Minkar, sillar och andra ubåtar

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 18 augusti 2016, 16:40

Wedman skrev:
Det är inte helt omöjligt att det kommit någon order från Försvarsstaben till Kustflottan om att inte skada ubåtar som uppgavs/uppfattades komma från "Palme". CKF kan då faktiskt ha gett order till rorsman om trots detta att försöka ramma en eventuell ubåt.
Desperate measures in desperate times -
Spana efter ubåt med sjömätningsbåtar och ramma med minfartyg.

Jag vill ha det till att det blev en stående order till alla flottans fartyg att om möjligheten att ramma fanns, så skulle det ske,
Även för tvättbytesfartygen.
Står inte det i Emil Svenssons bok?


Under förutsättning att man tror sig jaga en "normal" ubåt med formskrov och tryckskrov (Wishkey/Greyback/Oberon)
så skulle rammning (enligt mitt förmenande) vara det bästa sättet att tvinga upp eller i alla fall skada/stoppa en ubåt utan att orsaka större manspillan.

Ubåtens formskrov och sadeltankar, som krävs för att hålla ubåten flytande, var bygda i vanligt fartygsplåt.
Medan tryckskrovet på ubåten var mycket starkare byggt.
Så om t ex Visborg rammar en sådan ubåt så slits det loss en massa plåt från ubåten och Visborg och troligast är att ubåten sjunker till botten efter en stund. Medan ubåtens tryckskrov antagligen förblir intakt och besättningen mer eller mindre hel.

I alla fall bedömer jag chansen till framgång för en rammning som större än att släppa ner en sjumkbomb i taget som måste landa inom några meter från ubåten för att skada formskrovet men inte så nära att den riskerade att sänka ubåten. (vilket var det man försökte med i början på åttiotalet.)

mitt tyckade och svaga minne, i alla fall
/John

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 18 augusti 2016, 16:47

Bergman skrev:

Kent,.. Vart STÅR det att han var kock på VISBORG?

B.
Att kalla en "Marine Superintendent" för kock är väl lite vanvördigt, men "skafferi och köks-ansvarig" fångar i alla fall andemeningen.

Restaurangchef är en ganska bra civil benämning, (om jag fatttat den engelska titeln rätt)

Mvh
/John

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem
Inlägg: 529
Blev medlem: 22 augusti 2013, 03:57
Ort: Märket

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 18 augusti 2016, 17:35

JohnT skrev:
Bergman skrev:

Kent,.. Vart STÅR det att han var kock på VISBORG?

B.
Att kalla en "Marine Superintendent" för kock är väl lite vanvördigt, men "skafferi och köks-ansvarig" fångar i alla fall andemeningen.

Restaurangchef är en ganska bra civil benämning, (om jag fatttat den engelska titeln rätt)

Mvh
/John
John,.. Det är lite roligt att vi alla vill TOLKA vad som står,.. (för att få det att passa in i vår världsbild). Är det inte bättre att vi bara läser VAD som står?

Det står:

"Jag jobbade som SjöOfficer på Stabsfartyget Visborg"


Inget mer,.. inget mindre,... Kents inlägg är ju avsett att förminska uppgiften,.. att Hernell bara var Kock,.. o inte kunde varit placerad i närheten av det som sades,... o inte kunde har fört logboken,... jag fattar,..... men det är inte vad som STÅR i inlägget vi diskuterar.

Edit.

Jag tar mitt eget råd.

Det finns uppgifter på att,...... Hernell ryckte in 1975,.. utbildade sig till SjöOfficer o lämnade flottan 1987 o hade då löjtnants grad.

B.

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 18 augusti 2016, 23:47

Bergman skrev:
Kent skrev:
Bergman skrev:
Kent skrev: Haha, självklart berättar den tillträdande statsministern ALLT för kocken på en utav flottans båtar....
Vart står det att han var kock på Visborg?
https://se.linkedin.com/in/pierre-hanell-00568216
Lieutenant
Royal Swedish Navy
juni 1975 – december 1987 (12 år 7 månader)

Marine officer
Educated as a leader, chef and medic health care
CFO
Marine Superintendent
Kent,.. Vart STÅR det att han var kock på VISBORG? Ni kan inte hacka på Thule o sedan använda samma teknik själva,.... :D

B.[/quote

Såg du länken?

https://se.linkedin.com/in/pierre-hanell-00568216
Marine officer
Educated as a leader, chef and medic health care
Att vara kock i flottan innebär inte bara att man förser besättningen med mat, man är även sjukvårdare.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 19 augusti 2016, 12:22

Jag får precis som bergman intrycket av att han hade en roll på bryggan. Hela kock-biten kommer ju från hans facebook eller cv och är väl först senare i livet?
Inget av det jag läser säger att han var kock under sin aktiva tid?

