Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 10 november 2009, 14:03

Wooster skrev:Även om jag inte tror att filmen bygger på just le Naours bok - den var rätt torr redan i 170 sidors bokformat
Brut eller inte, jo.

2003 : Le Soldat inconnu vivant, 52', d'après le livre éponyme de Jean-Yves Le Naour (Arte, France 2) voix : Denis Lavant, musique originale de Jean-Louis Valero
http://fr.wikipedia.org/wiki/Jo%C3%ABl_Calmettes

Frågor på det :lol: :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 10 november 2009, 20:07

Hans skrev: Frågor på det :lol: :wink:
Ja - vad står det? (Jag kan inte franska... :P)

Nänä, du har säkert rätt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 11 november 2009, 15:51

Svenskar i krig 1914-1945
av Lars Gyllenhaal, Lennart Westberg

Tänkte först bara läsa kapitlet om insatsen i Finland men det var ju lika bra att börja från början i boken. Mycket intressant och jag lär ju aldrig titta på piptobaken Hamiltons blandning med samma ögon igen.

Har sagt det till dig förrut Lars Gyllenhaal att nu ser jag framemot fortsättningen, Svenskar i Krig 1945 - (10?) :D

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 november 2009, 17:08

sonderling skrev:jag lär ju aldrig titta på piptobaken Hamiltons blandning med samma ögon igen
Min favorit-episod också.

http://faktoider.blogspot.com/2007/10/h ... dning.html

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 11 november 2009, 19:58

"Bronsåldersmordet, om arkeologi och ond bråd död" av Jonathan Lindström.

Hittade i bokhandeln i veckoslutet, hunnit halvvägs. Spännande och intressant skrivet, men någon expert är jag förstås inte.

Kan man från ett skelettfynd dra slutsatser om utseende, mordvapen, ja tom. livsbana och karaktärsegenskaper hos offret? Synpunkter, gärna :D

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 12 november 2009, 07:28

Schwemppa skrev:Kan man från ett skelettfynd dra slutsatser om utseende, mordvapen, ja tom. livsbana och karaktärsegenskaper hos offret? Synpunkter, gärna :D
Har inte läst boken själv men kan komma med några kommentarer utifrån mina erfarenheter som yrkesverksam arkeolog:

Utseende: benens storlek mm ger personen en grundfysik, koppla på lite spår av muskelfästen så kan man få ytterligare detaljer. Men hårfärg, ögonfärg, hudfärg mm är givetvis svårare. Det är hyfsat ovanligt att man gör sånt i norden idag, om det inte är för att skapa rekvisita till utställningar.

Mordvapen: kanske kan det finnas spår på benen.... Kross, stick eller huggvapen bör väl kunna urskiljas utan större problem. Som ren amatör har jag utläkta identifierat skador på djur jag antingen slaktat eller nedlagt vid jakt. Med lite gundkunskap och ett referensmaterial så tror jag inte att det är jättesvårt - under förutsättning att man har tillräckligt väl bevarat material att utgå ifrån. Det är standard att osteologen registrerar sådanda skador, själv har jag ett exempel där en äldre "viking" hade utläkta huggskador, han var kremerad tillsammans med en yngre kvinna och två hundar, den ena hunden bedömde osteologen som halshuggen...

Livsbana: jajjemän, skelettet säger jättemycket om t.ex. hur bra en person ätit genom åren, eller hur hårt arbte vederbörande utsatts för. Osteologen Torbjörn Ahlström har skrivit en del om hur man kan utläsa personers fysiska livshistoria utifrån ben.

Karaktärsegenskaper: näe, det förstår jag inte hud man an komma åt.

Nu tillbaka till trådens syfte, jag läser för närvarande Dick Harrissons del av Sveriges historia, den täcker in 600-13500. Kommer att srecenseras inom någon vecka på min blogg. På tåget till jobbet läste jag ut HP Lovecrafts suveräna kortroman The Case of Charles Dexter Ward.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 13 november 2009, 13:17

Tack för det, leifhh. Jag förstår nog att man kan dra slutsatser från skador och dylikt.

