Israel och Palestina konflikten...

Skriv svar
LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 1 maj 2003, 21:41

Det har jag inte sagt heller, men Arafat har det.
Arafat hade ju sagt, "kasta judarna i havet" något som du tolkar som att han talar om att starta en andra förintelse.

Med sådan tolkning så kan man säkerligen även hitta "bevis" för att även israel har som mål att utrota palestinierna.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 1 maj 2003, 21:41

Zero
Irgun var i första hand inte en terroristgrupp utan slogs sida vid sida med Hagana och Irgun vann flera strategiska segrar så det är inte märkligt alls att de samarbetade ute på slagfältet.
Anser du att mordet på Folke Bernadotte var en militär seger eller ett terrordåd?
Jag tycker fortfarande ditt påstående om att Lehi (och nu Irgun) utgör IDF är en grov lögn.
Yehuda Lapipot skriver om Menachem Begin följande
"After dismantling of the Irgun and coopting of its fighters to the IDF"
Dessutom avvek du från ditt första argument att jag inte accepterade Arafat pga bakgrunden. Lägger Irgun medlemmar ner vapnen och kan tillföra freden nånting är det grönt. Likaså med Arafat men så har inte skett och därför behövs han inte för fredsprocessen.
Eftersom Arafat varken har makt eller inflytande nog för att stödja fredsprocessen så kan han givetvis inte göra mycket för att få fred.
Det blir knappast bättre av att Israel förödmjukar och därigenom sänker hans auktoritet genom att belägra hans residens.

För övrigt tror jag inte att det kan bli fred på mycket länge eftersom det finns för många fanatiker och fundamentalister på bägge sidor.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 1 maj 2003, 21:43

Hagana är inte terrorister.*suck* Vi kan anta att Hagana inte har ett felfritt förflutet som de allra flesta reguljära armér. Haganas huvuduppgift var försvar och inte att beodra sprängningar av hotell. Jag har mycket svårt att tro att Ben Gurion skulle ta till nåt sånt. Men nu plockar du små
korn och låter det stå som basis för hela organisationen.

Ditt ursprungliga påstående var att Lehi som hade några hundra medlemmar ombildades till IDF. Du nämnde inte ens Hagana vilket jag tycker är mycket märkligt. Jag vet att Israel långt ifrån felfritt och vill
du räkna upp misstag och grymheter de gjort kan du och jag sitta uppe
hela natten och jag kan bara instämma. Ingen sida består av änglar men
jag motsätter mig fortfarande bestämt ditt påstående om IDF.

Ursäkten godtas och respekten är tillbaka. :D

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 1 maj 2003, 21:53

Anser du att mordet på Folke Bernadotte var en militär seger eller ett terrordåd?
Öh va?? Konstigt antagande du gör. När jag pratar om militära segrar Irgun gjorde så antar du att jag syftar på mordet på Folke Bernadotte?
Nu är du ute på hal is. Det va STERN LIGAN som mördade Bernadotte.
Eftersom Arafat varken har makt eller inflytande nog för att stödja fredsprocessen så kan han givetvis inte göra mycket för att få fred.
Där tycker du och jag olika. Arafat kan göra betydligt mer för att stoppa våldet. Jag anser att det är skitsnack när han svär sig fri. Tråkigt att du
går på det. När den andra intifadan hösten 2000 startade såg han till att 30 bombexperter och terrorister släpptes från fängelset.
Yehuda Lapipot skriver om Menachem Begin följande
"After dismantling of the Irgun and coopting of its fighters to the IDF"
Ja och? Den allra största majoriteten av IDF består fortfarande av Hagana. Att några har ett förflutet i Irgun är mycket troligt men fortfarande mil ifrån ditt första påstående.

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 1 maj 2003, 22:06

Börjar vi inte komma in lite för mycket på politik nu eller ?
Så jag frågar igen vad anser ni om Balfourdeklarationen vilken rätt hade Britterna 1917 att lova bort Palestina till Sionistisk/Judisk bosättning?
Att Israels Judar måste få stanna i området är ju odiskutabelt men hur ska Palestiniernas rättigheter tillgodoses?
En framtida Palestinsk stat måste nog ingå i någon form av federation med Israel?
Vad tror ni om att försöka skapa ett ”Singapore” av Israel/Palestina (Två kulturer en stat)
Vad tror ni?