Är det ingen som pratat med honom, SimonB har väl legat på lite och jag gissar att Thule inte är långt bakom :D

Kan han bara klämma ur sig ett par verifierbara uppgifter har vi ju nått halvvägs och om han är ok att skriva med sitt riktiga namn på en obskyr blogg är han ju inte direkt blyg.

EDIT kan han ha varit marinens motsvarighet till kvartersmästare? Isåfall hade han ju definitivt en senior roll på det viktigaste fartyget?

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 20 augusti 2016, 09:27

Nu har jag läst hans inlägg igen,

Ni som varit i marinen, vilken befattning skriver loggboken?
Detta kan ju inte vara alltför svårt.

Jag tycker det är tydligt att han befann sig på bryggan och berättar lite ur ett fluga på väggen perspektiv.

CKF säger till honom vad som inte får skrivas in i loggboken av det som diskuterats på bryggan och han hör vad som sägs till rorsman.

Skulle vara kul att höra BG et.al. synpunkter på detta :)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3792
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av millgard » 20 augusti 2016, 10:27

Spelar det någon roll hur definitionen på befattningen ser ut? Det är ju alldeles tydligt att det bara finns ett intresse att förringa värdet av uppgiften.

De dubbla måttstockarna är extremt tydliga.

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 22 augusti 2016, 13:42

millgard skrev:Spelar det någon roll hur definitionen på befattningen ser ut? Det är ju alldeles tydligt att det bara finns ett intresse att förringa värdet av uppgiften.

De dubbla måttstockarna är extremt tydliga.
En GRU-överste beordrar Palme som inte ens var statsminister att släppa ut Sovjetiska ubåtar. Detta "bekräftas" av en kock. Allt enligt Thule.

JAG tycker det var väldigt, väldigt kul läsning. Inte så underligt att man blir skojfrisk när man läser sånt.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 22 augusti 2016, 17:24

JHAN skrev:
EDIT kan han ha varit marinens motsvarighet till kvartersmästare? Isåfall hade han ju definitivt en senior roll på det viktigaste fartyget?
Jo men visst

Och om jag har förstått det rätt så var inte Visborg fullt bemannat och att då den yrkesofficer som ansvarade för maten också skrev i loggen är väl trovärdigt

Mvh
/John

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 22 augusti 2016, 17:29

Magnus L skrev:
millgard skrev:Spelar det någon roll hur definitionen på befattningen ser ut? Det är ju alldeles tydligt att det bara finns ett intresse att förringa värdet av uppgiften.

De dubbla måttstockarna är extremt tydliga.
En GRU-överste beordrar Palme som inte ens var statsminister att släppa ut Sovjetiska ubåtar. Detta "bekräftas" av en kock. Allt enligt Thule.

JAG tycker det var väldigt, väldigt kul läsning. Inte så underligt att man blir skojfrisk när man läser sånt.
Det är riktigt roligt är hur man tolkar vad man vill tolka på det sätt som passar ens egna tollkning

Fast jag föredrar
https://www.youtube.com/watch?v=S3XM6M2vQmo
:)

Mvh
/John

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 22 augusti 2016, 18:48

JohnT skrev:
Magnus L skrev:
millgard skrev:Spelar det någon roll hur definitionen på befattningen ser ut? Det är ju alldeles tydligt att det bara finns ett intresse att förringa värdet av uppgiften.

De dubbla måttstockarna är extremt tydliga.
En GRU-överste beordrar Palme som inte ens var statsminister att släppa ut Sovjetiska ubåtar. Detta "bekräftas" av en kock. Allt enligt Thule.

JAG tycker det var väldigt, väldigt kul läsning. Inte så underligt att man blir skojfrisk när man läser sånt.
Det är riktigt roligt är hur man tolkar vad man vill tolka på det sätt som passar ens egna tollkning

Fast jag föredrar
https://www.youtube.com/watch?v=S3XM6M2vQmo
:)

Mvh
/John
Hahaha jo det där är bra :lol:

Men vaddå tolkar. Vi vet ju allihopa att Pierre inte vet vem som ligger bakom den ordern om det nu kommit någon sådan order. Däremot kan han ju vara behjälplig med mer information om hur det gick till och vem som sade vad. DET är ju intressant. Tycker redan nu, såklart, att han gett jätteintressant uppgifter. Men att "Palme" skulle gett ordern - självklart är det en lögn från någon och det är ju här det intressanta och den stora komiken finns.

