Är det bara jag som inte ser något sensationellt i denna artikel?KjelleB skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/st ... 24,00.html
"Nya fakta" enl. ovanstående artikel...
SS, Bosse Schön och Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek
Re: Och igen
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Och igen
Per-Erik Larsson skrev:Är det bara jag som inte ser något sensationellt i denna artikel?KjelleB skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/st ... 24,00.html
"Nya fakta" enl. ovanstående artikel...
Sensationellt? Knappast. Slaskjournalistik? Ja!Bosse Schön skrev:Nazisoldaten Robban Bengtsson som stred i Hitlers personliga elitdivision. Hans brorsdotter har i dag en framträdande roll inom bokbranschen. Svärfadern till en av våra kända tv-programledare hade en roll i smugglingen av nazikrigsförbrytare.
-
Artur Szulc
- Medlem
Hej!
Angående de påstådda planerna på att bygga ett koncentrationsläger i Sjöbo: var Bosse S först med att "upptäcka" dessa planer, eller fanns dessa uppgifter någon annanstans före hans böcker?
Vad jag finner underligt är hur pass tidiga dessa svenska nazistern ändå måste ha varit: att planera byggandet av läger redan under 1930-talet. Massmördandet av judar satte ju inte igång på allvar förrän 1942.
Nog känns Bosse S "sensationella" uppgifter som överdrivna.
Angående de påstådda planerna på att bygga ett koncentrationsläger i Sjöbo: var Bosse S först med att "upptäcka" dessa planer, eller fanns dessa uppgifter någon annanstans före hans böcker?
Vad jag finner underligt är hur pass tidiga dessa svenska nazistern ändå måste ha varit: att planera byggandet av läger redan under 1930-talet. Massmördandet av judar satte ju inte igång på allvar förrän 1942.
Nu har jag inte följt tråden men är det inte lite begreppsförvirring runt termen koncentrationsläger?stanislav skrev:Vad jag finner underligt är hur pass tidiga dessa svenska nazistern ändå måste ha varit: att planera byggandet av läger redan under 1930-talet. Massmördandet av judar satte ju inte igång på allvar förrän 1942.
Grunden är ett läger för att samla ihop en grupp av mer eller mindre oönskvärda personer. På kortare eller längre sikt. Sedan används termen för läger där syftet var att ingen skulle komma levandes ur.
Jag skulle tro att de eventuellt planerade svenska koncentrationslägret var av det första slaget, inte av det andra.
M.a.o. delar jag din uppfattning.
MVH
Hans
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Koncentrationsläger var inget nytt. Engelsmännen anlade sådana under boerkriget i början av förra seklet, Lenin och Stalin smällde upp ett helt gäng under 1920-talet, och nazisterna öppnade Dachau strax efter maktövertagandet (och plockade in främst dissidenter, och inte judar). Förintelselägren var något helt annat, men det var nog knappast vad svenska nassar hade i åtanke när de gjorde upp sina listor på 30-talet.stanislav skrev:Hej!
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Snarare interneringsläger. Kommunisterna ville man hålla ett öga på (med tanke på de finska erfarenheterna), och utländsk militär personal omhändertogs enligt gällande folkrätt.Tomas Ibsen skrev:Svenska staten hade väl egna koncentrationsläger där de placerade diverse oönskade personer? (F.f.a. kommunister och någon nedskjuten flygare mot slutet har jag för mig)
Ett par små detaljer rörande Schöns "Avslöjande av SS svenskarna", som han hävdar i ett förord ifrån 1999 så visste innan dess bara nynazisterna om de svenska SS soldaterna.
Några sidor senare nämner han att Somberg framträdde i ett populärt program på TV, 1985.
1986 Utkom Westbergs uppsats om svenskarna i SS i armé Museeumets årsbok.
1977 så interjuvas bla Tord Bergstrand (Aka: Röde Orm) i Expressen.
I boken Waffen-SS av George H. Stein ifrån 1966 nämns svenska frivilliga i W-SS.
Kanske värt att nämnas?
Några sidor senare nämner han att Somberg framträdde i ett populärt program på TV, 1985.
1986 Utkom Westbergs uppsats om svenskarna i SS i armé Museeumets årsbok.
1977 så interjuvas bla Tord Bergstrand (Aka: Röde Orm) i Expressen.
I boken Waffen-SS av George H. Stein ifrån 1966 nämns svenska frivilliga i W-SS.
Kanske värt att nämnas?
Historisk begreppsförvirring alltså - mkt bra poäng!B Hellqvist skrev:Koncentrationsläger var inget nytt. (...) Förintelselägren var något helt annat, men det var nog knappast vad svenska nassar hade i åtanke när de gjorde upp sina listor på 30-talet.
(Inom parentes, är Bosse släkt med Ebbe? Denne är ju duktig på sägner & sagor...)
Jag hittade inte rätt tråd trots att jag sökt, men det är samma ämne i alla fall.
I Bosse Schöns böcker så finns ett vittnesmål, som man senare avfärdade som en notorisk mytoman.
Han säger bland annat att man inom waffen-ss kunde få "lättare tjänst" genom att bli koncentrationslägervakt.
När jag nu läser engelska wikipedia så verkar ju det här stämma:
I Bosse Schöns böcker så finns ett vittnesmål, som man senare avfärdade som en notorisk mytoman.
Han säger bland annat att man inom waffen-ss kunde få "lättare tjänst" genom att bli koncentrationslägervakt.
Vad är sant?SS-Division Totenkopf personnel convalesced at concentration camps by serving routine guard duties, and utilised Scorched-earth tactics during anti-partisan operations.
Det var Harald Sundin man pratade om och det han hävdade var att han hade varit lägervakt i Treblinka. Det påståendet visade sig vara lögn vid närmare efterforskningar. Så det där med notorisk mytoman handlade om Harald Sundin och vad han hade gjort under kriget, inte att det skulle vara lättare tjänst som lägervakt.Per-Erik Larsson skrev:Jag hittade inte rätt tråd trots att jag sökt, men det är samma ämne i alla fall.
Vad är sant?SS-Division Totenkopf personnel convalesced at concentration camps by serving routine guard duties, and utilised Scorched-earth tactics during anti-partisan operations.
Titta på dom första inläggen i den här tråden.
Det stämmer detta med lättare tjänst, som jag förstod det rörde det sig om sårade som under återhämtningen kunde tjänstgöra som vakter i läger.
Och om jag inte missminner mig var det Yngve Nordborg förövrigt som hävdar sig ha sett Hitlers bröllop, något som Otto Günsche dementerar (har kopia på brevet där han gör det och han säger i klarspråk att det är rena fantasier från Schöns sida).
Och om jag inte missminner mig var det Yngve Nordborg förövrigt som hävdar sig ha sett Hitlers bröllop, något som Otto Günsche dementerar (har kopia på brevet där han gör det och han säger i klarspråk att det är rena fantasier från Schöns sida).