Den keltiska ringen

Skriv svar
Gutekrigaren
Medlem

Den keltiska ringen

Inlägg av Gutekrigaren » 13 oktober 2003, 22:33

Hej!

Läste i förra veckan Björn Larssons "Den keltiska ringen", en skönlitterär thriller med mycket av keltiska legender och referenser till keltisk kultur och historia. Djävulskt obehaglig stundtals, men på ett trivsamt sätt ändå. Nån som läst den?

Huruvida det han skriver om kelterna är sant eller ej har jag ingen aning om, men han är ingen sensationsförfattare utan redogör för aktuell forskning på området i handlingen! :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 14 oktober 2003, 19:35

Jag har inte läst den...låter intressant hur bra på en skala 1-10?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 15 oktober 2003, 11:42

7,5-8. Beror på vilka kriterier man har förvisso, men jag räknar här in spänning, svårighet att lägga den ifrån sig och så min dragning till Irland och Skottland...

Fortfarande med saltnypan redo eftersom jag har läst på för lite om keltisk historia och därför inte riktigt vet vad som gäller...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Re: Den keltiska ringen

Inlägg av Leonidas » 28 oktober 2003, 13:57

Gutekrigaren skrev:Hej!

Läste i förra veckan Björn Larssons "Den keltiska ringen", en skönlitterär thriller med mycket av keltiska legender och referenser till keltisk kultur och historia. Djävulskt obehaglig stundtals, men på ett trivsamt sätt ändå. Nån som läst den?

Huruvida det han skriver om kelterna är sant eller ej har jag ingen aning om, men han är ingen sensationsförfattare utan redogör för aktuell forskning på området i handlingen! :)

Mvh Petter
Jag har också läst den och fäller följande omdöme. Den är kass. Jag skall förklara varför. Björn Larsson verkar tro att han är Hornblower, trots att han är 50 bast. Det blir lite patetiskt när han, likt C.S. Forresters ungdomsböcker, beskriver havets vedermödor och på vilket sätt som han hela tiden reder ut dem. Detta sker dock inte på ett linjeskepp utan i en fritidsbåt.

Han går inte speciellt mkt in på historia, men nämner en del legender med tvivelaktig sanningshalt.

Hela boken bygger på en konspiration som ämnar att ena alla keltisktalande länder i en federation. Vad det är som är så hemskt och konspiratoriskt med detta vet jag inte, men killen det handlar om seglar i i varje fall omkring på Nordsjön och i vattnen mellan Skotland och Irland för att avslöja denna hemska konspiration.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 28 oktober 2003, 14:07

Hej!

Segling är jag inte alls hemma på (två somrars pessimistjollande när jag var 8-9), så de episoderna kunde jag inte bedöma riktigheten i utan jag bara njöt av de vackra skotska/irländska platsnamnen.

Hornblower har jag inte läst även om jag vet vad de handlar om, men kan tänka mig att Larsson inspirerats.

Konspirationen ligger väl i att detta sker delvis medelst terrorism. Men å andra sidan är de enda våldsamma personerna i boken ett par småhandlare i vapen verkar det som. Knappast farligt. Du har rätt, den intrigen är virrig as hell när man har lite perspektiv på boken.

Men det är rätt spännande i alla fall, trots allt virrande.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 29 oktober 2003, 12:48

Det är inte ofta jag slutar att läsa en bok innan jag kommit igenom den, men det var precis vad som hände med "Den keltiska ringen". På nåt sätt blev det bara ... för mycket. Handlingen passade inte in i miljön och tiden. Karaktärerna var nåt slags enstöriga bohemer som jag för mitt liv inte kunde identifiera mig med. Till slut gav jag upp och ställde tillbaka den i bokhyllan.

/Martin

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 30 oktober 2003, 13:06

Har läst flera av Björn Larssons böcker och gillar dom mycket.

"Long John Silver : den äventyrliga och sannfärdiga berättelsen om mitt fria liv och leverne som lyckoriddare och mänsklighetens fiende"

Känn på den titeln. Larsson har tagit den berömda sjörövaren från Skattkammarön och skrivit en levnadsberättelse om honom.

