Erlanders pennor

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Erlander och pennorna

Inlägg av Hexmaster » 21 februari 2007, 18:05

Ibland får man höra att Aina Erlander efter Tages död (1985) lämnade tillbaka ett antal blyertspennor som det stod "Tillhör statsverket" på - nånting sådant. Det är annat än våra yttersta dagar, det!

:)

Efter att ha snabbkollat så hittade jag en något annorlunda variant, där Aina berättade att Tage lämnat tillbaka pennorna när han slutade som statsminister (1969). Den versionen flyttar inte bara den moraliska guldåldern sexton år bakåt i tiden, den ställer dessutom Tage i bättre dager (han passade inte på att förse sig när han slutade) och, sist men inte minst, så borde den vara möjlig att verifiera med vederbörande eftersom Tage skrev memoarer, där penn-episoden skulle kunna finnas med. Om den bara finns med i en intervju av Aina någonstans så skulle jag gärna få veta var, ifall någon vet,


(Inte för att det är en historisk fråga av större vikt precis. :) Jag kan på rak arm inte komma på någon mindre. Om det inte vart för dess flitiga nyttjande som moralkaka, då...)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 25 februari 2007, 11:47

Jag har aldrig hört talas om 'pennorna' - men måste hålla med om att Tage 'Slingerkskank' och hans samtida - styrde i en 'moralisk guldålder' som saknar motstycke i våra 'yttersta dagar'. Det fanns en grad av ärlighet i det politiska agerandet - som man förgäves efterlyser idag :x , Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 25 februari 2007, 21:13

Motion 2005/06:K369 i Riksdagen.

Värdekommission
av Tuve Skånberg och Mikael Oscarsson (kd)

Där beskriver de händelsen om pennorna som bakgrund till:
Förslag till riksdagsbeslut

1. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om åtgärder för att stärka den etiska medvetenheten.
2. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om en brett sammansatt nationell värdekommission.
Vidare, där pennorna är beskrivna i motionen:

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... 6&bet=K369

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Erlanders pennor

Inlägg av Hexmaster » 3 december 2009, 12:20

[ Avdelad från Vad läser du just nu-tråden ]

Tage Erlander: Jag är nyfiken på en liten historia om pennor märkta "tillhör kansliet" el.dyl. som Tage eller kanske Aina skall ha lämnat tillbaka. Om den nu finns omskriven, eller om den alls inträffat.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Erlanders pennor

Inlägg av Wooster » 4 december 2009, 10:56

Hexmaster skrev:Tage Erlander: Jag är nyfiken på en liten historia om pennor märkta "tillhör kansliet" el.dyl. som Tage eller kanske Aina skall ha lämnat tillbaka. Om den nu finns omskriven, eller om den alls inträffat.
Är inte det två saker som blandats ihop?

Dels finns historien om att Aina Erlander efter makens död skulle återbördat pennor som Tage Erlander tagit med sig hem från regeringskansliet.

Dels finns det faktum att den svenska staten förr i tiden i ett utslag av typisk svensk* byråkrati märkte i stort sett allt man köpte in med texten "Tillhör Statsverket", så även pennorna. Se till exempel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Statsverket

*Egentligen kanske inte alls typiskt svensk, en teori kring begreppet G.I. var ju att det stod för Government Issue - efter den amerikanska arméns förmåga att tydligt märka ut ägarskapet på all utrustning.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Erlanders pennor

Inlägg av lampros » 4 december 2009, 14:08

Hexmaster skrev:Tage Erlander: Jag är nyfiken på en liten historia om pennor märkta "tillhör kansliet" el.dyl. som Tage eller kanske Aina skall ha lämnat tillbaka. Om den nu finns omskriven, eller om den alls inträffat.
Det ska ha varit KULSPETSPENNOR det rörde sig om. Märkta med "tillhör statsverket", återlämnade till typ regeringskansliet av Aina någon gång efter Tages död.

Jag läste någonstans om någon som ville reda ut denna faktoid, och resultatet blev att faktoiden var sann. Jag kan bara inte komma på var jag läste det.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Erlanders pennor

Inlägg av Göstring » 4 december 2009, 16:17

lampros skrev:Det ska ha varit KULSPETSPENNOR det rörde sig om. Märkta med "tillhör statsverket",
Verkar ha funnits:
Bild
(Från Wikipedia)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Erlanders pennor

Inlägg av Hexmaster » 4 december 2009, 16:22

Aina-versionen var också den jag hört först och flest gånger, jag tog med Tage-versionen eftersom den också cirkulerar.

Tack för bilden. :)

Huruvida just de pennor som Aina hade med sig var märkta eller inte vet jag inte och det känns mindre viktigt än det faktum att hon gjorde det. Om det nu stämmer.

