Voltaire om Karl XII

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Voltaire om Karl XII

Inlägg av Galadriel » 18 augusti 2002, 13:24

Av någon anledning skrev upplysningsfilosofen Voltaire en biografi om Karl XII (jag tror även han följde med på en delar av fältåget). Vad fick Voltaire att intressera sig för Karl XII? Han kan knappast ha varit upplysningens idealmonark?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 19 augusti 2002, 07:55

en anledning kan väl vara att karln bodde i sverige, han blev ju hitkommenderad från frankrike, och dog av köldrelaterade sjukdomar (om jag inte minns fel, jag babblar ur minnet här). För att ha ngt att göra här i den barbariska och kalla nord, så svängde han ihop en bok om Karl XII.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 19 augusti 2002, 08:28

hangatyr skrev:en anledning kan väl vara att karln bodde i sverige, han blev ju hitkommenderad från frankrike, och dog av köldrelaterade sjukdomar (om jag inte minns fel, jag babblar ur minnet här). För att ha ngt att göra här i den barbariska och kalla nord, så svängde han ihop en bok om Karl XII.
Näh, nu blandar du ihop Voltair med Descartes som kom hit för att förgylla drottning Christnas hov. :)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 19 augusti 2002, 09:22

:oops: satan, gjorde jag det,ehehe, oj då. :oops:
jaja, så går det när man är trött och inte orkar tänka längre än till nästa fikarast på jobbet.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Re: Voltaire om Karl XII

Inlägg av mrsund » 20 augusti 2002, 14:52

Galadriel skrev:Av någon anledning skrev upplysningsfilosofen Voltaire en biografi om Karl XII (jag tror även han följde med på en delar av fältåget). Vad fick Voltaire att intressera sig för Karl XII? Han kan knappast ha varit upplysningens idealmonark?
Frankrike var ju under lång tid Sveriges vän och sponsrade våra krig för söndra det tyskariket och med så många segrar och framgångar som Sverige hade under stormaktstiden och före är det kanske inte så konstigt att lilla Sverige väckte intresse hos Voltaire.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 20 augusti 2002, 15:14

mrsund skrev:Frankrike var ju under lång tid Sveriges vän och sponsrade våra krig för söndra det tyskariket och med så många segrar och framgångar som Sverige hade under stormaktstiden och före är det kanske inte så konstigt att lilla Sverige väckte intresse hos Voltaire.
Det jag tyckte var märkligt var att Voltaire som upplysningsfilosof motsatte sig enväldet (även om han var emot väpnad revolution). Karl XII var ju enväldet personifierat. Jag får det inte att gå ihop, även om det du skriver om Frankrikes goda relation till Sverige måste ha varit en viktig orsak.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 20 augusti 2002, 16:16

Frågan är väl om Karl XII framstod under 1700-talet på samma vis som han gör idag?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 21 augusti 2002, 10:01

Galadriel skrev:
mrsund skrev:Frankrike var ju under lång tid Sveriges vän och sponsrade våra krig för söndra det tyskariket och med så många segrar och framgångar som Sverige hade under stormaktstiden och före är det kanske inte så konstigt att lilla Sverige väckte intresse hos Voltaire.
Det jag tyckte var märkligt var att Voltaire som upplysningsfilosof motsatte sig enväldet (även om han var emot väpnad revolution). Karl XII var ju enväldet personifierat. Jag får det inte att gå ihop, även om det du skriver om Frankrikes goda relation till Sverige måste ha varit en viktig orsak.
Jag är inte säker men jag har för mig att Voltaire var för Upplyst envälde, kanske någon här som vet?

gossen Ruda
Ny medlem

Inlägg av gossen Ruda » 21 augusti 2002, 19:33

Nu var det länge sedan jag tittade i den boken, men den gav mig ett intryck om att vara någon form av beställningsjobb: överdriven, förskönade, historieförfalskande, etc. Om inte jag kommer ihåg helt fel så publicerades boken om Karl XII någon gång sent 20 tidigt 30-tal, dvs långt innan Voltair blev en store genreförfattare. Skulle det funnits någon form av uppdragsgivare bakom boken så vore det på ingtet sätt revolutionerande. Författare och skribenter då som nu måste ta brödjobb.

Edit: Biografier har pga sin art ofta varit beställningsjobb.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 23 augusti 2002, 12:32

gossen Ruda skrev:Nu var det länge sedan jag tittade i den boken, men den gav mig ett intryck om att vara någon form av beställningsjobb: överdriven, förskönade, historieförfalskande, etc. Om inte jag kommer ihåg helt fel så publicerades boken om Karl XII någon gång sent 20 tidigt 30-tal, dvs långt innan Voltair blev en store genreförfattare. Skulle det funnits någon form av uppdragsgivare bakom boken så vore det på ingtet sätt revolutionerande. Författare och skribenter då som nu måste ta brödjobb.

Edit: Biografier har pga sin art ofta varit beställningsjobb.

Dessutom blir boken skriven med "fakta" som finns tillgänglig på 1700-talet i frankrike. Sen dess har det ju grävts lite mer i ämmnet.

Användarvisningsbild
Hans John
Medlem

Inlägg av Hans John » 24 augusti 2002, 03:06

Tja
Blev inte Karl XII en superkändis på sin tid just för att han vann sina slag i början. Det lilla landet Sverige mot stora starka ryssen med dess allierade Sachsen och Danmark. Dess utom skall man ej förglömma polacken.

Det lilla landet mot övermakten kan det ha varit det som faschinerade Voltär?

Användarvisningsbild
Anders Wesslén
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Anders Wesslén » 25 augusti 2002, 12:41

Det är inte bara Voltaire som skrivit ett verk om Karl XII. Giganter som Defoe och Strindberg har också skrivit böcker om kungen. Det är väl inte så konstigt att kända författare finner Karl XII intressant, han är ju trots allt Sveriges utan tvekan märkligaste kung genom tiderna.

/Anders
http://www.karlxii.tk

Användarvisningsbild
Petter
Medlem

Inlägg av Petter » 21 september 2002, 20:26

Anders Wesslén skrev:Det är inte bara Voltaire som skrivit ett verk om Karl XII. Giganter som Defoe och Strindberg har också skrivit böcker om kungen. Det är väl inte så konstigt att kända författare finner Karl XII intressant, han är ju trots allt Sveriges utan tvekan märkligaste kung genom tiderna.

/Anders
http://www.karlxii.tk
Om jag kommer ihåg rätt så sågades Karl XII av Strindberg som nations förstörare osv. :D
Det lilla landet mot övermakten kan det ha varit det som faschinerade Voltär?
Everybody loves a winner. :mrgreen:

Lundmanus
Utsparkad

Inlägg av Lundmanus » 25 september 2002, 21:41

Himla tjat om "lilla" Sverige. Tillåt mig påmina om att Karl XII:s Sverige var en europeisk stormakt och stod som garant för uppräthållandet av Westfaliska freden.

Lundmanus
Utsparkad

Inlägg av Lundmanus » 25 september 2002, 21:45

Lundmanus skrev:Himla tjat om "lilla" Sverige. Tillåt mig påmina om att Karl XII:s Sverige var en europeisk stormakt och stod som garant för uppräthållandet av Westfaliska freden.
Och, beträffande Frankrike, så var dessutom Karl XII Napoleons idol. T. ex. var det efter Karl XII:s exempel som Napoleon vid kröningen ryckte kronan ur händerna på biskopen och själv placerade den på sitt huvud.

Skriv svar