JHAN
Medlem
Inlägg: 1302
Blev medlem: 21 juni 2015, 11:12
Ort: Sverige

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 22 augusti 2016, 18:56

Nja MagnusL vi vet ju faktskt ingenting för de som pratar med honom, SimonB och Thule, verkar ha gått upp i rök

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Wedman » 22 augusti 2016, 22:45

JohnT skrev:
JHAN skrev:
EDIT kan han ha varit marinens motsvarighet till kvartersmästare? Isåfall hade han ju definitivt en senior roll på det viktigaste fartyget?
Jo men visst

Och om jag har förstått det rätt så var inte Visborg fullt bemannat och att då den yrkesofficer som ansvarade för maten också skrev i loggen är väl trovärdigt

Mvh
/John
Jag har endast tillgång till en stridsinstruktionsbok för Jagare typ Östergötland och där framgår att fartygsintendenten (förkortning FP) tjänstgjorde i stridsledningscentralen vid strid. Det säger inget om hur det fungerade på Visborg men jag ser inget orimligt i att en fartygsintendent/intendenturofficer kan ha haft som uppgift att föra loggbok under vissa vakter.

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Magnus L » 22 augusti 2016, 23:31

JHAN skrev:Nja MagnusL vi vet ju faktskt ingenting för de som pratar med honom, SimonB och Thule, verkar ha gått upp i rök
Vaddå nja? Vi vet ju att en ickestatsminister inte kan leka statsminister på egen hand. Däremot kan Fälldin såklart i samråd med tillträdande ha tagit ett sånt beslut, det är ju fullt möjligt i teorin. Men då är det ju inte "Palme" som tagit beslutet. Så ja vi vet att det är svammel att Palme gav ordern och det är ju det som är det intressanta här.

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 22 augusti 2016, 23:39

Wedman skrev:Jag har endast tillgång till en stridsinstruktionsbok för Jagare typ Östergötland och där framgår att fartygsintendenten (förkortning FP) tjänstgjorde i stridsledningscentralen vid strid. Det säger inget om hur det fungerade på Visborg men jag ser inget orimligt i att en fartygsintendent/intendenturofficer kan ha haft som uppgift att föra loggbok under vissa vakter.
Läs hela inlägget igen
"Jag jobbade som sjöofficer på Stabsfartyget Visborg och var den som förde loggbok under ubåtsjakt tiden i Hårsfjärden mfl. Och jag kan intyga att Palme gav order till hela försvaret om att vi inte fick skada eller stoppa främmande föremål. Dåvarande chef för kustflottan var ombord på samma fartyg som jag själv och kom fram till mig personligen efter att han framfört Olof Palmes order. Inget av detta som jag nu säger får antecknas i loggboken. Där efter ger han en personlig order till rorsman att om ubåten ev. Skulle gå i utlägg skulle vi försöka rammade den och kalla detta för en olyckshändelse. Vidare kan jag avslöja att vi såg ubåtar och deras minifarkoster vid flera tillfällen. Men var förbjudna att beskjuta dessa. Vi var tvungna att släpp förbi dem. Allt tal om fångstnät mellan öar som pressen påstod fanns. Var bara bluff allt ihop. Vi hade enbart elektomagnetiska vajrar som registrerade när undervattens farkoster passerade. Inget av det som media förmedlade var sant."
1. "och var den som förde loggbok under ubåtsjakt tiden i Hårsfjärden mfl. "

Han får det att låta som han var den som alltid förde loggboken.

2. "Palme gav order till hela försvaret"

Om Palme hade givit denna order till HELA försvaret hade vi givetvis vetat det idag efter som Palmehatet var stort inom inte minst marinen och någon hade läckt detta direkt för att skada Palme.
Magnus L skrev:
JHAN skrev:Nja MagnusL vi vet ju faktskt ingenting för de som pratar med honom, SimonB och Thule, verkar ha gått upp i rök
Vaddå nja? Vi vet ju att en ickestatsminister inte kan leka statsminister på egen hand. Däremot kan Fälldin såklart i samråd med tillträdande ha tagit ett sånt beslut, det är ju fullt möjligt i teorin. Men då är det ju inte "Palme" som tagit beslutet. Så ja vi vet att det är svammel att Palme gav ordern och det är ju det som är det intressanta här.
Hela inlägget saknar trovärdighet enligt mig.

Skriv svar