Jag har ännu inte hittat belägg för eller emot, bara desto fler exempel. Här ett fint (som redan nämnts):
Ett slående exempel är hur Aina, Tage Erlanders hustru, vid makens bortgång gick upp till Regeringskansliet och lämnade tillbaka makens pennor på vilka det stod "Tillhör statsverket".
- Motion till riksdagen 2005/06:K639, Tuve Skånberg och Mikael Oscarsson (KD)

(Sammanhanget gäller "den etiska medvetenheten" och episoden används, föga förvånande, här som alltid för att visa vilken skillnad minsann det är på folk förr och nu. Att Tage själv tjyvhållit på pennorna verkar glömmas bort, eller så är det måhända en subtil poäng. Vad vet jag. Men det skiter jag i...)


Edit: Bah, jag hade visst uppe frågan för snart tre år sen. Men då fick vi ingen bild på kulspetspennan, vackert så. ;)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Erlanders pennor

Inlägg av Hexmaster » 4 december 2009, 17:46

lampros skrev:Det ska ha varit KULSPETSPENNOR det rörde sig om. Märkta med "tillhör statsverket", återlämnade till typ regeringskansliet av Aina någon gång efter Tages död.
Nyfiken: Vadan din korrigering?

Jag har hittat variationer på nästan varenda detalj, inklusive pennornas sort, antal och längd (som "blyertsstumpar"). En från 1996 nämner "tre gula blyertspennor", en annan menar sig citera Aina när hon berättar att Tage lämnade tillbaka sina blyertspennor, och så vidare.


Det här kallar jag nutidshistoria. :)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Erlanders pennor

Inlägg av lampros » 5 december 2009, 02:43

Där jag läste om detta nämndes det uttryckligen att det var kulspetspennor.

Detta gör historien mer begriplig. Anekdoten i sig blir kanske "bättre" med blyertspennor, detta att ta vara på och återlämna värdelösa objekt, medan verkligheten kan ha varit så att det Aina verkligen lämnade igen var kulspetspennor. Dessa är aningen mer värdefulla än blyertsdito och att lämna igen dem vore inte fullt så galet. Helt senil var väl inte den gamla tanten.

Fortfarande minns jag dock inte var jag läst det.

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Erlanders pennor

Inlägg av frejs väpnare » 5 december 2009, 07:22

Har ett minne av intervju/minnen (?) av någon vaktmästare på regeringskansliet, som verifierar Tage Erlander som återlämnare av - blyertspennor.
En koll i LO-tidningen 1980 - 95 kanske kan ge en infallsvinkel. (bara 750 nummer, en baggis för kalenderbitare :D )

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Erlanders pennor

Inlägg av Hexmaster » 5 december 2009, 10:09

Sådana här historiers äkthet kan sällan bedömas utifrån sin sannolikhetsgrad. Detta fallet är typiskt, visst kan den vara sann, men är den det? (Och även om en av versionerna är sann så är det intressant att det blivit så många varianter.)

Aina dog 1990 och tillbringade en del av mellantiden med att redigera makens rikliga biografiska material. Så senil var hon inte.

Jag har fått några tips, har skickat ett par förfrågningar. LO-tidningen var en bra idé.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Erlanders pennor

Inlägg av Hexmaster » 7 december 2009, 14:49

lampros skrev:Jag läste någonstans om någon som ville reda ut denna faktoid, och resultatet blev att faktoiden var sann. Jag kan bara inte komma på var jag läste det.
Du kan ha sett Hans O. Alfredssons (ej att förväxla med Tage-Hasse) artikel i Svenska Dagbladet 20 augusti 1996. Jag sitter med den här, han har frågat flera goda kontakter jag tänkt på: sonen Sven Erlander, Ingvar Carlsson, och några till.

En version med Aina 1969 hittade han hos Olof Ruin 1991 (ser att det måste vara hans avsnitt om Tage i samlingsverket Riksdagen inifrån). Versionen som utspelas 1985 verkar vara vanligare. Flera tillfrågade (som Sven E.) visste inte om den var sann, men flera vidhåller att den låter sannolik. Medarbetaren Lars Andersson nämner de tre askar med frimärken Tage nyttjade hemmavid, ordentligt märkta "Partiet", "Regeringen" och "Privat".

Leif Gustafsson (presschef när det begav sig) intygar att 1969-versionen är sann. Även en hastigt utfrågad Ingvar Carlsson vidhåller att den stämmer, även om preciseringen "Aina och pennorna" är lite vag.

För övrigt skriver han enbart om blyertspennor.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Erlanders pennor

Inlägg av lampros » 8 december 2009, 09:56

Jag tänker inte ta gift på detta med KULSPETSPENNOR, inte bokstavligt, men det var de facto den typen av pennor jag läste om i min källa.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Erlanders pennor

Inlägg av G:son » 8 december 2009, 11:22

Hexmaster skrev: Medarbetaren Lars Andersson nämner de tre askar med frimärken Tage nyttjade hemmavid, ordentligt märkta "Partiet", "Regeringen" och "Privat".
Hur ofta behövde han hemma frankera ett brev, som han skulle skicka i egenskap av statsminister? Brukar inte sådana brev diarieföras?

/G:son

Skriv svar