar.
Senare slagfält är tacksamare att undersöka då krutvapen spred användbart fyndmaterial om kring sig på ett helt annat sett. Bla så fick slaget vid Naseby en helt ny tolkning efter det att en arkeologisk studie kartlade omården där striderna varit som häftigast genom att man kunde följa stridern amed hjälp av var och i vilken mängd blykulorna från musköterna låg.
- Kapten_Gars
- Medlem
Mig veterligen har bara de tre gravplatser du räknar upp udnersökts, samtliga tre udnersökningar har resulterat i en bok:
Visby 1361
Armour from the Battle of Wisby, 1361 av Bengt Thordeman mfl
Towton 1461
Blood Red Roses: The Archaeology of a Mass Grave from the Battle of Towton
av Veronica Fiorato
Uppsala 1520
Långfredagsslaget, en arkeologisk historia, red. Bent Syse
Visby 1361
Towton 1461
av Veronica Fiorato
Uppsala 1520
- Kapten_Gars
- Medlem
Kom ihåg att de flest aländer har rätt stränga regler&lagar för gravfrid som arkeologerna inte står över, många av de kända begravningaplatserna ligger i vigd jord där dyl lagar gäller och där med rätta inte är det minsta intresserad av att släppa in folk till att gräva. I många t.o.m de fletsa fall så är begravningaplatserna som använts efter slagen helt okända, ta tex slaget vid Lund där man aldrig hittat gravarna utom ett möjligt litet fynd.
Ett betydande antal arkeologer är också inte intresserade av den här typen av utgrävning av en rad komplexa skäl, gränsen mellan rimlig arkeologisk undersökning och gravskändning/gravplunderign är ibland hårfin. Dessutom så krävs en hel del extra expertis för att göra analysen av fyndmaterialet vilket fördyra en dyl undersökning och gör det ännu svårare att få till stånde en sådan. Arkeologi är något som med väldigt få undantag bedrivs med extremt liten budget både i Sverige och utomlands.
Ett betydande antal arkeologer är också inte intresserade av den här typen av utgrävning av en rad komplexa skäl, gränsen mellan rimlig arkeologisk undersökning och gravskändning/gravplunderign är ibland hårfin. Dessutom så krävs en hel del extra expertis för att göra analysen av fyndmaterialet vilket fördyra en dyl undersökning och gör det ännu svårare att få till stånde en sådan. Arkeologi är något som med väldigt få undantag bedrivs med extremt liten budget både i Sverige och utomlands.
En utgrävning som jag skulle vilja se är Axevalla hus, som enligt uppgift brändes 1469, eventuellt efter en belägring. Kanske inte ett slagfält per se, men om den brändes ner så kan man ju få en ögonblicksbild av hur platsen såg ut den där sommmaren. Nu med Arn-hypen så borde intresset vara större än annars, och kanske finansieringen?
Tyvärr har Kn Gars en poäng i att den mesta arkeologin i Sverige idag görs som exploateringsarkeologi, dvs man gräver ut det som hamnar i vägen för en ny vägdragning eller ett nytt bygge. Inget fel i det iofs, men det vore ju roligt med lite andra aspekter ibland.
Tyvärr har Kn Gars en poäng i att den mesta arkeologin i Sverige idag görs som exploateringsarkeologi, dvs man gräver ut det som hamnar i vägen för en ny vägdragning eller ett nytt bygge. Inget fel i det iofs, men det vore ju roligt med lite andra aspekter ibland.
- Kapten_Gars
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det är värt att tillägga att man hittade rester av ett tjugotal soldater vid en restaurang nedanför slottet för ett par år sedan. En massgrav som var ifrån denna tid.Kapten_Gars skrev:Mig veterligen har bara de tre gravplatser du räknar upp udnersökts, samtliga tre udnersökningar har resulterat i en bok:
Visby 1361
Towton 1461
av Veronica Fiorato
Uppsala 1520
Stefan
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Det finns några svårigheter med slagfältsarkeologi vad gäller medeltiden (och de flesta andra epoker). Slagfälten plockades i princip rena av den vinnande sidan plus lokala plundrare, så bortsett från massgravar finns det sällan något annat än gamla pilspetsar o.dyl. att hitta. Vidare så är det svårt nog att med säkerhet veta var slagen utspelade sig. Kom ihåg att det var först efter många års letande man fann platsen för slaget i Teutoburgerskogen, och att fyndrikedomen troligtvis berodde på att inte ens de segerrika goterna fann det värt att plocka med sig varenda pinal.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Slaget vid Lena 31 januari 1208, gissningsvis. Eftersom vi nu råkar tala om slag.Stefan Lundgren skrev:Vilken "Lena" menar du? Vad jag vet så finns det åtminstone två kyrkor som heter Lena, varav en norr om Uppsala. Jag har iallafall svårt att placera det.Dan Koehl skrev:Minns jag rätt om jag har för mig att man hittat en (1) ringbrynja vid Lena. (Under utgrävning av motteborgen??)
Stefan