Voltaire om Karl XII

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 21 februari 2003, 12:34

Det kanske vore något att trycka upp till bokrean? I alla fall jag skulle vilja läsa den :D

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 21 februari 2003, 12:37

Galadriel skrev:Det kanske vore något att trycka upp till bokrean? I alla fall jag skulle vilja läsa den :D
Det var inte länge sedan den gick på bokrean. Och fanns i billig pocket. Det gör den också ganska lätt att hitta på antikvariat.

Användarvisningsbild
Tobbger
Medlem
Kontakt:

Rolig kille!

Inlägg av Tobbger » 22 februari 2003, 10:10

Vad jag har läst och hört så var Karl XII en ganska rolig typ. Knäppte upp skjortknappar på folk när han pratade med de, ryckte av officerarnas peruker med mera. Voltaire kanske skrev lite om han också för att han tyckte han var en sjyst (felstavat) och rolig kille! :D Jag tror faktiskt att det var Voltaire som skrev det i boken. Att han gjorde det jag sa...

Användarvisningsbild
aquilas20
Ny medlem

intervjuer

Inlägg av aquilas20 » 9 april 2003, 12:30

boken bygger väl på intervjuer av generaler och andra människor i Karls närhet. vad jag förstått träffades Voltaire och Karl aldrig. det låter ju som att Voltaire har dragit till och förskönat bilden i.o.m. detta.

aquilas 8)

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 20 april 2003, 20:49

Vet inte om de båda någonsin träffades men jag har för mig att Voltaire och Karl hade ett flitigt brevväxlande.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 20 april 2003, 21:14

nej, inget av det. dom hade ingen kontakt

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 21 april 2003, 12:03

Wilja skrev:Vet inte om de båda någonsin träffades men jag har för mig att Voltaire och Karl hade ett flitigt brevväxlande.
Det kan vara Gustav III du tänker på.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 21 april 2003, 12:34

han brevväxlade med voltiare (gustav III alltså) men det var det ganska många som gjorde. tex. den sinnesjuke kungen i danmark, christian VII

//palle

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 21 april 2003, 15:25

Mjo, men att Gustav III brevväxlade med Voltaire kan jag tänka mig och att de kom väl överens, Gustav III var ju trots allt upplyst despot, inspirerad av Frankrike och nära släkt med Fredrik II, så...

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 21 april 2003, 18:30

jo,jo. det jag menade var bara att det inte var så jätteunikt. Voltiare hade många brevvänner.

hans lindquist
Medlem

Re: Voltaire om Karl XII

Inlägg av hans lindquist » 16 maj 2003, 19:06

[quote="Galadriel"]Av någon anledning skrev upplysningsfilosofen Voltaire en biografi om Karl XII (jag tror även han följde med på en delar av fältåget). Vad fick Voltaire att intressera sig för Karl XII? Han kan knappast ha varit upplysningens idealmonark?[/quote]

Svar:
Karl XII , som var en rationellt tänkande karl med intellektuella intressen var i mångt och mycket en kung i upplysningens smak. Kungen klädde sig enkelt, struntade gärna i ceremonielen och avvek markant från samtidens europeiska monarker. Visserligen praktiserade han kungligt envälde, men upplysningsfilosoferna vurmade stort för "upplysta despoter". Voltaire skulle senare bli god vän med Fredrik II (den store) av Preussen och långvarigt bo i olika slott som Fredriks gäst och filosofiska samtalspartner. Ännu på 1800-talet hade den liberala vänstern, som egentligen ogillade kungligt envälde, "hjältekungen" som nationell idol. Extremhögerns vurm för Karl XII uppstod i början av 1900-talet, då gammaldags kungamakt åberopades i kampen mot liberalers och socialdemokraters krav på parlamentarism, som innebär att kungen inte längre skulle få utnämna regeringar utan riksdagsmajoritetens godkännande. Aktualiserat av bondetåget och "borggårdskrisen" 1914.
Med måttligt rojalistisk hälsning
Hasse L
[/quote]

Användarvisningsbild
KalleDussin
Ny medlem
Kontakt:

Re:

Inlägg av KalleDussin » 4 maj 2012, 18:05

Petter skrev:
Anders Wesslén skrev:Det är inte bara Voltaire som skrivit ett verk om Karl XII. Giganter som Defoe och Strindberg har också skrivit böcker om kungen. Det är väl inte så konstigt att kända författare finner Karl XII intressant, han är ju trots allt Sveriges utan tvekan märkligaste kung genom tiderna.

/Anders
http://www.karlxii.tk
Om jag kommer ihåg rätt så sågades Karl XII av Strindberg som nations förstörare osv. :D

Strindberg var (i alla fall enligt SVT's miniserie om honom för några år sedan) rentav med och gjorde motstånd mot Karl XII-statyn som skulle resas i Kungsträdgården i Stockholm. Han ansåg inte att man borde hylla Karl XII på något vis... får mig att tänka på Ernst Brunners så kallade "biografi" över Karl XII... :|
Det lilla landet mot övermakten kan det ha varit det som faschinerade Voltär?
Everybody loves a winner. :mrgreen:

Skriv svar