Valutaunioner

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Valutaunioner

Inlägg av Mathias Forsberg » 4 september 2003, 19:13

Örjan skrev: Det finns två valutaområden i Afrika som utgörs av före detta franska kolonier och ett i Västindien bestående av före detta brittiska kolonier.
Saxade detta ur EMU-debatten. Har du eller någon annan mer information om dessa liksom andra historiska valutaunioner? Bortsett från den skandinaviska är jag ovetande om sådana.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 4 september 2003, 19:35

Ryssland och Vitryssland. Enligt uppgift ingår idag ett åttiotal länder i valutaunioner.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 4 september 2003, 19:44

Frankrike och Monaco, Italien och Santa Marino och Vatikanstaten, innan de gick över till EURO?

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 4 september 2003, 20:36

Durion Annundil skrev:Frankrike och Monaco, Italien och Santa Marino och Vatikanstaten, innan de gick över till EURO?
Hade inte Frankrike sina frang (vet ej hur det stavas så jag skriver hur det låter), och Italien sina lire?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Re: Valutaunioner

Inlägg av Örjan » 4 september 2003, 23:32

Mathias Forsberg skrev:
Örjan skrev: Det finns två valutaområden i Afrika som utgörs av före detta franska kolonier och ett i Västindien bestående av före detta brittiska kolonier.
Saxade detta ur EMU-debatten. Har du eller någon annan mer information om dessa liksom andra historiska valutaunioner? Bortsett från den skandinaviska är jag ovetande om sådana.

/Forsberg
Vid sidan av den skandinaviska myntunionen fanns även den så kallade latinska myntunionen. Den bildades 1865 av Frankrike, Belgien, Italien, och Schweiz. Grekland och Finland anslöt sig 1869 respektive 1877. Dessa länder hade visserligen inte samma namn på valutan men guld- och silvermynten hade exakt samma värde.

Den skandinaviska kronan var knuten till det brittiska pundet med kursen 1 pund = 10 kronor. Så på sätt och vis omfattade den skandinaviska myntunionen även Storbritannien :) . Fast detta var ju guldmyntfotens tidevarv och alla valutor hade ett bestämt värde i förhållande till varandra.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 4 september 2003, 23:50

Kynes skrev:
Durion Annundil skrev:Frankrike och Monaco, Italien och Santa Marino och Vatikanstaten, innan de gick över till EURO?
Hade inte Frankrike sina frang (vet ej hur det stavas så jag skriver hur det låter), och Italien sina lire?
Frankrike och Monaco hade franc (jag har läst språket tre år och kan inte stava till deras valuta, so what? :P) medan Italien, San Marino och Vatikanen hade lire. :)

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 5 september 2003, 08:43

Tyskland och Finland hade ju sina egna Mark?

//Martin

Användarvisningsbild
thonil
Medlem

Inlägg av thonil » 5 september 2003, 11:45

Jag vet inte riktigt om man kan tala om valutaunioner i fallen Frankrike-Monaco och Italien-San Marino-Vatikenen.

Monaco använde sig av Frankrikes valuta (även om man hade sin egen furste på mynten) och Vatikanen och San Marino använde Italiens valuta (med egna symboler på mynt och sedlar). Dessa stater var så små att det knappt gick att säga att de hade en egen penningpolitik, eller knappt en egen ekonomi. Småstaterna är också omgivna helt av Frankrike respektive Italien och att i det läget ha egna, skilda valutor vore rätt så dumt. Idag har de egna euromynt, precis som alla andra euroländer.

Belgien och Luxemburg delade också valuta (franc) och det kanske kunde kallas valutaunion.

Som Sammafinne skriver så har ju många länder samma namn på sina valutor, utan att de ingår i en valutaunion. Kronor finns ju t ex i Sverige, Norge, Island, Danmark, Estland, Tjeckien och Slovakien (vilket torde göra kronan till det vanligaste valutanamnet i Europa idag). Dollar är ju också ett mycket vanligt namn, Sverige hade ju daler förr och Slovenien använder Tolar idag.

Många länder knyter dock sina valutor till andra, starkare valutor. Den bosniska marken och den estniska kronan var tidigare knutna till D-marken och är idag knutna till euron. Den danska kronan är redan idag knuten till euron, men med viss rörlighet inom bestämda gränser.

Den centralafrikanska francen är en valutaunion som var helt knuten till den franska francen och numera är den knuten till euron. Det finns starka planer på att utvidga den valutaunionen även till grannländer som inte varit koloniserade av Frankrike.

Såvitt jag vet använder de flesta f d brittiska kolonierna i Karibien/Västindien en gemensam karibisk dollar, men om den är knuten till den amerikanska dollarn eller ej vet jag inte.

Jag kan kolla upp det mer exakt när jag kommer hem från jobbet, om någon är intresserad.

/thonil

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 september 2003, 13:41

D. Andersson skrev:
Kynes skrev:
Frankrike och Monaco hade franc (jag har läst språket tre år och kan inte stava till deras valuta, so what? :P) medan Italien, San Marino och Vatikanen hade lire. :)
Vilket var exakt vad jag föreslog... :)

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 5 september 2003, 16:18

USdollar är en valuta som många länder knyter sina valutor till (exempelvis Argentina som knöt peson till dollarn). Det finns dessutom flera länder som har övergivit sin valuta och infört dollar istället.

/Erik, alias Ereyk

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 5 september 2003, 16:32

Durion Annundil skrev:Vilket var exakt vad jag föreslog... :)
Jo jag vet, jag förklarade bara för Kynes.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Re: Valutaunioner

Inlägg av Marcus » 5 september 2003, 16:50

Mathias Forsberg skrev:
Bild
Africa's Franc Zone - http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/460222.stm

/Marcus

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 5 september 2003, 17:14

Slovakien har väl Korun?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 5 september 2003, 17:34

Koruna. :wink:

Den finns både i Slovakien och Tjeckien.

mvh/ Daniel

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 5 september 2003, 22:16

D. Löwenhamn skrev:Koruna. :wink:

Den finns både i Slovakien och Tjeckien.

mvh/ Daniel
Fina sedlar har dom :wink:

//Martin

Skriv svar