Lindström ger sig i boken också på att bedöma karaktären på bronsålderskillen utefter (det rekonstruerade) ansiktet. Han nämner en studie av kanadensiska ishockeyspelare (!), där man påstås ha hittat samband mellan aggressivitet och ansiktsform... :lol:

Han bedöms också som omsorgsfull eftersom verktygen som hittades bredvid honom var välskötta...

Men underhållande läsning är det.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 november 2009, 17:13

James P. Duffy, Target: America - om tyska ev. planer på att ev. angripa USA. Med bombplan, sabotörer, den fantastiska V-2:an på burk, med mycket mer. Jag blev lite bekymrad när jag såg att han citerar David Irving här och var, men vad gäller det som jag är nyfiken på så har jag (ännu) inte mycket att anmärka på.

John Lukacs, Duellen - Churchill mot Hitler under sommaren 1940. Ofta bra, ofta märkvärdigt pretentiös och lite långdragen med sina komparativa porträtt à la Plutarchos (där alltså en egenskap hos den ene jämförs med en hos den andre, i en lång rad).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 13 november 2009, 17:23

Hexmaster skrev:James P. Duffy, Target: America - om tyska ev. planer på att ev. angripa USA. Med bombplan, sabotörer, den fantastiska V-2:an på burk, med mycket mer. Jag blev lite bekymrad när jag såg att han citerar David Irving här och var, men vad gäller det som jag är nyfiken på så har jag (ännu) inte mycket att anmärka på.
Då skall du du öva din franska och läsa:

Bild
http://www.net4war.com/champsdebataille ... hema05.htm
Klicka på [cliquer ici] så får du en överblick - ber du snällt så har jag tidningen ifråga :wink:
Även italienare och naturligtvis japsen hade grejor på gång.

MVH

Hans

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 13 november 2009, 20:44

Läser I bödlarnas fotspår - Massavrättningar och terror i Finska inbördeskriget 1918 av Aapo Roselius - rekommenderas!

Författarens behandling av och inställning till sitt källmaterial är föredömligt, men så är han ju professionell historiker vid Helsingfors Universitet.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 21 november 2009, 19:32

Krigets Färger av Arkadij Babtjenko

En välskriven skildring om Tjejenienkrigens grymhet och totala brist på mening sett ur en rysk soldats perspektiv. Det är svårt att relatera sin egen trygga vardag när man var 18 - 22 år till de ryska värnpliktigas helvetiska vardag.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 november 2009, 21:19

Nürnberg - rättegången samtal med vittnen och anklagade av Leon Goldensohn. Lite träig, de anklagade intervjuer är rätt intetsägande och försöker bara skylla ifrån sig och att de inte visste något. Vittnena är intressantare, ärligare och mer informativa.

/Martin

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 27 november 2009, 04:08

Karl XII:s död av Peter From. Hunnit halvvägs.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 november 2009, 14:37

"Guns, Germs and Steel" av Jared Diamond. Finns även på svenska med titeln "Vete, vapen och virus".

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 30 november 2009, 12:23

Började (dagen till ära) i helgen med "Finska vinterkriget" av Robert Edwards. (Månpocket)
Har bara läst de första kapitlena men det var väldigt intressant att läsa om upptakten då jag alltid trott att anfallet kom oväntat men här såg man ju att Sovjet laddat rätt länge. Fick också ett helt annat perspektiv då man alltid koncentrerat sig på Hitler-Tysklands upptakt till 2vk med annektieringen av Sudentenland och Anchluss m.m. Här matchades det av Rysslands inmarsch i östra Polen, samt Hot om/ och annekteringar mot Baltstaterna och Finland.
Sedan så märks det att författaren är Engelsman då mycket sker från Brittiskt perspektiv (typ, och Brittiska fackförbundsledare sa...) men det är bara intressant.

Emellan åt läser jag också Fler faktoider av en känd forumsmedlem. Tycker faktiskt den överträffar första boken men det kan bero på att jag finner ämnesvalen mer intressanta, (typ Bermuda triangeln).

Sonderling

Skriv svar