King Arthur

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

King Arthur

Inlägg av SuperPalle » 20 december 2004, 21:49

Jag hoppas att jag la den här tråden rätt nu.

Jag håller på med att göra ett skolarbete om denne legend, eller snarare den eventuella sanningen bakom honom, så jag undrar om ni sitter på några excentriska teorier om Arthur som man inte hört förr. Jag skulle vara oerhört tacksam.

- Palle

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 20 december 2004, 22:52

Diskuterade inte vi Arthur i en annan tråd, där någon, jag tror det var Lindir, skrev om "myten" Arthur?

/Robert

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

King Arthur

Inlägg av Ralf Palmgren » 20 december 2004, 23:12

Då nu en gång den mytiska Arthur Pendragon som levde enligt berättelser på 500-talet åter kom upp till diskussion vill jag här fråga någonting som indirekt har att göra med berättelsen.

Om man vill vetenskapligt undersöka någonting som hände i Britannien under 500-talet och under den tidiga medeltiden, finns det då några källor som man som historiker kan ha nytta utav? Med andra ord finns det månne något skriftligt material bevarat från 500-talet eller måste man endast använda sig av arkeologiska metoder. Min följdfråga blir sedan, om det finns skrivet material från den här tiden, var finns det då tillgängligt? Finns det månne några källpublikationer?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 20 december 2004, 23:43

Jag tycker att begreppet "teori" används lite för slarvigt i det här sammanhanget - en vetenskaplig teori ska vara väl underbygd och kunna testas mot verkliga företéelser. Hypoteser är kanske ett bättre ord, om vi nu ska röra oss i excentriska banor

/Mikael

Användarvisningsbild
Eil
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 december 2004, 21:12
Ort: Strängnäs

King Arthur

Inlägg av Eil » 26 december 2004, 22:22

Tror ni att den nya filmen "King arthur" kan stämma? Eller är det också bara en "teori"?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: King Arthur

Inlägg av Dûrion Annûndil » 26 december 2004, 23:20

Eil skrev:Tror ni att den nya filmen "King arthur" kan stämma? Eller är det också bara en "teori"?
Välkommen till forumet! :)

Filmen "King Arthur" diskuteras under en tråd i Historia i media och underhållning:
viewtopic.php?t=15835
Där kan man spinna vidare på det ämnet om man vill.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: King Arthur

Inlägg av Djinghis Khan » 26 december 2004, 23:20

Eil skrev:Tror ni att den nya filmen "King arthur" kan stämma? Eller är det också bara en "teori"?
Det är ingen riktig teori, snarare en hypotes. Att Kung Arthur var sarmat? Ingen aning. Att Arthurlegenden är influerad av den sarmatiska närvaron i Britannien? Fullt möjligt

/Mikael

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Inlägg av koroshiya » 28 december 2004, 08:00

Jag har läst en bok som heter King Arthur: Myth-making and History. Författaren heter N. J. Higham. Jag tyckte den var mycket informativ, men författaren framför inga spännande teorier. Det bästa med boken är kanske att den belyser hur engelska krig med Tyskland förändrade synen på Arthur.

/Marcus

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Re: King Arthur

Inlägg av SuperPalle » 29 december 2004, 16:00

Djinghis Khan skrev:
Eil skrev:Tror ni att den nya filmen "King arthur" kan stämma? Eller är det också bara en "teori"?
Det är ingen riktig teori, snarare en hypotes. Att Kung Arthur var sarmat? Ingen aning. Att Arthurlegenden är influerad av den sarmatiska närvaron i Britannien? Fullt möjligt

/Mikael
Teori och hypotes är inte så relevant. Så länge som du inte skriver någon satans doktors avhandling så har du i alla fall min välsignelse till att slarva.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 29 december 2004, 16:52

Om någon frågar om det "kan stämma" så måste man förbi "slarvet", och "teori och hypotes" blir högintressant. Att nedvärdera avhandlingar är f.ö. knappast rätt sätt att få respekt i kunskapskretsar.

Airamya
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 27 december 2004, 22:35
Ort: Kinnahult

Inlägg av Airamya » 29 december 2004, 17:10

Det här får ni ta hur ni vill... Men det finns en jättertrevlig roman med lite egna idéer runt Arthur-myten. Den har lite egna idéer om det mesta och man får väl ta det som man vill, men författarinnan lär ha studerat myten grundligt innan hon skrev boken och vem vet? Kanske går det att få lite uppslag därifrån också? Avalons dimmor heter boken, skriven av Marion Zimmer Bradley. Fullkomligt ovetenskaplig är den *s* Finns även som film men filmen är värdelös, stämmer inte mycket med vad som står i boken, så undvik den om ni kan *burr*.
Är du på jakt efter excentriska teorier så kan kanske den boken vara rätt :)

Skriv svar