Rickard skrev:
Thage G Petersson skrev:"Men USA har inte reagerat i ubåtsfrågan! Är det inte konstigt? I synnerhet som USA och Nato har bevakat - och bevakar - Östersjöområdet med satelliter, flygplan och andra välutvecklade och välutrustade bevakningssystem. Och har en omfattande underrättelseverksamhet. Men man lämnar våra ubåtsproblem därhän. Är det inte märkligt?"
Probos skrev:Jag förstår inte alls detta citat med tanke på hans bakgrund (oavsett vem som kränkt Sverige).
Eller förväntande han sig som fd. försvarsminister och regeringsmedlem under 80-talet att USA skulle bistå Sverige i frågan? (eller hade han inte insyn?)
Insyn måste han som just regeringsmedlem under 80-talet per definition ha haft och han påtalar just att han haft många diskussioner med sittande statsministrar under hela ubåtskränkningstiden, och mer specifikt gällande gemensamt tvivel på grund av frånvaro av vettiga belägg. Vilket senare skulle visa sig vara just så vid fiaskot med Moskvasamtalen tidigt 90-tal och senare 1995-kommissionen. Det är som konstaterat i diskussionen många gånger tydligt genom så många olika källor och belägg så att det inte existerar några bevis för sovjetiska miniubåtsintrång. Det innebär inte att några sådana inte ägt rum, men bara att frånvaron av konkreta belägg är lite väl stor.
Gällande just Thage G Petersson som f.d. regeringsmedlem och försvarsminister så förväntade han sig uppenbarligen att hjälp (i någon form)
borde kommit från USA om det var sant att Sovjet genomförde en militär positionsframflyttning mitt i Europa under 80-talet. Från hans ämbeten vet han med säkerhet vilket militärt samarbete inom t ex underrättelsesidan som Sverige hade med västsidan och därför också hans
förvåning över i detta fall USA:s passivitet inför de påstådda sovjetiska miniubåtskränkningarna.
Det är en tolkning av skeendet men jag menar att ordet "förväntar" indikerar en svaghet och passivitet. Jag är mer anhängare av teorin att man var väldigt proaktiv och
begärde/delade information med USA (och andra stater).
Det var vid flera tillfällen sagts att information som berör bilateralt underrättelsesamarbete med andra stater är och kommer förbi hemligt eftersom detta kommer omöjliggöra framtida samarbete om man inte kan lita på källor skyddas. Därför kommer vissas stenar aldrig vändas på under väldigt lång tid och därför utelämnas specifik information.
Rickard skrev:
Samma sak noterar för övrigt regeringens interna och då hemliga granskningsgrupp av Marina Analysgruppens rapport år 1987 som menar att sovjetiska miniubåtar genomför krigsförberedelser mot svenska kustförsvaret. Granskningsgruppen konstaterar dels att det är märkligt att påstå att Sovjet genomfört denna verksamhet "dolt" när ubåtar ständigt upptäcks i Sverige och dels att det är märkligt att varken svensk eller allierad (d.v.s. västlig) underrättelsetjänst har kunnat finna några användbara belägg kring dessa miniubåtar. Siktade miniubåtar i svensk skärgård som man dessutom i viss detalj vet hur de ser ut, gissningsvis genom oförsiktigt uppträdande, men som alltså varken då eller senare lyckas kopplas till någon sovjetisk typ.
Av samma orsak som ovan så var förmodligen MANAs rapport 1987 begränsad. T.ex. kunde man knappast offentliggöra information som skulle leda till att en inkräktare kunde räkna ut att system 4 vid Ålands hav existerade. Rimligtvis så borde alla incidenter norr om Ålands hav efter 1985 finnas registrerade vid denna linje om nu inte inkräktaren kunde passera helt obemärkt. Intressant är också att det mig veterligen inte finns forskning på detta, vad finns det för material från System 4?
System 4 är också bra exempel på att USA gav Sverige stöd i ubåtsfrågan och att det var känt på regeringsnivå.
Förre marinchefen Bengt Schuback i Holmströms bok:
"Till min häpnad blev det aldrig något problem i Försvarsdepartementet utan det vara bara att åka. / — / Ett resultat blev System 4 i Ålands hav som kopplades till marinens undervattenscentral på Muskö. Installationen föredrogs för försvarsminister Roine Carlsson (S) och fick hans godkännande. USA:s stöd var inte enkelriktat – i gengäld fick den amerikanska sidan kunskap om vad Sverige visste om sovjetisk ubåtsverksamhet i Östersjön. – Jag kommer så väl ihåg att man tänkte: Det kommer väl inte ut i pressen, det här?"
Var det kanske så att Thage G Petersson inte var informerad/betrodd? Politiker kommer och går och kanske litade man inte på varandra.