Vad läser du just nu?
Re: Vad läser du just nu?
Hitlers Krigsmakt: Die Wehrmacht 1933-1945 av Guido Knopp.
Jag är inte alldeles imponerad av Knopps retoriska grepp som tycks gå ut på att såga allt tyskarna gjorde jäms med ridstövlarna. Han gjorde precis likadant i sin bok om SS.
Jag är inte alldeles imponerad av Knopps retoriska grepp som tycks gå ut på att såga allt tyskarna gjorde jäms med ridstövlarna. Han gjorde precis likadant i sin bok om SS.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det senaste numret av Teknikhistoria.
Stefan
Stefan
- Fredrik Andersson
- Medlem
Karl Knutsson av Dick Harrison. Synnerligen obehaglig typ den där Knut. Får Black Cobra och Hells Angels att framstå som en samling tuktade korgossar...
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
En kamrats livsfilosofi:
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Hitlers första nederlag
- Anfallet mot Moskva
av Niklas Zetterling, Anders Frankson
Så här 70 år senare så plockade jag upp denna på biblan. Har precis börjat men som det står i inledningen ett tämligen bortglömt skede under vk2. Och det kan ju bara inte vara tråkigt.
I insidan står det att en del två är på väg: Stalins första seger. Om ryssarnas motoffensiv vintern 1941-42. Fasen jag kan knappt vänta, snabba er på.
Sonderling
- Anfallet mot Moskva
Så här 70 år senare så plockade jag upp denna på biblan. Har precis börjat men som det står i inledningen ett tämligen bortglömt skede under vk2. Och det kan ju bara inte vara tråkigt.
I insidan står det att en del två är på väg: Stalins första seger. Om ryssarnas motoffensiv vintern 1941-42. Fasen jag kan knappt vänta, snabba er på.
Sonderling
War av Sebastian Junger - ett riktigt intressant reportage om amerikanernas strider i Korangaldalen i östra Afghanistan 2007 - 2008. Många likheter med Generation Kill i upplägg och berättarform. Finns dessutom på svenska nu.
Stephen G Fritz "Frontsoldaten".
Är på första kapitlet just nu. Han verkar hylla den enkle soldatens lidande. Inte riktigt i min smak. Men senare ska han tydligen jämföra tyska, brittiska, amerikanska och sovjetiska infanterister. Så jag ser fram emot det.
Är på första kapitlet just nu. Han verkar hylla den enkle soldatens lidande. Inte riktigt i min smak. Men senare ska han tydligen jämföra tyska, brittiska, amerikanska och sovjetiska infanterister. Så jag ser fram emot det.
-
Konigsberg
- Medlem
¨Ostpreussen 1944-45 - En kamp utan nåd¨. SMBs förra månadsbok. En riktigt bra bok skriven av en tysk general som var med. En brutal och rättfram skildring utan krusiduller.
Härskarplanen : Himmlers jakt på det ariska ursprunget av Heather Pringle.
Jösses anamma vilka stollerier. Hade det inte varit för den ohyggliga kontexten så hade jag skrattat läpparna av mig.
Jösses anamma vilka stollerier. Hade det inte varit för den ohyggliga kontexten så hade jag skrattat läpparna av mig.
Jag delade av några inlägg så att diskussionen om boken inte "försvinner" i denna stora tråd, de finns på viewtopic.php?f=21&t=40020
/Marcus
/Marcus
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Boken var bra och jag ser som sagt fram emot nästa. Ett minus är att jag tycker texten har svårt att ...."flyta" och jag stakar mig och får bläddra bakåt igen. (Men detta kan bero på stress hos mig.) Annars finns det historiker som kan skriva rafflande som deckarförfattare, där boken blir en riktigt bladvändare. Det här var stundtals som att läsa en avhandling om fotosyntes.sonderling skrev:Hitlers första nederlag
- Anfallet mot Moskva
Sonderling
Som flyg intresserad gillade jag kartorna med diverse flyg anfall. (2 bombplan mot by?!) Sedan kan man alltid ha mer bilder också.
