jag vet att Stalin lät invadera Iran nångång på 50-talet, Men det gillade inte USA som hade baser där...Och Stalin förstod att det inte var så bra att bråka med mannen som valde att släppa atombomberna över japan

Sovjet o GB invaderade Iran 1940 eller 41, och höll dem ockuperade till krigsslutet.Panzershreck skrev:Vet någon nått om detta?
jag vet att Stalin lät invadera Iran nångång på 50-talet, Men det gillade inte USA som hade baser där...Och Stalin förstod att det inte var så bra att bråka med mannen som valde att släppa atombomberna över japan
Afganistan eller Iran?zjukov skrev:Sovjet invaderade afghanistan i slutet på 1970-talet. Det var väl så vitt jag vet första gången det fanns större kontingenter reguljära röda stryrkor i landet. Dock tror jag Stalin hade planer för införliva landet i krigsslutet eller strax efter kriget men fick backa för usa:s hårdnackade motstånd (hotet att använda nucliära vapen) är jag ute och cyklar eller....?
/greger
Berlinmuren kom 1961 och hade ett obefintligt militärt värde som stängare av den "öppna fronten"? Om du syftar på Ungern är det ju samma sak där, även om Ungern vacklade en smula 1956 var det knappast av större militär eller geostrategisk betydelse i Europa i händelse av ett storkrig.Löwe skrev: 2. Sovjet hade en mer öppen front i Europa. Muren kom först -56. De var inte fria från det hållet i händelse av ett NATO-anfall.
Stämmer, förlåt, jag blandar ihop detta med Ungernupproret.Berlinmuren kom 1961
Sant, men det är islamiska kommunistpartier. Vill inte börja nån jättelång diskussion om kommunistisk ideologi, men trots allt måste man konstatera att Marx växt upp i ett kristet samhälle, samt att det finns en hel del paralleller mellan kommunism/kristendom. Säger inte att det inte gäller för islam. Bara att den kommunismen som finns i Mellanöstern skiljer sig från de kristna ländernas. Ett exempel är att man godtar privat ägande i islamkommunism.Både Iran och Irak har stora kommunistiska rörelser med flera partier och det är främst bland Shiamuslimerna.
Du får nog lov att förklara det där med "islamkommunism"? Privat ägande godtages i de flesta kommunistiska inriktningar så länge det inte gäller produktionsmedel. Däremot så vet jag att ränta och islam inte går så bra ihop, men alla kommunister från mellanöstern som jag har träffat har varit väldigt sekulerade och de har varit ifrån flera olika inriktningar. Däremot kan jag hålla med om att japanska anarkister är lite märkliga och det är ju någonslags kommunister, anarkoparlamentarikerLöwe skrev:Sant, men det är islamiska kommunistpartier. Vill inte börja nån jättelång diskussion om kommunistisk ideologi, men trots allt måste man konstatera att Marx växt upp i ett kristet samhälle, samt att det finns en hel del paralleller mellan kommunism/kristendom. Säger inte att det inte gäller för islam. Bara att den kommunismen som finns i Mellanöstern skiljer sig från de kristna ländernas. Ett exempel är att man godtar privat ägande i islamkommunism.