världen snabbaste flygplan

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

världen snabbaste flygplan

Inlägg av Luno » 22 augusti 2003, 00:15

Vilken är igentligen snabbast MiG-25 Foxbat eller SR-71 Blackbird båda planen ska klara runt mach 3.2

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 22 augusti 2003, 08:53

Snabbaste "plan" är X-15 men de kanske inte räknas eftersom det inte startar själv.

Tror att SR-71 Blackbird är snabbast eftersom den har offisiel kryssnings hastighet på mach 3.0 och toppfart på 3.2

Medan MiG-25 Foxbat har en offisiel toppfart på 2,8 och Mig 25 kan säkert pressa upp sig men de kan säkert SR-71 också.

kodpingvinen
Medlem

Re: världen snabbaste flygplan

Inlägg av kodpingvinen » 22 augusti 2003, 08:54

Luno skrev:Vilken är igentligen snabbast MiG-25 Foxbat eller SR-71 Blackbird båda planen ska klara runt mach 3.2
Svar: SR-71

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 22 augusti 2003, 08:58

Fel :D

Det är rymdskyttlen... den startar "själv" och när den går ner har den en fart på mach 15

Användarvisningsbild
wiseguy
Medlem

Inlägg av wiseguy » 22 augusti 2003, 10:27

förutom när de exploderar då 8O

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 22 augusti 2003, 11:01

Ja77 skrev:Fel :D

Det är rymdskyttlen... den startar "själv" och när den går ner har den en fart på mach 15
Men den startar ju med hjälp av enorma startraketer + bränsletank med miljontalsliter bränsle. Kan väl knappast räknas som ett flygplan.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 22 augusti 2003, 11:21

KA skrev:

Men den startar ju med hjälp av enorma startraketer + bränsletank med miljontalsliter bränsle. Kan väl knappast räknas som ett flygplan.

men det räknas inte som ett flygplan. :D

Blackbird som är ett plan som är gjort av många exotiska material för att klara av värmen och har kostat flera miljarder att bygga :)
Undra hur Mig-25 har löst det problemet med värmen

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 22 augusti 2003, 11:37

Luno skrev:
KA skrev:

Blackbird som är ett plan som är gjort av många exotiska material för att klara av värmen och har kostat flera miljarder att bygga :)

Tja, jag vet inte hurpass avancerad Mig25 är egentligen. Är det inte så att efter att ha kört maxfart så måste motorerna i princip bytas? Fast det är möjligt att det var på de första modellerna, när de hade panik för att stoppa bombplanet Valkyrie...

Mig25 flyger nog inte lika högt som SR-71. Flera Foxbats sköts ned under Iran-Irakkriget, så det är inte osårbart.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 22 augusti 2003, 12:05

tryggve skrev:
Luno skrev:
KA skrev:

Tja, jag vet inte hurpass avancerad Mig25 är egentligen. Är det inte så att efter att ha kört maxfart så måste motorerna i princip bytas? Fast det är möjligt att det var på de första modellerna, när de hade panik för att stoppa bombplanet Valkyrie...

Mig25 flyger nog inte lika högt som SR-71. Flera Foxbats sköts ned under Iran-Irakkriget, så det är inte osårbart.
Mig25 är byggd enligt den gamla skolan för att stoppa bombplan på väldigt hög höjd.
så planet är väldigt klumpigt på låg höjd och det känns som ett Mig 25 är väldigt fell flygplan för Irak :D

Jag tror inte det det är några större problem att köra i mach 3 med Foxbat
Pungar du ut 30 000 kr så kan du få åka med i Mach 3 i ryssland i en Foxbat

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 23 augusti 2003, 11:41

Troligen ett av planen i X serien, fast då talar vi prototyper ( 6 mach eller nåt). Eller kanske Aurora.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 23 augusti 2003, 11:45

Radiolänkgruppchefen skrev:Troligen ett av planen i X serien, fast då talar vi prototyper ( 6 mach eller nåt). Eller kanske Aurora.
Aurora kan mycket väll slå båda planen men jag förstår inte varför man ska ha så snabba plan i dagsläge dom går ändå att skjuta ner med en missil bättre att satsa på ett plan som smidigare i luften så man kan komma undan missilen genom en undanmanöver

Lite Offtopic men det första planet som blev nedskjutet under Kuwait kriget var en Amerikansk F18 som en Irakisk Mig25 Foxbat skött ner

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 23 augusti 2003, 11:56

Aurora kan mycket väll slå båda planen men jag förstår inte varför man ska ha så snabba plan i dagsläge dom går ändå att skjuta ner med en missil bättre att satsa på ett plan som smidigare i luften så man kan komma undan missilen genom en undanmanöver
Eller Stealth

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 23 augusti 2003, 18:17

Luno skrev:
Radiolänkgruppchefen skrev:Troligen ett av planen i X serien, fast då talar vi prototyper ( 6 mach eller nåt). Eller kanske Aurora.

Lite Offtopic men det första planet som blev nedskjutet under Kuwait kriget var en Amerikansk F18 som en Irakisk Mig25 Foxbat skött ner
Snabba flygplan är mycket svåra att skjuta ner med luftvärnsrobotar, sedan så är alla Amerikanska nyutvecklade robotar och flygplan konstruerade med reducerad radarsignatur.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 23 augusti 2003, 19:23

Om Aurora verkligen flyger och är så snabbt som det sägs, har man då en fungerande ram-jet, eller skulle Aurora flyga med något annat?
För som sagt, ska kraven vara ett ”riktigt flygplan” i reguljär tjänst och som man VET existerar, så är väl SR-71 vinnaren av snabbaste flygplan.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 13 oktober 2004, 21:23

Hej . Läste lite om SR-71 . Varför sluta man avända dom ? Använder man sateliter eller va de något fel på planet =?

Skriv svar