Nu läser jag denna:http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/c ... rte-kaputt
Fast jag blir mer intresserad av mannen än om boken. Han verkar vara en av dessa som retar upp alla och hans kommentarer är som från en hårdkokt noir deckare av Raymond Chandler. http://www.guardian.co.uk/books/2009/fe ... -malaparte
Boken är både humorisktisk och kuslig på samma gång. Som när han dinnerar med Hans Frank i "Frankreich" och Nazi jetsetet klagar på hur skitiga judarna är i sitt ghetto och kommenterar att de måste ju gilla att leva så. Skitigt och trångt och med trasiga skitiga kläder, fulla med löss.
Då kommer jag att tänka på att precis detta har jag hört sägas om de som bor i Rinkeby och Rosengård.
Sonderling
Saxon & Lindströms Förlag Stockholm 1946Edward af Sandebergs Nu kan det sägas - Sanningen om min fångenskap i Sovjet och Berlins fall .
Förf. var svensk journalist i Berlin, flög dit från Bromma den 17:e april 1945....(dagen efter Sjukovs killar slogs på Seelowhöjderna
Upplevde Berlins fall på närmast tänkbara håll. Haffad av NKVD i juni, tåg till krigsfångeläger i Krasnogorsk NW om Moskva. Efter månad i lägret - express till Butyrkifängelset i Moskva. Anklagad för spioneri.......manglad av Tjekan i 100 dagar, sedan återsänd till Krasnogorsk. ''Frigiven'' efter julen 1945, men det tog tre veckor innan han slutligen levererades till ett amerikanskt UNRRA-läger i Zehlendorf i Berlin och f.f.g. kunde känna sig fri efter törnarna i sovjetisk regi.
Kom tillbaka till Sverige i mars 1946 och skrev boken.
Jordnära och träffande observationer av både tyskar och ryssar och hans bl.a. svenska medfångar under en turbulent och osäker tid.
http://books.google.com/books/about/Nu_ ... 5JGwAACAAJ
http://books.google.com.au/books?id=Orj ... RG&f=false
Varjag
Ibland är det märkligt hur slumpen faller sig. Min nästa bok efter den här var Strindbergs stjärna av Jan Wallentin. Jag fick den av tanten när jag fyllde år härom dagen och döm om min förvåning när 1) Ahnenerbe, RuSHA och SS-borgen Wevelsburg utgör en väsentlig del av handlingen (precis som i "Härskarplanen..." och 2) handlingen har sin början utanför Falun, alltså max tre mil från där jag bor.Axial skrev:Härskarplanen : Himmlers jakt på det ariska ursprunget av Heather Pringle.
Att tanten medvetet skulle ha valt bok utifrån ovanstående kriterier finner jag helt osannolikt.
Läser
Karl X Gustav av Björn Asker
skall sedan läsa
Karl XI av Göran Rystad
och sedan Härskarplanen : Himmlers jakt på det ariska ursprunget av Heather Pringle.
Karl X Gustav av Björn Asker
skall sedan läsa
Karl XI av Göran Rystad
och sedan Härskarplanen : Himmlers jakt på det ariska ursprunget av Heather Pringle.
Tracy Kidder, En dators födelse. Klassisk berättelse om hur man på Data General konstruerade en minidator under 1978-79. Tidens gång känns ibland, ibland inte.
- Fredrik Andersson
- Medlem
"Brobyggarna" av Jan Guillou. Riktigt skönt att läsa en roman för en gångs skull. Det blir mest facklitteratur annars.
Så här långt måste jag säga att det här är en av de bättre böckerna Guillou har skrivit. Så diametralt olikt tidigare de superagentsübertempelriddare-skildringar han har skrivit om tidigare. Den här serien kommer jag nog att följa allteftersom det kommer nya delar. Och nej, jag är inte sponsrad av Piratförlaget!
Så här långt måste jag säga att det här är en av de bättre böckerna Guillou har skrivit. Så diametralt olikt tidigare de superagentsübertempelriddare-skildringar han har skrivit om tidigare. Den här serien kommer jag nog att följa allteftersom det kommer nya delar. Och nej, jag är inte sponsrad av Piratförlaget!
Regimus Neque Hostis
En kamrats livsfilosofi:
En kamrats livsfilosofi: