Jag vet inte riktigt om man kan tala om valutaunioner i fallen Frankrike-Monaco och Italien-San Marino-Vatikenen.
Monaco använde sig av Frankrikes valuta (även om man hade sin egen furste på mynten) och Vatikanen och San Marino använde Italiens valuta (med egna symboler på mynt och sedlar). Dessa stater var så små att det knappt gick att säga att de hade en egen penningpolitik, eller knappt en egen ekonomi. Småstaterna är också omgivna helt av Frankrike respektive Italien och att i det läget ha egna, skilda valutor vore rätt så dumt. Idag har de egna euromynt, precis som alla andra euroländer.
Belgien och Luxemburg delade också valuta (franc) och det kanske kunde kallas valutaunion.
Som Sammafinne skriver så har ju många länder samma namn på sina valutor, utan att de ingår i en valutaunion. Kronor finns ju t ex i Sverige, Norge, Island, Danmark, Estland, Tjeckien och Slovakien (vilket torde göra kronan till det vanligaste valutanamnet i Europa idag). Dollar är ju också ett mycket vanligt namn, Sverige hade ju daler förr och Slovenien använder Tolar idag.
Många länder knyter dock sina valutor till andra, starkare valutor. Den bosniska marken och den estniska kronan var tidigare knutna till D-marken och är idag knutna till euron. Den danska kronan är redan idag knuten till euron, men med viss rörlighet inom bestämda gränser.
Den centralafrikanska francen är en valutaunion som var helt knuten till den franska francen och numera är den knuten till euron. Det finns starka planer på att utvidga den valutaunionen även till grannländer som inte varit koloniserade av Frankrike.
Såvitt jag vet använder de flesta f d brittiska kolonierna i Karibien/Västindien en gemensam karibisk dollar, men om den är knuten till den amerikanska dollarn eller ej vet jag inte.
Jag kan kolla upp det mer exakt när jag kommer hem från jobbet, om någon är intresserad.
/thonil