Desperate measures in desperate times -Wedman skrev:
Det är inte helt omöjligt att det kommit någon order från Försvarsstaben till Kustflottan om att inte skada ubåtar som uppgavs/uppfattades komma från "Palme". CKF kan då faktiskt ha gett order till rorsman om trots detta att försöka ramma en eventuell ubåt.
Spana efter ubåt med sjömätningsbåtar och ramma med minfartyg.
Jag vill ha det till att det blev en stående order till alla flottans fartyg att om möjligheten att ramma fanns, så skulle det ske,
Även för tvättbytesfartygen.
Står inte det i Emil Svenssons bok?
Under förutsättning att man tror sig jaga en "normal" ubåt med formskrov och tryckskrov (Wishkey/Greyback/Oberon)
så skulle rammning (enligt mitt förmenande) vara det bästa sättet att tvinga upp eller i alla fall skada/stoppa en ubåt utan att orsaka större manspillan.
Ubåtens formskrov och sadeltankar, som krävs för att hålla ubåten flytande, var bygda i vanligt fartygsplåt.
Medan tryckskrovet på ubåten var mycket starkare byggt.
Så om t ex Visborg rammar en sådan ubåt så slits det loss en massa plåt från ubåten och Visborg och troligast är att ubåten sjunker till botten efter en stund. Medan ubåtens tryckskrov antagligen förblir intakt och besättningen mer eller mindre hel.
I alla fall bedömer jag chansen till framgång för en rammning som större än att släppa ner en sjumkbomb i taget som måste landa inom några meter från ubåten för att skada formskrovet men inte så nära att den riskerade att sänka ubåten. (vilket var det man försökte med i början på åttiotalet.)
mitt tyckade och svaga minne, i alla fall
/John