Beskrivning (från adlibris)
Vid Rater's Bay på Madagaskar sitter den åldrade John Silver och gör bokslut över sitt liv. Alla hans gamla kumpaner är döda: kapten Flint, Pew, Israel Hands, papegojan som sjöng ?Femton gastar på död mans kista?, alla de andra. Men hemma i England behandlas han som mänsklighetens fiende, mycket på grund av den historia om Skattkammarön som en viss Jim Hawkins tecknat ned och låtit trycka.

Det är dags att berätta hur det egentligen förhöll sig - hur den unge pojken från Bristol som kunde läsa och skriva både engelska och latin hamnade till sjöss och lärde sig att hata kaptener och all annan överhet lika mycket som han lärde sig älska friheten och livet.

Med Long John Silver fick Björn Larsson sitt internationella genombrott. De utländska förlagen har slagits om boken och den har givits ut med framgång i nio länder.
---

"Det Onda ögat"
En thriller som handlar om en arabisk terrorist som planerar att spränga en bomb i Paris. Riktigt spännande

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 30 oktober 2003, 14:13

Har läst Long John Silver. Och den var faktiskt läsvärd. Kan förresten rätta dig; Han bodde vid Ranter bay. :)

Om ni gillade Long John Silver i Skattkammarön så är den värd att läsa.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 30 oktober 2003, 15:44

SolitaryMan skrev:Det är inte ofta jag slutar att läsa en bok innan jag kommit igenom den, men det var precis vad som hände med "Den keltiska ringen". På nåt sätt blev det bara ... för mycket. Handlingen passade inte in i miljön och tiden. Karaktärerna var nåt slags enstöriga bohemer som jag för mitt liv inte kunde identifiera mig med. Till slut gav jag upp och ställde tillbaka den i bokhyllan.

/Martin
Den boken föräras inte en plats i en bokhylla. Skicka den till K.S.S.S...

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 30 oktober 2003, 16:51

Leonidas skrev: Den boken föräras inte en plats i en bokhylla. Skicka den till K.S.S.S...
Ursäkta min okunnighet, men vad är K.S.S.S.?

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 31 oktober 2003, 13:21

SolitaryMan skrev:
Leonidas skrev: Den boken föräras inte en plats i en bokhylla. Skicka den till K.S.S.S...
Ursäkta min okunnighet, men vad är K.S.S.S.?
Kungl Svenska Segel Sällskapet

Användarvisningsbild
Katarina
Medlem

Re: Den keltiska ringen

Inlägg av Katarina » 12 december 2003, 17:07

Leonidas skrev: Jag har också läst den och fäller följande omdöme. Den är kass. Jag skall förklara varför. Björn Larsson verkar tro att han är Hornblower, trots att han är 50 bast. Det blir lite patetiskt när han, likt C.S. Forresters ungdomsböcker, beskriver havets vedermödor och på vilket sätt som han hela tiden reder ut dem. Detta sker dock inte på ett linjeskepp utan i en fritidsbåt.

Han går inte speciellt mkt in på historia, men nämner en del legender med tvivelaktig sanningshalt.

Hela boken bygger på en konspiration som ämnar att ena alla keltisktalande länder i en federation. Vad det är som är så hemskt och konspiratoriskt med detta vet jag inte, men killen det handlar om seglar i i varje fall omkring på Nordsjön och i vattnen mellan Skotland och Irland för att avslöja denna hemska konspiration.
Jag är totalt okunnig och totalt ointresserad av segling, men tyckte att boken var mycket bra och spännande, jag kunde inte lägga den ifrån mig.
Däremot har jag lite bättre koll på "kelterna" och tyckte att det var en fantasieggande historia som behandlade många av de myter som finns kring den "keltiska" kulturen.
Vad sjutton har sanningshalten i de "keltiska" legenderna med det hela att göra? Det handlar ju om en grupp människor som tror på dem, inte huruvida de är sanna eller inte.
Det är en skönlitterär bok, trots allt, knappast en bok om de "keltiska" folkens historia.
Dessutom tycker jag att människooffer-temat var mer det centrala än själva konspirationen.

Jag var dock lite besviken på slutet som var lite för abrupt.

Skriv svar