Svenska Vietnam-veteraner

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Svenska Vietnam-veteraner

Inlägg av -vils- » 6 september 2007, 13:03

Jag såg helt kort ett inslag på nyheterna (tyvärr flera år sedan) om en svensk som gjorde en tour-of-duty i vietnamn, inblandad i många strider etc.

Undrar ifall det finns mer information att hämta ur detta. En självbiografi vore ju väldigt spännande att läsa, även fast jag tror de sitter och gömmer sig i rädsla att bli väldigt negativt bemötta?

Jag söker därför efter mer information om detta, specieltl om dokumentär-filmen går att snappa upp på något sätt.

Någon som vet något, berätta gärna!

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 6 september 2007, 14:06

Det var en hel dokumentär i TV för rätt länge sedan (typ tidigt nittiotal) om en svensk som åkte som frivillig, blev sårad och levde sedan med tydligen rätt skaplig veteranpension i New York.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 6 september 2007, 15:16

Matsan skrev:Det var en hel dokumentär i TV för rätt länge sedan (typ tidigt nittiotal) om en svensk som åkte som frivillig, blev sårad och levde sedan med tydligen rätt skaplig veteranpension i New York.
Det sista är ju det som är problemet. Räknas han fortfarande Svensk eller är han Amerikan?
Jag har ju själv en släkting på min mors sida som var i Vietnam men de hade emigrerat från Sverige i hans tidiga tonår. (Och så var hans mor Amerikanska.) Så jag vet inte om det räknas.
Det skulle vara intressant om nån Svensk stack till USA värvade sig i USMC slogs i Vietnam och sedan stack hem igen och sitter och fikar i Bandhagen nuförtiden?

Men visst jag minns programmet. Jag minns att det fanns en viss "forgive but not forgett" mentalitet bland Vietnameserna (nått för svenska DFFG kanske?), vilket gjorde intryck på mig. Men att en äldre man frågade honom varför han krigade när han inte behövde och på det hade han ju inget vettigt svar på.

Sonderling

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 6 september 2007, 15:47

Jag tror mig minnas att jag när jag var mycket yngre, kanske tio eller tolv, läste om en svensk marinkårssoldat. Jag tror att han kan ha varit professorsson, från Uppsala eller Lund, men inte ens det är jag säker på.

Användarvisningsbild
Kato
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 mars 2004, 16:16
Ort: Östersund, Sweden

Inlägg av Kato » 7 september 2007, 23:43

Det befäl som var med och lade grunden till skapandet av föregångaren till marinens ba'ssäkerhetskompani,(numera kallat säkerhet'skompani sjö) basbevakningsskolan, skall ha varit i vietnam och stridit för amerikanerna.
Det var b.la. därifrån han fick idén till den karaktäristiska bassäkhatten, som är en militär typ av fiskehatt, mkt. lik den man använde under vietnam (se booniehat).
http://www.soldf.com/mossor.html

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 8 september 2007, 09:03

Kato, har du någon källa på det? Bassäkkomps föregåengare var basbevakningskompani (som fredsmässigt utbildades vid basbevaknigsskolan), dessförinnan fanns det basförsvarkompanier. Jag får inte riktigt tidsperspektivet att gå ihop. Likaså är jag lite nyfiken på vem detta skulle ha varit.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Dahlin & Ödman

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 8 september 2007, 10:13

Hej,

Om man begränsar sig till dem som var svenska medborgare då de gick i amerikansk krigstjänst i Vietnam så var det mig veterligen bara två sådana, Björn Dahlin och Per-Olof Ödman.

Bägge kom in i amerikanska marinkåren (USMC) och var i strid i Vietnam.

Lennart Westberg och jag har tagit med Dahlin & Ödman i vår bok Svenskar i krig 1914-1945 som i slutet kort beskriver efterträdarna till världskrigsepokens svenska krigsdeltagare, dvs. svenskar i diverse krig mellan 1945 och 2001.

Den som är specialintresserad av Dahlin & Ödman rekommenderas att läsa de relevanta noterna i vår bok. Av dem framgår nämligen artiklar och böcker som handlar om dem - som man kan spåra upp och kopiera via t ex Kungliga bibliotekets arkiv. Notera särskilt att Dahlin har skrivit en självbiografi och den har recenserats på Skalman (av undertecknad) här: http://recensioner.skalman.nu/index.php?id=69

Det finns också en särskilt tråd om någon vill diskutera just Dahlins bok: viewtopic.php?t=29938

Vänliga hälsningar,

Lars
Senast redigerad av 1 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 8 september 2007, 10:22

Matsan skrev:Det var en hel dokumentär i TV för rätt länge sedan (typ tidigt nittiotal) om en svensk som åkte som frivillig, blev sårad och levde sedan med tydligen rätt skaplig veteranpension i New York.
Den killen är Per-Olof Ödman

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem
Inlägg: 1048
Blev medlem: 13 april 2003, 08:25
Ort: Pensacola, FL / Lund, Sverige

Inlägg av Gerle » 8 september 2007, 11:43

Tackar Lars, intressant ämne för mig, läser det mesta jag kan få tag på om andra "äventyrare".

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Inlägg av -vils- » 10 september 2007, 20:28

Ja, stort tack LG och övriga!

caggsoft
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 juli 2016, 11:56
Ort: Halmstad

Re: Svenska Vietnam-veteraner

Inlägg av caggsoft » 29 juli 2016, 11:59

Hej
Jag känner till ytterligare 1 kille som bor i Halmstad, han var med i Marinkåren, Svenskmedborgare från början och bor nu i Halmstad. Han visade mig många bilder när vi små. Men annars talar han inte mycket om det. Han deserterade och återvände till Sverige tror han var iväg 2 rundor.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Svenska Vietnam-veteraner

Inlägg av Ro/Lt » 5 oktober 2016, 11:42

Podcasten "Fronten" har kört två delar om Björn "Swede" Dahlin, prickskytt i Vietnam

Skriv svar