Schwemppa skrev:Kan man från ett skelettfynd dra slutsatser om utseende, mordvapen, ja tom. livsbana och karaktärsegenskaper hos offret? Synpunkter, gärna

Har inte läst boken själv men kan komma med några kommentarer utifrån mina erfarenheter som yrkesverksam arkeolog:
Utseende: benens storlek mm ger personen en grundfysik, koppla på lite spår av muskelfästen så kan man få ytterligare detaljer. Men hårfärg, ögonfärg, hudfärg mm är givetvis svårare. Det är hyfsat ovanligt att man gör sånt i norden idag, om det inte är för att skapa rekvisita till utställningar.
Mordvapen: kanske kan det finnas spår på benen.... Kross, stick eller huggvapen bör väl kunna urskiljas utan större problem. Som ren amatör har jag utläkta identifierat skador på djur jag antingen slaktat eller nedlagt vid jakt. Med lite gundkunskap och ett referensmaterial så tror jag inte att det är jättesvårt - under förutsättning att man har tillräckligt väl bevarat material att utgå ifrån. Det är standard att osteologen registrerar sådanda skador, själv har jag ett exempel där en äldre "viking" hade utläkta huggskador, han var kremerad tillsammans med en yngre kvinna och två hundar, den ena hunden bedömde osteologen som halshuggen...
Livsbana: jajjemän, skelettet säger jättemycket om t.ex. hur bra en person ätit genom åren, eller hur hårt arbte vederbörande utsatts för. Osteologen Torbjörn Ahlström har skrivit en del om hur man kan utläsa personers fysiska livshistoria utifrån ben.
Karaktärsegenskaper: näe, det förstår jag inte hud man an komma åt.
Nu tillbaka till trådens syfte, jag läser för närvarande Dick Harrissons del av
Sveriges historia, den täcker in 600-13500. Kommer att srecenseras inom någon vecka på min blogg. På tåget till jobbet läste jag ut HP Lovecrafts suveräna kortroman
The Case of Charles Dexter Ward.