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 1 maj 2003, 22:14

Hagana är inte terrorister.*suck*
Vilka som är terrorister eller frihetskämpar kan man disskutera och jag ser PFLP som frihetskämpar så du får gärna tycka likadant om Haganah.
Ditt ursprungliga påstående var att Lehi som hade några hundra medlemmar ombildades till IDF. Du nämnde inte ens Hagana vilket jag tycker är mycket märkligt.
Nu kan jag inte namnen på alla grupper som bildade IDF så jag nämnde den mest kända , åtminstone i Sverige.
Att det inte är någon speciellt stor skillnad på grupperna bevisas ju av alla medlemmar som hoppat fram och tillbaka mellan dom , Irguns ledande personer hade också i många fall haft ledande positioner i Haganah och i vissa fall gick dom tillbaka dit igen.
Även om det inte hade funnits några terrorister alls i IDF så har ändå premiärministern i två fall varit terrorist så det kvittar ju faktiskt , IDF har också anklagats av HRW och Amnesty för att begå statsterrorism så dom är knappast några oskyldiga lamm oavsett deras härkomst.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 1 maj 2003, 22:15

Hasseman> Tyvärr finns inte den toleransen hos folkgrupperna. Om freds sluts snart kan kanske nästa generation Israeler och Palestinier försonas
och ett nära samarbete inledas. För det är mycket som de behöver samarbeta om bl a vattenförsörjningen. Men jag har inte gett upp hoppet.
Jag har bott i Israel och sett samhällen där araber och judar bor sida vid
sida och det har fungerat bra. Innan intifadan hade 100 000 tals palestinier jobb i Israel och får de bara ett drägligt liv så kan mycket hända. Godnatt allesammans.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 1 maj 2003, 22:18

Om du sympatiserar med PFLP så förklarar det mycket av det du skrivit.
Tvivlar på att det är fred du vill se i konflikten.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 1 maj 2003, 22:25

Zero
Öh va?? Konstigt antagande du gör.
Inget antagande , bara en fråga.
Tråkigt att du
går på det.
Det gör jag inte men att folk inbillar sig att Arafat har makten att stoppa våldet men inte vill är ganska idiotiskt.
Ja och? Den allra största majoriteten av IDF består fortfarande av Hagana. Att några har ett förflutet i Irgun är mycket troligt men fortfarande mil ifrån ditt första påstående.
Eftersom Israel har total värnplikt för judar förutom för dom ortodoxa så antar jag att IDF består mest av helt vanliga Israeler som inte varit medlemmar i terrororganisationer.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 1 maj 2003, 22:27

Zero
Om du sympatiserar med PFLP så förklarar det mycket av det du skrivit.
Tvivlar på att det är fred du vill se i konflikten.
Liksom PFLP så vill jag också ha fred.
Tror du att PFLPs enda mål är att få döda judar???

Ska bara påpeka att sympatisera med är inte samma sak som att blint stödja...

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 maj 2003, 23:38

LasseMaja skrev: Ingen palestinsk grupp eller arabstat är ute efter någon "utrotning" eller folkmord, däremot vill många utplåna staten Israel vilket är något helt annat. Forsbergs ordval härrör ifrån pro-israelsik propaganda som gärna vill framställa det som om Israelerna stred för att förhindra en till förintelse.
PLO tog bort "förintelseparagrafen" 1994, efter internationella påtryckningar och som ett villkor för Osloavtalet. Get your facts straight. Denna är allmänt känd och var en av stöttestenarna för bl a EU att ställa sig bakom Olsoavtalet.
LasseMaja skrev: Med sådan tolkning så kan man säkerligen även hitta "bevis" för att även israel har som mål att utrota palestinierna.
Det står åtmistone inte i Israels grundlag. :roll:

/Forsberg
Senast redigerad av 1 Mathias Forsberg, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 maj 2003, 23:43

wreezig skrev: Provokationer är ingen bra anledning för att starta krig i preventivt syfte och jag bifogar vad ganska känd person svarade på bl.a påhittade gränsprovokationer innan han inledde ett preventivt krig.
Egypten valde att spärra av hamnet i Eilat. Enligt internationell lag är en marinblockad en krigshandling.

Däremot inte sagt att det är "rätt" bara för att det överenstämmer juridiskt med internationell lag. Men uppenbarligen sökte arabstaterna att åtminstone provocera Israel?

/Forsberg

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 1 maj 2003, 23:52

Egypten valde att spärra av hamnet i Eilat. Enligt internationell lag är en marinblockad en krigshandling. Den eviga frågan är ju bara vad som är rimligt självförsvar.
Likt USAs blockad av Iran på åttiotalet kan man kalla Egyptens för en krigshandling om man vill.
Att starta ett angreppskrig är iallafall i mina ögon ett ganska överdrivet svar.
Hade det förekommit en etnisk rensning av dagens Israel 1967 hade sympatierna säkerligen legat annorlunda.
Sympatierna i denna fråga är väl ganska splittrade och jag kan inte se en enig opinion mot Israels agerande vilket jag antar beror på Palestinska självmordsattentat.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 1 maj 2003, 23:54

Men uppenbarligen sökte arabstaterna att åtminstone provocera Israel?
Enligt en Israelisk författare är anledningen till kriget att Sovjet lurade arabstaterna att tro att Israel planerade ett anfall mot dom.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 1 maj 2003, 23:56

Happ. En israelisk författare? Enligt flera idioter så har USA aldrig varit på månen... :roll:

Det kan säkert vara så otroligt, men du inser själv hur dumt det låter?

/Johan

Skriv svar