Recension: Här är mitt liv

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Recension: Här är mitt liv

Inlägg av Marcus » 22 juni 2007, 12:13

En recension av "Här är mitt liv" av Björn Dahlin & Maja Elmér har lagts till på sidorna.
Det finns mycket få självbiografier av svenskar i främmande krigstjänst efter 1945. Detta är en av de få.


Björn Dahlin var en av totalt bara två svenska medborgare som gick i amerikansk krigstjänst under vietnamkriget. Han blev prickskytt och sergeant inom marinkåren. Med ett enkelt och direkt språk beskriver Dahlin sina upplevelser. Den bild han ger går rätt mycket ut på att den enskilde marinkårssoldaten i Vietnam inte analyserade kriget särskilt mycket medan det pågick. Vardagen handlade mest om reflexer och att ständigt vara på helspänn.


Dahlin beskriver även sin tid som svensk FN-soldat på Cypern. Mest handlar dock boken om hans liv före och efter de militära uppdragen, särskilt hans väg fram till en kristen tro och en uppgörelse med det förgångna (en hemsk barndom). Detta kanske kan avskräcka mången från att läsa boken men jag vill ändå (eller just därför) rekommendera den.


Sammanfattningsvis är detta främst en självbiografi, inte ett militärhistoriskt verk, men värdefull för alla med specialintresse för fenomenet "svenskar i främmande krigstjänst". Den är lättläst och tänkvärd.


Boken är idag svår att få tag på i svensk språkdräkt - man är hänvisad till bibliotek eller antikvariat. Men på engelska kan man lätt få tag på den med titeln "For His Glory" (författarens namn stavas då Bjorn Dahlin). Både adlibris och Bokus säljer den engelska upplagan till OK priser.



(Recenserad av Lars Gyllenhaal)

ps. tanken med dessa trådar är att de ska uppmuntra er till att komma med synpunkter eller frågor på böckerna som recenseras så att dessa trådar kan bli komplement till recensionerna.

/Marcus

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 juni 2007, 19:25

Hur mycket påminner den om "Ett rykte om krig", av Philip Caputo? Läste boken för runt ett halvår sedan, och den har verkligen fastnat. Dahlin skriver om ett intressant ämne, vilket som.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

BD

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 22 juni 2007, 20:08

Hej!

Har ej läst Caputos bok, tyvärr. Men att döma av det jag läst om hans A Rumor of War så kan det kanske stämma.

Men obs att Dahlins bok till största delen INTE handlar om hans tid i Vietnam. Den som förväntar sig det lär bli besviken. Jag som ville få en bild av hela människan Björn Dahlin tyckte dock boken var givande, mycket givande.

Vänliga hälsningar,

Lars

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 juni 2007, 20:33

Ok. Caputos bok är väldigt rekommendabel, även om fokus ligger på inte personen Caputo i sig, utan varför han tjänstgjorde och hur han såg själva kriget. Tiden efter kriget skriver han också lite om, men det mest framträdande är nä han och hans män slavar utanför Da Nang.

Har hittils läst två soldatmemoarer (Caputos och John MacGormacks Life in the French Foreign Legion, och vill gärna sätta tänderna i fler, oavsett om kriget i sig är centralt. Så det lär bli att läsa, på ett eller annat sätt.

/Tomas Ibsen

Edit
Eller vänta här, jag insåg nu att fokus visst låg på Caputo, även om det är väldigt mycket i anslutning till själva kriget. Ibland är syftningsfelen lite väl nära.

Skriv svar