Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 mars 2005, 22:03

"Tigers In the Mud" av Otto Carius, det tredje främsta Tiger-esset med 150+ kills (mer än den berömde Wittman). Intressant!

muzagga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 24 mars 2005, 11:59

Blev just klar med Tigers in The Mud. Rekommenderas. Skapade tråd för denna eftersom jag inte hittade ngn om boken:
viewtopic.php?t=18863

Påbörjar nu boken "GULAG" av Anne Appelbaum. Har hittills bara läst inledningen och den lovar mycket gott. Appelbaum verkar inte vara låst vid gamla etablerade "sanningar".

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 25 mars 2005, 11:05

Jag har precis börjat läsa "Forgotten Kingdom: The Mormon Theocracy in the American West 1847-1896" av David L. Bigler.

/Marcus

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 30 mars 2005, 23:29

Läste klart Gitta Serenys Speerbok härom dagen (trodde jag hade läst den, men nog inte hela vid närmare eftertanke). Hon skriver ju väldigt bra - jag har normalt svårt för "tjocka böcker" men de här 800 sidorna rann undan. Sedan är det en annan sak att hennes poäng hade kunnat uttryckas på 50. Men det mest intressanta är kanske ändå alla intervjuer med personer runtikring och den information de - medvetet eller omedvetet - förmedlar. Sugen på Stangl nu.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 mars 2005, 08:56

Vinstboken från Svensk Historia: Resa i tysta rum, huvudtiteln är sämre än undertiteln: Okända svenska slottsbibliotek. Av Theorell, Wästberg och Hammarskiöld. Man har besökt div. slottsbibliotek, de flesta i privat ägo och alltså inga man kan komma och vifta med lånekortet i. Där har man gått igenom samlingarna, kommenterat beståndet i stort och enstaka volymer, och tagit en del urläckra bilder dessutom. Skyhög dräggelfaktor för en bibliofil! :D :D

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 5 april 2005, 00:21

Har just läst ut Carl Rehnfors' dagbok från Finska vinterkriget. Märkligt nog en läsning med flyt, trots den uppstyltade stilen och de enahanda anteckningarna dag för dag. Blev sugen på någon form av standardverk om Vinterkriget, gärna bilder och berättelser varvat med x divisionen och y brigaden. Finns det nåt sånt? Jag har vaga minnesbilder från min barndom om en sådan bok, men jag kommer inte ihåg vad den kan ha hetat.

Jag tycker att det vilar en speciell och lite kuslig atmosfär över Vinterkriget. Kanske beroende på massdödandet i kölden och dess påverkan på det mänskliga psyket. Kanske beroende på att det var ett underligt skede av kriget där spelarna inte hade spelat ut så många kort än. Kanske beroende på att jag som liten fick höra ganska rysliga historier från Vinterkriget - berättade med en för min på den tiden svårtolkad rå skadeglädje - av finska bekanta.

Tips om böcker som bara finns på finska är meningslösa för mig (men kan ju vara av intresse för forumets finskspråkiga deltagare).

/ Probstner

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 5 april 2005, 07:08

Åse Ericsson - Islandshästar : skötsel, hälsa, gångarter

Inte direkt historia men intressant ändå.

Martin

Grottgrus
Ny medlem

Inlägg av Grottgrus » 5 april 2005, 23:16

Just läst klart Den röde tsaren och hans hov, en mycket bra bok om Stalin, började häromdan med Tysnadens Historia av
Peter Englund, verkar också vara en väldigt bra bok kan förövrikt rekomendera Peter Englunds böcker läst de flesta och alla har varit bra hittils.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 6 april 2005, 07:20

Och jag läser om svenska frivilliga av Lars Ericsson / Probstner

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 14 april 2005, 20:17

Jag läser för tillfället "The SA Generals and the Rise of Nazism" av Bruce Campbell.

/Marcus

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 14 april 2005, 20:37

The real Bravo Two Zero.
Intressant!
:)

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 15 april 2005, 12:42

Har börjat slänga mig över SMBs nya ww2 serie, Har kommit en bit in i boken "KAMIKAZE: Japans självmordspiloter"

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 april 2005, 23:33

"Notboken till Bibel 2000" - inga psalmer, men väl förklaringar, textkritik och annat mums. Avspänt skrivet, förvånansvärt lättläst och lämpligt att dyka ner i när man har en stund över. Ett och annat haktapp dessutom, som att Fader vår innehåller ett ord som inte återfinns någon annanstans och vars översättning därför är högst osäker.

Grottgrus: Helt riktigt, Peter Englund är den bäste historiske författaren i det här landet på mkt länge. Har läst allt publicerat inkl. doktorsavhandlingen Det hotade huset, just den kan jag väl inte rekommendera på samma sätt men det är ju lite skillnad.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 17 april 2005, 00:00

Håller på med Frederick Taylor Titel: Dresden. Tisdag den 13 februari 1945 som tyvärr har blivet lite liggade av olika saker bla så läser jag den på engelska då går det lite saktare :)

I övrigt så är det ett måste för de som vill lära sig mera om kulturstaden Dresden och hur pass viktigt den har varit för Tyskland.

Mina åsikter kring Dresden vet Ni säkert och boken har än så länge bara givet mig mera kött på benen om bombningen.

Snart klar med Surviving Hitler Corruption and compromise in the third reich by Adom Lebor and Roger Boyes

Confident
Tidigare medlem

Att känna fienden av John Keegan

Inlägg av Confident » 17 april 2005, 14:46

Ska börja med Keegans Att Känna Fienden. Någon som läst den redan?

Den finns nu på svenska, så jag var snabb att reservera den på mitt favorittillhåll här i stan: stadsbiblioteket. :)

mvh/Dagwood

Skriv svar