Bästa böckerna inom WW2

gurden
Medlem

Inlägg av gurden » 20 december 2003, 18:01

Har med precis börjat läsa Malta.
Tamelander skriver på ett sätt att historiska händelserna flyter fram på ett förståeligt sätt. Konsekvenser för olika händelser på taktiskt, strategisk och politisk nivå och dess inbördes samband är en av de delar i Tamelanders böcker jag gillar.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 20 december 2003, 21:11

Ökänd soldat-Väino Linna :) :wink:

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 22 december 2003, 14:26

En annan bra bok är: Wolf Heckmann ROMMELS KRIG I AFRIKA Ökenrävar mot ökenråttor
Länk: http://www.smb.nu/pos/01/10_rommels_krig_i_afrika.asp

Den påminner lite om Tamelanders stil när det gäller flytet i texten.
Bra växling mellan helhet och detaljer. Jag kommer speciellt ihåg en detalj, när Rommel anlände till Afrika första gången. Ungefär så här: Tyskarna kom in en kväll i hamnen. Satte upp spotlights, arbetade effektivt och lossade en panzardivison på två dygn, vilket normalt tog två veckor för italienarna, som stod och tittade på. Sedan ordnade man med en parad genom staden, med VITA HANDSKAR och musik. Det var 1941 och tyskarnas självförtroende stod på topp.

(Jag har med egna ögon studerat hur fartyg lossas i olika länder, och jag kan intyga att tyskarna är de mest effektiva, utan tvekan!)
Senast redigerad av 1 Sune, redigerad totalt 22 gånger.

Nubben
Medlem

Inlägg av Nubben » 23 december 2003, 12:28

MD650

Får Jag rekommendera Kurt Wests "Vi slogs och blödde - Ung Finlandssvensk soldat i IR 61".

Mycket läsvärd. Tillgängligheten i Sverige kan jag dock inte svara på

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 23 december 2003, 13:25

Nubben skrev:MD650

Får Jag rekommendera Kurt Wests "Vi slogs och blödde - Ung Finlandssvensk soldat i IR 61".

Tror den finns i Sverige.
Lånade den just av en kompis. Ligger och mognar vid sänglampan ;)

:)

Nubben
Medlem

Inlägg av Nubben » 23 december 2003, 15:03

Den e bara rolig att läsa vid sidan om Fennomanernas påståenden om att alla finlandssvenskar flydde till Sverige och att de som var vid fronten var mesar som gav sig utan strid. :lol:

Joachim
Medlem

Inlägg av Joachim » 29 december 2003, 10:30

SLaget om Kurksk, svenska författare,

Lättläst och mycket intressant

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 29 december 2003, 13:51

MD650 skrev:
Nubben skrev:MD650

Tror den finns i Sverige.
Lånade den just av en kompis. Ligger och mognar vid sänglampan ;)

Kan som Nubben varmt rekommendera denna bok!

Flavius Aëtius
Tidigare medlem

Inlägg av Flavius Aëtius » 5 januari 2004, 23:27

-Svenskarna som stred för hitler/där järnkorset växer,väldigt bra läsning jag kunde inte sluta.
-Slaget om Kursk
-Stalins hämd

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 7 januari 2004, 16:11

Fick boken "Hitlers Soldater" av Guido Knopp i julklapp av min fästmö, har dessutom just beställt "Slaget om Kursk" i pocketformat från AdLibris 43:-.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 7 januari 2004, 23:39

Henric Edwards skrev:
Sune skrev:Michael Tamelanders böcker är bra, bl.a. Slaget om Västeuropa.
Han beskriver hur saker och ting hänger ihop, vilka överväganden som beslutsfattarna hade. Detta till skillnad från de flesta böcker som bara rabblar nummer på divisoner och namn på byar, som man ändå inte hittar på kartan.
Jag tycker att den största behållningen med Tamelanders böcker är flödet han har i texten. Precis som du säger så tenderar vissa författare att inveckla sig i ganska komplicerade utläggningar om trupprörelser och förbandsnummer. Det är något jag naturligtvis uppskattar, men det krävs en viss litterär talang för att bena ut begreppen, och en sådan besitter Tamelander. Många betraktar säkert hans verk som "lightversioner", men personligen så fann jag att den nyss påbörjade Malta är ett alldeleles ypperligt avbrott från de föregående två titlarna jag läst Eagles & Bulldogs in Normandy 1944 och Armor Battles of the Waffen-SS.

~Henric Edwards
Jag kan bara hålla med. Många författare verkar lägga in statesik om trupprörelser och olika förband enbart för att det fanns på skrivbordet brevid dem. Ibland så gör det att boken tappar tråden och är mer som ett ovälkommet tvreklam inslag än som någon nytta för boken.

Tamelander däremot lyckas på ett enkelt sätt kombinera trupprörelser mm, samtidigt som han kommer ner på soldatnivå och deras öden. Det gör att boken inte bara blir en informativ bok utan också en förbannat spännande bok.

Det är talang!

8)

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 7 januari 2004, 23:46

Sune skrev:En annan bra bok är: Wolf Heckmann ROMMELS KRIG I AFRIKA Ökenrävar mot ökenråttor

Bra växling mellan helhet och detaljer. Jag kommer speciellt ihåg en detalj, när Rommel anlände till Afrika första gången. Ungefär så här: Tyskarna kom in en kväll i hamnen. Satte upp spotlights, arbetade effektivt och lossade en panzardivison på två dygn, vilket normalt tog två veckor för italienarna, som stod och tittade på. Sedan ordnade man med en parad genom staden, med VITA HANDSKAR och musik. Det var 1941 och tyskarnas självförtroende stod på topp.

(Jag har med egna ögon studerat hur fartyg lossas i olika länder, och jag kan intyga att tyskarna är de mest effektiva, utan tvekan!)
När jag läste Malta så var det första jag tänkte på var "ROMMELS KRIG I AFRIKA Ökenrävar mot ökenråttor"

Samma stil, Bägge böckerna var toppen!

Tommy E
Ny medlem

Inlägg av Tommy E » 8 januari 2004, 10:04

Slaget om Nordkalotten. Ganska liten men intressant bok. Tar upp en del av kriget som jag då aldrig hör talas om när man nämner andra världskriget.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 8 januari 2004, 17:20

Mille1 skrev:
Sune skrev:En annan bra bok är: Wolf Heckmann ROMMELS KRIG I AFRIKA Ökenrävar mot ökenråttor

När jag läste Malta så var det första jag tänkte på var "ROMMELS KRIG I AFRIKA Ökenrävar mot ökenråttor"

Samma stil, Bägge böckerna var toppen!
Jag gillade inte alls Heckmanns bok. Jag har för mig att jag tyckte den var alldeles för rörig och ostrukturerad. Ska se om jag kan hitta ett färskare utlåtande någonstans i tråddjungeln här på Skalman.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 8 januari 2004, 17:26

Här har vi tråden i fråga: viewtopic.php?t=2411&highlight=wolf+heckmann

~Henric Edwards

Skriv svar