Preussen
Preussen
Jag undrar lite om hur Preussens "enande" gick till.
Var det så att grevskapet Preussen anslöt sig till Brandenburg, 1702(?), och då bildade kungadömet Preussen?
Och varför gjorde de isf det? Var de möjligtvis rädda för polackerna?
Var det så att grevskapet Preussen anslöt sig till Brandenburg, 1702(?), och då bildade kungadömet Preussen?
Och varför gjorde de isf det? Var de möjligtvis rädda för polackerna?
Preussen är ju från början namnet på ett geografiskt område (faktiskt utanför Tyska rikets östgräns). Men som politisk makt av rang är det namn på ett kungarike med centrum i det gamla kurlandet Brandenburg (runt Berlin). Preussens maktpolitiska utveckling hade nog snarare udden riktad mot Habsburg än mot Polen.
/ Probstner
/ Probstner
Ja, jag är medveten om att det låg utanför det tysk-romerska rikets gräns
Men varför valde de då att kalla kungariket för Preussen när centrat låg i Brandenburg? Varför inte bara låta låta de gamla preussiska provinserna ansluta sig till Brandenburg?
Ang. det om habsburg så låter det mer vettigt än rädslan för Polen
Men varför valde de då att kalla kungariket för Preussen när centrat låg i Brandenburg? Varför inte bara låta låta de gamla preussiska provinserna ansluta sig till Brandenburg?
Ang. det om habsburg så låter det mer vettigt än rädslan för Polen
Minns kan inte den exakta historian, men släpp inte tanken på Polen så lättvindligt. Rädsla är mycket sagt, men statsrättsligt hade visst Preussen ett vasallförhållande sedan nån gång på 1500. Förbundet med Branderburg och utropandet av kungadömet var ett sätt att slutgiltigt hävda sin självständighet även till namnet.
Preussen, det som idag kallas för Ostpreussen, tillhörde Tyska Orden. När orden sekulariserades 1525 blev Preussen ett ärftligt hertigdöme under den siste ordensmästaren Albrecht von Hohenzollern med den polske regenten som länsherre.
När den siste i familjen dog 1618 tillföll hertigtiteln kurfursten av Brandenburg. Vid freden i Oliwa 1660 frånsade sig den polske kungen överhögheten över Preussen som därmed tillföll Brandenburg. Därmed kunde Fredrik III upphöja sig själv till konung 1701 och kalla sig konung av Preussen utan att komma i statsrättsliga problem med den habsburgske kejsaren.
//GL
När den siste i familjen dog 1618 tillföll hertigtiteln kurfursten av Brandenburg. Vid freden i Oliwa 1660 frånsade sig den polske kungen överhögheten över Preussen som därmed tillföll Brandenburg. Därmed kunde Fredrik III upphöja sig själv till konung 1701 och kalla sig konung av Preussen utan att komma i statsrättsliga problem med den habsburgske kejsaren.
//GL
Så man använde sig medvetet av namnet Preussen på kungariket eftersom själva området ligger utanför rikets östgräns?GL skrev:Därmed kunde Fredrik III upphöja sig själv till konung 1701 och kalla sig konung av Preussen utan att komma i statsrättsliga problem med den habsburgske kejsaren.
/ Probstner
- Ralf Palmgren
- Medlem
Preussen
The title king "in" Prussia was taken because the Emperor would allow no other kings inside the empire, so King "of" Brandenburg was out, and parts of Prussia were still in Polish hands. The "in" was dropped in favor of "of" not long thereafter.
Källa:
http://www.genealogy.euweb.cz/hohz/hohenz3.html#F1
Källa:
Senast redigerad av 4 Ralf Palmgren, redigerad totalt 24 gång.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Preussen
Jag beklagar att jag ovan inte kunde bestämma mig om jag skulle ha den engelska direkta texten som nu också har en länk till varifrån jag tagit det eller om jag skulle använda min tyska översättning som jag har inskrivet i ett program på min dator. Valde ändå den engelska som nu finns här ovan.
Om någon är intresserad av att läsa mera om König Friedrich I kan jag rekommendera
Hans-Joachim Neumann: Friedrich I. Der erste König der Preussen.
Om någon är intresserad av att läsa mera om König Friedrich I kan jag rekommendera
Hans-Joachim Neumann: Friedrich I. Der erste König der Preussen.
Re: Preussen
I själva verket så godkände den dåvarande Kejsaren, Leopold I, titeln "Konung av Preussen" endast för att han behövde stöd emot Fransmännen och Spanjorerna i det spanska tonföljdskriget. Titeln hade aldrig godkänts annars.Ralf Palmgren skrev:The title king "in" Prussia was taken because the Emperor would allow no other kings inside the empire, so King "of" Brandenburg was out, and parts of Prussia were still in Polish hands. The "in" was dropped in favor of "of" not long thereafter.
Källa:
- Ralf Palmgren
- Medlem
Preussen
Kurfursten av Brandenburg blev den 18 januari 1701 den första preussiske kungen (König in Preussen). Kort därefter ändrades dock titeln så att han blev Konung av Preussen. Han hette då König FRIEDRICH I von Preussen. Han var suverän härskare mellan den 18 januari 1701 och den 25 februari 1713. Om någon är intresserad av vad som hände under hans regeringsperiod och hurdan kungen egentligen var, rekommenderas som sagt Hans-Joachim Neumanns tyskspråkiga bok "Friedrich I - Der erste König der Preussen".