Nu har jag läst på lite om Hävringe, varför finns det ingen egen tråd om den kränkningen, är den för enkel?
Det var den största skarpa insatsen under hela perioden och rysligt nära en fångst enligt SOU 2001. (s.221)
Militären fick god förvarning, kraftsamlade jakten dolt, delegerade eldtillståndet till insatschefen och sen klippte han till med allt han hade och det var ingen liten arsenal han lyckats skaka fram.
Man kan ju gissa att ovan förlopp hade sett annorlunda ut om det varit egen B-styrka eller en NATO ubåt som skulle öva jakten eller leka psyops. Jag tänker närmast på Kviman och det infamösa eldförbudet vid Mällsten.
Jag utgår ifrån att SOU 2001 beskriver händelseförloppet korrekt. Notera att dom inte pekar ut nationalitet vilket är ganska professionellt tycker jag för jag hade nog skrikit ryss för mindre än så här.
Det måste ha varit riktigt obehagligt när den här bombmattan drog över en, rena Dresden45
Vid ubåtsjakt i Hävringebukten utanför Oxelösund 2-5 juni 1988 användes totalt 84 Elma-granater och 60 sjunkbomber, varav 36 Elma-granater och 32 sjunkbomber vid samma anfall - det veterligen mest massiva ubåtsjaktanfall som gjorts i fredstid i Sverige.
http://militarhistoria.ifokus.se/articl ... batsgranat
Det finns tydligen fler Hävringeincidenter men nästa gång går det lite mindre bra så det är ovan incident som är intressant,
2. 1992 vid detta tillfälle sköts för första och enda gången torped (Torped 44)
Andra Hävringeincidenten är jag inte så säker på vad det var som hände men tror det var en Stockholmskorvett som sköt en torped 44 efter en förmodad fientlig ubåt 1991-92 nån gång, denna torped låste dock på korvetten (torpeden var italiensk vilket förmodligen förklarar saken) och var bara en hårsmån från att träffa.
Så här har tråden skrivit om somarbilden nedan,
Farkosten i Hävringe beskrivs som ca 30 meter, långsmal och med tornliknande upphöjning nära föremålets mitt. Bilden ovan har ibland presenterats som vara från Hävringe 1988 eller 1992, men det sägs också vara samma typ av farkost vid båda tillfällena.
Ovan var väl ingen nyhet för tråden men jag tycker det bli lite spännnande för efter att
en farkost har flytt i panik så
hittar dom en till natten den 4 Juni inne i Örsbacken och det är nästan så långt in man kan komma, U137 klass på den kränkningen. Den fick också smaka på insatschefens dåliga morgonhumör
Och det är nu det blir intressant för SOU 2001 skriver så här,
Den samlade bedömningen efter utvärderingen var att en större och en mindre miniubåt under angiven tidsperiod hade opererat i området Landsort − Hävringe.
Jag tänker ju genast på Project 1808 här för vilka andra kandidater har vi förutom 1839 och 1837?
Lite att kika på och istället för att bevisa att det var Ryssarna som fick så det nog sved riktigt ordentligt så kan man ju försöka forma en tes kring det orimliga i att det skulle varit NATO, vattendjup och lite sånt där.
Inga lättnavigerade vatten det där, U137 var ju rena segelsemestern i jämförelse.

- Hävringe 1988 eller 1992.jpg (100.3 KiB) Visad 354 gånger

- 865 Piranha.jpg (38.02 KiB) Visad 354 gånger