Magnus L skrev:
Vem kommer åt de maskade krigsdagböckerna med överstrukna namn? Har vi inte tittat på det här i tråden för längesen??
Magnus L, Jag har ju krigat om det här en längre tid så jag svar dig.
Visst vi har tittat på detta i tråden för länge sedan,.. men problemet är att vissa deltagare i tråden har tillgång till mer info än andra. Du vet att jag menar att de som har tillgång till mer info alltid kan styra en diskussion mot ett visst mål.
Jag har oxo läst att viss info i Mälsten Krigsdagbok är överstruken,.. men att den enkelt kan läsas ändå,.. jag har aldrig själv sett det o när Thule bett att få se ett exempel såg har ingen skett.
Därför har jag lagt mycket tid på att få fram alla tre SOUer i digitalt format så att ALLA har tillgång till dem,... det samma gäller de SVT program som vi ofta diskuterat. Innan SOUerna o SVT programmen fanns att tillgå såg diskussionen ut på ett sätt här på Skalman,.. o efter att KB lagt ut SOUerna på nätet förändrades diskussionen här,.. det blev mer sakligt o mindre missförstånd.
Under de senaste veckorna har vi lyckats borra oss in till kärnan av de som Tunander menar är problemet med det som hände i Horsfjärden. Tunander menar att det hände många saker som skrevs ned i Krigsdagböckerna,.. o oxo rapporterades till MANA. Tunander menar att MANA sedan filtrerade info,... ibland alternerade den o sedan rapporterade vidare upp i leden. Tunander menar att det är stor skillnad mellan krigsdagböckerna o MANAs rapportering.
Om vi skall kunna förstå Horsfjärden o Mälsten måste vi kunna jämföra Krigsdagböckerna med tex SOUerna. Är det skillnad o i så fall varför,.. finns det en naturlig förklaring såsom utrymmes skäl o brist på tid? Hur sannolik är den alternativa förklaring som Tunander lagt fram.
Låt oss tillsammans utvärdera.
B.