Svenska Flottan?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Re: =)

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 3 april 2003, 22:09

@Jan-Erik Karlsson: Du gillar flottan va? ;)[/quote]

Hmm, märks det?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 3 april 2003, 23:23

Hmm, märks det?
nej.
allt det där som du sa är ju allmänbildning. att inte jagares sifferbeteckningar är ett grundämne i skolan e fanemej synd och skam! :)

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 5 april 2003, 16:12

Att tvinga våra stackars grundskole elever att lära sig våra svenska jagares namn och beteckningar är väl lite överdrivet. Vad skulle de då lära sig på tyskalektionerna?

Men att flottans officerare skulle kunna hålla föredrag om de t.ex. 5 viktigaste sjöslagen tyckar jag är helt rimligt. De ska också känna till historien om de fartyg som tidigare har burit namnet som deras fartyg bär. Har det inte funnits något fartyg tidigare med detta namn så kan fartygen bära traditionerna från något annat tidigare fartyg.
Arméns officerare ska åtminstonde känna till historien om de segernamn som deras fanor har.

Chicago Blues
Utsparkad
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 mars 2003, 19:44
Ort: Sverige

Heh...

Inlägg av Chicago Blues » 5 april 2003, 17:02

Jag tycker överhuvudtaget att man borde få lära sig mer om Sveriges försvar och dess ärorika historia.

Om jag inte missminner mig så står det i läroplanen för gymnasiet i alla fall att undervisningen skall sträva efter att medverka till att eleverna blir goda medborgare med stor kunskap om sitt historiska arv.

Men åter till ämnet:
Under vilken period har den svenska flottan varit som störst?

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 5 april 2003, 20:44

ingen historia är ärorik.
det som har hänt har hänt and thats it.
men OM sveriges historia skulle vara en enda enrom tragedi så skulle det vara väldigt viktigt att lära ujt det. så folk kan förstå ...typ.

//palle

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Re: Heh...

Inlägg av hangatyr » 6 april 2003, 02:57

Chicago Blues skrev:Jag tycker överhuvudtaget att man borde få lära sig mer om Sveriges försvar och dess ärorika historia.

Om jag inte missminner mig så står det i läroplanen för gymnasiet i alla fall att undervisningen skall sträva efter att medverka till att eleverna blir goda medborgare med stor kunskap om sitt historiska arv.

Men åter till ämnet:
Under vilken period har den svenska flottan varit som störst?
Dess ärorika historia?
Du menar den ära som utsvultna, lappade, sjuka trashanksoldater tvingades ta del av? Den ära som avfolkade bygder fick njuta av? Det finns ingen ära i att konstant befinna sig i krig med sina grannar, snarare tvärtom.

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Svenska förluster av fartyg 1675-1679

Inlägg av Ljunggren » 6 april 2003, 08:03

Här är en länk till en gammal tråd...

viewtopic.php?t=3929

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 6 april 2003, 11:47

å andra sidan så är det ju ganska ärofullt att inte ha varit i krig på nästan 200 år (1814-2003) men det har ju oclså inneburit att vi lät tex. tyskarna marchera igenom vårt land så att dom kunde spöa skiten ur vårt "broder folk" norrmännen och vi tittade bara på. det finns alltid två sidor.

//palle

Chicago Blues
Utsparkad
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 mars 2003, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Chicago Blues » 6 april 2003, 12:05

@Hangatyr: Det beror helt och hållet på vilket perspektiv man ser det ur. Men det spelar ingen roll om det var ärofullt llr inte. Jag tycker ändå att vi borde få lära oss mer om vårt historiska arv. Ärofullt llr inte...

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 6 april 2003, 12:34

jepp. men inte för att det är ÄRORIKT utan för att det hjälper oss att förstå oss själva och den värld vi lever i och kanske vart vi är påväg.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 6 april 2003, 14:47

Chicago Blues skrev:@Hangatyr: Det beror helt och hållet på vilket perspektiv man ser det ur. Men det spelar ingen roll om det var ärofullt llr inte. Jag tycker ändå att vi borde få lära oss mer om vårt historiska arv. Ärofullt llr inte...
Det är väl tillräckligt plågsamt att man ska lära sig om Sverige under 1800-talet och specifera sig på kvinnorörelsen.

Chicago Blues
Utsparkad
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 mars 2003, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Chicago Blues » 6 april 2003, 18:01

@super_palle: Du får väl ringa till Göran och höra varför vi har den läroplan vi har i dag.

@tobbe: Man måste ta det goda med det onda som man säger :P

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 6 april 2003, 18:39

göran bryr sig nog inte.
och du kanske inte försod. jag vill ha historia undervisning för att den hjälper oss att förstå oss själva och våran värkd INTE för att den är "ärorik"

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 6 april 2003, 18:59

Chicago Blues skrev:@Hangatyr: Det beror helt och hållet på vilket perspektiv man ser det ur. Men det spelar ingen roll om det var ärofullt llr inte. Jag tycker ändå att vi borde få lära oss mer om vårt historiska arv. Ärofullt llr inte...
ja visst, där håller jag med dig till fullo!

Skriv svar