Är, t.ex., Feltds avgång lika politiskt signifikant som (man kan anta att) försvarsministern Odenbergs demission var.
...en länk går självfallet också bra.
Och från andra sidan http://wwwc.aftonbladet.se/vss/ledare/s ... 03,00.htmlVysotskij skrev:"Alla dessa dagar", K-O Feldt, 1991
Jag tycker att det låter rimligt. Lena Askling skriver i sin ledare i Aftonbladet, att Feldt svek regeringen Carlsson, och det kan ju säkert stämma, men gjorde han det pga personliga orsaker, eller för att han ansåg, att den förda politiken inte var den bästa för landet? Jag är benägen att tro, att det senare är fallet. Det kan i slutändan ha varit något som efteråt känns obetydligt, som fick hans bägare att rinna över. Därför är Feldts och Carlssons tolkningar av skeendet så annorlunda.dc skrev:Jag har alltid haft uppfattningen av Feldt som en mycket intelligent person. Intervjuer som har getts även senare styrker min uppfattning. Som en intelligent person är det sannolikt svårt att försöka försvara en ointelligent politik.
Han visste att den Socialdemokratiska politiken inte fungerade, och stod kanske inför valet att antingen fortsätta med vad han inte trodde på och därmed även skada landet eller avgå som en markering.
Det är ju förståss en tolkning, en annan att de 'nya' moderaterna sin iver att behålla sina nya väljare offrar de 'gamla' moderaternas käpphäst med en ansvarsfull försvarspolitik där försvarets anslag är kopplade till de uppgifter försvaret förväntas lösa och inte till hur mkt pengar som finns kvar när resterande budget förhandlats färdigt. Inte för att det är det den här tråden handlar om men när det nu kom in ett perspektiv så tyckte jag att det kanske fanns plats för ett alternativ...Mathias Forsberg skrev: Odenbergs avgång speglar ju också mycket de "nya" moderaterna: man vill ha en kostnadseffektiv och flexibel försvarsmakt. Inte det gamla monster utan effektiv ekonomistyrning som delvis lever kvar sedan 1980-talet.
Guys. Det är ju hans efteråt-konstruktion.Mathias Forsberg skrev: Feldts avgång innebar en kritik av hela den socialdemokratiska finanspolitiken och då den mycket viktiga frågan hur stor del av "folkhemmet" som skulle liberaliseras genom avreglerad finansmarknad, skattereform etc.