Spanska Kolonier

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Rosell
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 oktober 2002, 12:39
Ort: Rosell

Spanska Kolonier

Inlägg av Rosell » 8 oktober 2002, 12:47

Tjena.

Jag letar efter uppgifter om Spanska kolonier/kolonisatörer. Vilka kolonier hade Spanien mellan 1400-talet och 1700-talet?

MVH
Rosell

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Spanska Kolonier

Inlägg av Mathias Forsberg » 8 oktober 2002, 12:57

Rosell skrev:Tjena.

Jag letar efter uppgifter om Spanska kolonier/kolonisatörer. Vilka kolonier hade Spanien mellan 1400-talet och 1700-talet?

MVH
Rosell
På dagens världskarta:

Amerika: hela kontinenten minus Brasilien samt franska/holländska/brittiska Gyana. Kuba, Haiti/Santo Domingo. En del västindienöar som succesivt förlorades under 1600-talet till England och Nederländerna. Kalifornien, Texas, New Mexico, Arizona koloniserades under 1700-talet och spanska staten gjorde anspråk på dessa områden.

Asien: Filippinerna (till 1898)

Afrika: Spanska Sahara (idag under marockansk kontroll) samt norra delen av Marocko söder om Gibraltar (större område än idag), delar av Gabon i centralafrika samt Sao Thome.

Under den spansk-portugisiska unionen 1580-1640 tillhörde även de portugisiska den spanska kronan. Kriget med Nederländerna gjorde dock att Nederländerna plockade av Portugal av dess kolonialvälde.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Spanska Kolonier

Inlägg av Mathias Forsberg » 8 oktober 2002, 12:57

Rosell skrev:Tjena.

Jag letar efter uppgifter om Spanska kolonier/kolonisatörer. Vilka kolonier hade Spanien mellan 1400-talet och 1700-talet?

MVH
Rosell
På dagens världskarta:

Amerika: hela kontinenten minus Brasilien samt franska/holländska/brittiska Gyana. Kuba, Haiti/Santo Domingo. En del västindienöar som succesivt förlorades under 1600-talet till England och Nederländerna. Kalifornien, Texas, New Mexico, Arizona koloniserades under 1700-talet och spanska staten gjorde anspråk på dessa områden.

Asien: Filippinerna (till 1898)

Afrika: Spanska Sahara (idag under marockansk kontroll) samt norra delen av Marocko söder om Gibraltar (större område än idag), delar av Gabon i centralafrika samt Sao Thome.

Under den spansk-portugisiska unionen 1580-1640 tillhörde även de portugisiska kolonierna den spanska kronan. Kriget med Nederländerna gjorde dock att Nederländerna plockade av Portugal av dess kolonialvälde.

/Forsberg

Rosell
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 oktober 2002, 12:39
Ort: Rosell

Inlägg av Rosell » 8 oktober 2002, 13:13

Tack så hemskt mycket. Du har varit till stor hjälp.
Jag hann ju inte ens logga ur innan svaret kom =)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 8 oktober 2002, 14:45

Rosell skrev:Jag hann ju inte ens logga ur innan svaret kom =)
Pinsamt egentligen :oops:

Borde jobba mer och surfa mindre...

/Forsberg

Rosell
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 oktober 2002, 12:39
Ort: Rosell

Inlägg av Rosell » 8 oktober 2002, 18:17

Nää se det hellre så att du hjälper oss studenter med våra läxor så vi blir rika och kunniga så vi kan betala din äldrevård sen om nåra decennier :D ..hmm ganska långsökt men men..

en fråga till sen ska ja hålla kaeften o låta dig jobba..Jag har sett vad det står om Svenska kolonier men det låter väldigt tveksamt. Vad vet du om svenska kolonier under 1400 till 1700 talet? Och vilka var kolonisatörerna?

/Rosell

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 9 oktober 2002, 09:26

Hittade en tråd som tar upp detta litegrann:
viewtopic.php?t=2264
Det står tyvärr inte så mycket om vilka som bosatte sig där.

http://www.svearike.com/svea-posten/16.htm står det lite om nya sverige i dagens delaware

Rosell
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 8 oktober 2002, 12:39
Ort: Rosell

Inlägg av Rosell » 9 oktober 2002, 19:56

Galadriel vad ska jag säga?..du är en alv ängel!!! tack så oherhört mycket. Mitt betyg i Historia A är raddat :D

Skriv svar