Boktips - historisk atlas

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Boktips - historisk atlas

Inlägg av J von B » 21 maj 2002, 19:19

Då jag inte fann någon bättre sektion att skriva mitt inlägg hamnade det här. Hoppas ni har överseende.

Jag är på jakt efter en riktigt trevlig historisk atlas. Den skall visa Europa inkluderat Ryssland till Ural som det såg ut under 30 och 40 talet. Man skall kunna urtyda terränger såsom berg, dalgångar, vatten, sankmark, skog och odlad mark. Av intresse är också en översikt av naturtillgångar.
Skalor är jag dålig på men från 1:5 miljoner och nedåt.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 21 maj 2002, 19:33

Även jag är intresserad av tips. Har letat länge utan att hitta något.



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 21 maj 2002, 21:03

Det finns såna. Jag stod och kollade i en gigantisk atlas, och den var verkligen gigantisk den hade alla sorters kartor man kan tänka sig. Den finns i vår skola ska se om jag se vad den heter och liknande.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 21 maj 2002, 21:55

Henric!

Bådar inte gott....

Jonteman!

Visar den Europa vid 1930-talet och 1940-talet så kolla gärna upp vad den heter.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

historisk atlas

Inlägg av hangatyr » 22 maj 2002, 07:41

jag har en historisk atals, osm beskriver världen och europa från omkring år 0 och framåt. Den är inte så tjock eller snygg, men den är bättre än ingen alls. JAg snodde den från min gymnasieskola en gång i tiden och atlasen är troligtvis skolmateriel, ska kolla titel och förlag när jag kommer hem från jobbet.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 22 maj 2002, 10:39

Jag har den historiska Atlasen som ingår i Bonniers Världshistoria. Problemet är att den bara visar politiska kartor. Jag är på jakt efter:
Den skall visa Europa inkluderat Ryssland till Ural som det såg ut under 30 och 40 talet. Man skall kunna urtyda terränger såsom berg, dalgångar, vatten, sankmark, skog och odlad mark. Av intresse är också en översikt av naturtillgångar.
Skalor är jag dålig på men från 1:5 miljoner och nedåt.
Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 22 maj 2002, 11:38

J von B jag ska se om jag kan smita in i klassrummet nån gång och se vad den heter för jag har inga lektioner i det klassrummet.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 maj 2002, 12:20

Min mamma har en kartbok från Tyskland som är tryckt på 10-20-talet. Där kan man se rasgrupperna och så kan man se järnvägssystemen i Europa(hmm enligt kartan bär alla vägar till Berlin). :)

patrik_s
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:46

Inlägg av patrik_s » 22 maj 2002, 17:09

Jag har en historiskt atlas som jag snodde i högstadiet, den heter "Atlas till historien" utgiven av Almqvist och Wiksell men den innehåller bara politiska kartor.

/Patrik

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 22 maj 2002, 17:50

jag har en historisk atals, osm beskriver världen och europa från omkring år 0 och framåt. Den är inte så tjock eller snygg, men den är bättre än ingen alls. JAg snodde den från min gymnasieskola en gång i tiden och atlasen är troligtvis skolmateriel, ska kolla titel och förlag när jag kommer hem från jobbet.
ag har en historiskt atlas som jag snodde i högstadiet, den heter "Atlas till historien" utgiven av Almqvist och Wiksell men den innehåller bara politiska kartor.
Välkommen till "Atlasstöldklubben"! ;)

Jag har också "hittat" en "Atlas till Historien" när jag gick på gymnasiet. En ganska intresant atlas på 56 sidor.

Kolla på diverse boksidor och bokklubbar, typ Pennan och Svärdet, så hittar ni säkert något?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5037
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Historisk atlas

Inlägg av Battler » 22 maj 2002, 18:07

Har införskaffat en atlas som tar upp händelseförloppen under andra världskriget: The chronological atlas of World War II, av Barrie & Frances Pitt. En stor bok/atlas på 177 sid. med mycke text för att vara en atlas.
Inhandlad genom SMB.

MVH

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 22 maj 2002, 18:31

Battler!

Skulle vara mycket intressant om du ville beskriva kartorna över Europa och Ryssland närmare. Vilka uppgifter visas, skala?

SMB kan man köpa av dem utan att vara medlem? Jag har ingen möjlighet att gå med i en bokklubb då jag kommer vara hemifrån långa perioder till hösten.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5037
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

The Cronological atlas of World War II

Inlägg av Battler » 22 maj 2002, 19:04

J von B
Atlasen är uppdelad månadsvis från sep 1939 till aug 1945, ett uppslag för varje månad plus textuppslag för större händelser t.ex. Barbarossa, USA-inträde i kriget, D-day. Varje uppslag har en karta över hela välden, med uppförstoringsrutor där det hettar till (slag, kampanjer) samt textrutor. Varje uppförstoringsruta täcker ett område där ett slag/kampanj pågår, uppförstoringsrutan visar ett stort område så det är inte så detaljerat, men undantag finnes t. ex. hamnen i Taranto vid flyganfallet nov 1940. Hittar ingen uppgift om skala. Mycke aktivitet dec 1941-jan 1942. Köpa från SMB? det skall väl inte vara några problem dom är ju affärsdrivande.

MVH

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 22 maj 2002, 19:10

Battler!

Först och främst tack för ditt svar, det är säkerligen en förträfflig Atlas men verkar inte ha det jag söker. Jag är mer ute efter något liknande Generalstabens kartor över Sverige. Jag får skriva till Bundeswehr och förhoppningsvis kan de hjälpa mig.

Mvh
/Johan

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 22 maj 2002, 21:30

Andreas Wien skrev:
jag har en historisk atals, osm beskriver världen och europa från omkring år 0 och framåt. Den är inte så tjock eller snygg, men den är bättre än ingen alls. JAg snodde den från min gymnasieskola en gång i tiden och atlasen är troligtvis skolmateriel, ska kolla titel och förlag när jag kommer hem från jobbet.
ag har en historiskt atlas som jag snodde i högstadiet, den heter "Atlas till historien" utgiven av Almqvist och Wiksell men den innehåller bara politiska kartor.
Välkommen till "Atlasstöldklubben"! ;)

Jag har också "hittat" en "Atlas till Historien" när jag gick på gymnasiet. En ganska intresant atlas på 56 sidor.

Kolla på diverse boksidor och bokklubbar, typ Pennan och Svärdet, så hittar ni säkert något?

Mvh Andreas Wien
Ja - när ni andra har vågat berätta måste även jag erkänna att jag har fått med mig ett atlas från skolan och glömt att lämna tillbaka det...

Mvh,
Pirre - medlem i Skalmans AA (anonyma atlastjuvar)

Ps. Och så undrar folk vad alla skattepengar går... ;)

Ps2. Finns det inte antikvariat som är inriktade på atlas? Har för mig att jag sett det någonstans, men jag kan ha fel... Ds.

Skriv svar