Hmm, märks det?
Svenska Flottan?
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
Re: =)
@Jan-Erik Karlsson: Du gillar flottan va?
[/quote]
Hmm, märks det?
Hmm, märks det?
- SuperPalle
- Medlem
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
Att tvinga våra stackars grundskole elever att lära sig våra svenska jagares namn och beteckningar är väl lite överdrivet. Vad skulle de då lära sig på tyskalektionerna?
Men att flottans officerare skulle kunna hålla föredrag om de t.ex. 5 viktigaste sjöslagen tyckar jag är helt rimligt. De ska också känna till historien om de fartyg som tidigare har burit namnet som deras fartyg bär. Har det inte funnits något fartyg tidigare med detta namn så kan fartygen bära traditionerna från något annat tidigare fartyg.
Arméns officerare ska åtminstonde känna till historien om de segernamn som deras fanor har.
Men att flottans officerare skulle kunna hålla föredrag om de t.ex. 5 viktigaste sjöslagen tyckar jag är helt rimligt. De ska också känna till historien om de fartyg som tidigare har burit namnet som deras fartyg bär. Har det inte funnits något fartyg tidigare med detta namn så kan fartygen bära traditionerna från något annat tidigare fartyg.
Arméns officerare ska åtminstonde känna till historien om de segernamn som deras fanor har.
-
Chicago Blues
- Utsparkad
Heh...
Jag tycker överhuvudtaget att man borde få lära sig mer om Sveriges försvar och dess ärorika historia.
Om jag inte missminner mig så står det i läroplanen för gymnasiet i alla fall att undervisningen skall sträva efter att medverka till att eleverna blir goda medborgare med stor kunskap om sitt historiska arv.
Men åter till ämnet:
Under vilken period har den svenska flottan varit som störst?
Om jag inte missminner mig så står det i läroplanen för gymnasiet i alla fall att undervisningen skall sträva efter att medverka till att eleverna blir goda medborgare med stor kunskap om sitt historiska arv.
Men åter till ämnet:
- SuperPalle
- Medlem
Re: Heh...
Dess ärorika historia?Chicago Blues skrev:Jag tycker överhuvudtaget att man borde få lära sig mer om Sveriges försvar och dess ärorika historia.
Men åter till ämnet:
Du menar den ära som utsvultna, lappade, sjuka trashanksoldater tvingades ta del av? Den ära som avfolkade bygder fick njuta av? Det finns ingen ära i att konstant befinna sig i krig med sina grannar, snarare tvärtom.
- SuperPalle
- Medlem
å andra sidan så är det ju ganska ärofullt att inte ha varit i krig på nästan 200 år (1814-2003) men det har ju oclså inneburit att vi lät tex. tyskarna marchera igenom vårt land så att dom kunde spöa skiten ur vårt "broder folk" norrmännen och vi tittade bara på. det finns alltid två sidor.
//palle
//palle
-
Chicago Blues
- Utsparkad
- SuperPalle
- Medlem
Det är väl tillräckligt plågsamt att man ska lära sig om Sverige under 1800-talet och specifera sig på kvinnorörelsen.Chicago Blues skrev:@Hangatyr: Det beror helt och hållet på vilket perspektiv man ser det ur. Men det spelar ingen roll om det var ärofullt llr inte. Jag tycker ändå att vi borde få lära oss mer om vårt historiska arv. Ärofullt llr inte...
-
Chicago Blues
- Utsparkad
- SuperPalle
- Medlem