Vad läser du just nu?

Skriv svar
Konigsberg
Medlem

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Konigsberg » 28 juli 2011, 20:56

¨Fraustadt 1706 - Ett fält färgat rött¨ av Oskar Sjöström. En riktigt bra bok som skildrar striderna vid Fraustadt mellan svenska och sachsiska/ryska trupper. Efter Narva troligtvis den största svenska segern någonsin. Sjöström avlivar dessutom ett antal myter kring slaget.

Användarvisningsbild
BaheraFelix5
Medlem

Inlägg av BaheraFelix5 » 28 juli 2011, 21:38

Grand Fleet Battlecruisers, ShipCraft Special, 2011
Immoculata conceptio

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 30 juli 2011, 09:55

Här om dagen läste jag, "Vad du inte såg", av Patrik Sjöberg och Markus Lutteman.

Nu för tiden läser jag sällan en bok i ett enda streck, men så blev det med den här. Den är intressant och innehåller så många tokigheter att jag inte kunde lägga den ifrån mig. Bland annat skrivs det om konflikten med Bengt Westerberg. Den gode Westerberg hade fått spel över - skall vi säga - Sjöbergs speciella sätt att träna :D

I en av berättelserna förekommer förresten en människa jag träffat. Det är en något välkänd dekadent spelare i Göteborg, om vilken det finns många dråpliga berättelser.

Med sina ord framstår Sjöberg ibland som något omogen - men det kan bero på bokens upplägg. Av ramberättelsen kan man ana sig till att det kanske mer är ett resultat av topos eller en fasad.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 30 juli 2011, 10:00

Varsel av Stephen King. Han var tydligen missnöjd med filmatiseringen, så jag läser boken för att se vad han menar. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 augusti 2011, 07:33

Jag fortsätte att grota ner mig i barndomen med:
Kom nu'rå!: barnprogrammen vi minns - eller helst vill glömma
av Göran Everdahl

Inte så mycket koncenterat på progg men de finns där. Det hela blir lätt nostalgiskt och de av er som lyssnar på spanarna kommer känna igen Everdals humor, som kommer igen i texten.

Jag läste slut boken på en helg och var glad att jag faktiskt lånat den på biblan. (Deras slogan är att låna dig rik, nja lite överdrivet men det skulle nog hjälpa om jag lånade fler böcker än jag köper.) På söndags kvällen tittade jag runt i mitt privata bibliotek och blir lika förvånad varje gång jag hittar en bok jag glömt att jag köpt.
Fredrick Taylors bok om Berlin muren?! Jag slår upp den och inser att det snart är 50 år sedan den byggdes. Perfekt, den ska jag läsa nu.

Sonderling

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 1 augusti 2011, 08:38

"Viskleken" av Arne Dahl. Den är sådär. Har älskat hans serie om A- gruppen, men den här känns lite stolpig. Är en ljudbok, och den skulle nog ha vunnit på en bättre uppläsare.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 augusti 2011, 12:02

sonderling skrev:Jag läste slut boken på en helg och var glad att jag faktiskt lånat den på biblan.
Menar du att du var glad att du inte köpte den?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 augusti 2011, 15:06

Hexmaster skrev:
sonderling skrev:Jag läste slut boken på en helg och var glad att jag faktiskt lånat den på biblan.
Menar du att du var glad att du inte köpte den?
Jo, men inte så att den var oangenäm att läsa för det men det är ju inget man kommer bläddra i igen. (Som squadron signals bent and battered rotors vol 3, tex. :) )

Sonderling

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 10 augusti 2011, 07:54

Fick i gåva "Hästens tid - Rid och stridskonst under stormaktstiden" skriven av Anna Larsdotter
En både vacker och läsvärd bok

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 11 augusti 2011, 08:55

cats skrev:Fick i gåva "Hästens tid - Rid och stridskonst under stormaktstiden" skriven av Anna Larsdotter
En både vacker och läsvärd bok
Ett litet tillägg. Lite märkligt att hon så gått som helt och hållet utlämnar det finska rytteriet i boken. En egenhet som hon i och för sig inte är ensam om bland svenska historiker, att räkna bort den östra riksdelen när man skriver historia. Visslar och lådsas som den delen aldrig existerat... Varför vet jag inte.
Uppfödningen i Skåne går hon däremot mycket in på. Skåne var ju ändå betydligt mera "utländsk" under stormaktstiden än landsdelen på andra siden bottenviken. (Freden i Roskilde och det där ni vet)

Hade varit intressant att veta var i den östra riksdelen (nuvarande Finland) som kungsgårdarna fanns som födde upp hästar. Vet att det åtminstone fanns ett ställe i Österbotten som kallades "Hästbacka" eftersom man där födde upp hästar till kronan.

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem

Inlägg av Hedmark » 16 augusti 2011, 15:23

Dagbok från Spandau - Albert Speer

Karl XII - Bengt Liljegren

Gustav Vasa - Landsfader eller Tyrann av Lars-Olof Larsson

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 16 augusti 2011, 18:35

Last of the Mohicans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 18 augusti 2011, 07:45

sonderling skrev:Jag fortsätte att grota ner mig i barndomen med:
Kom nu'rå!: barnprogrammen vi minns - eller helst vill glömma
av Göran Everdahl

Inte så mycket koncenterat på progg men de finns där. Det hela blir lätt nostalgiskt och de av er som lyssnar på spanarna kommer känna igen Everdals humor, som kommer igen i texten.

Jag läste slut boken på en helg och var glad att jag faktiskt lånat den på biblan. (Deras slogan är att låna dig rik, nja lite överdrivet men det skulle nog hjälpa om jag lånade fler böcker än jag köper.) På söndags kvällen tittade jag runt i mitt privata bibliotek och blir lika förvånad varje gång jag hittar en bok jag glömt att jag köpt.
Fredrick Taylors bok om Berlin muren?! Jag slår upp den och inser att det snart är 50 år sedan den byggdes. Perfekt, den ska jag läsa nu.

Sonderling

Fortsätter på temat Berlin muren med Peter Handbergsbok Släpp ingen levande förbi : berättelser från murens Berlin. Är egentligen ingen historiebok men bra endå och berättelserna är ju baserade på autentiska fall.

Sonderling

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 29 augusti 2011, 23:41

Kalla kriget står på schemat, har precis läst Mikael Holmströms "Den dolda alliansen". Den handlar om Sveriges högsta ledning (politiska och militära) hemliga förbindelser med Nato, men mot medborgarna var buskapet "alliansfrihet i fred syftande till neutralitet i krig". Intressant period som inte är alltför långt bak i tiden, ca 1948 - 1995.

Nästa på tur blir Lennart Andersson & Leif Hellström, Bortom horisonten, Svensk flygspaning mot Sovjetunionen 1946 - 1952.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 30 augusti 2011, 21:32

Battler skrev:Kalla kriget står på schemat
Läs viewtopic.php?f=21&t=39743 trots att jag presterade en vedervärdig recension.

Berätta gärna vad du tyckte om 'Bortom horisonten'

MVH

Hans

Skriv svar