världen snabbaste flygplan
världen snabbaste flygplan
Vilken är igentligen snabbast MiG-25 Foxbat eller SR-71 Blackbird båda planen ska klara runt mach 3.2
Snabbaste "plan" är X-15 men de kanske inte räknas eftersom det inte startar själv.
Tror att SR-71 Blackbird är snabbast eftersom den har offisiel kryssnings hastighet på mach 3.0 och toppfart på 3.2
Medan MiG-25 Foxbat har en offisiel toppfart på 2,8 och Mig 25 kan säkert pressa upp sig men de kan säkert SR-71 också.
Tror att SR-71 Blackbird är snabbast eftersom den har offisiel kryssnings hastighet på mach 3.0 och toppfart på 3.2
Medan MiG-25 Foxbat har en offisiel toppfart på 2,8 och Mig 25 kan säkert pressa upp sig men de kan säkert SR-71 också.
-
kodpingvinen
- Medlem
Re: världen snabbaste flygplan
Svar: SR-71Luno skrev:Vilken är igentligen snabbast MiG-25 Foxbat eller SR-71 Blackbird båda planen ska klara runt mach 3.2
KA skrev:Men den startar ju med hjälp av enorma startraketer + bränsletank med miljontalsliter bränsle. Kan väl knappast räknas som ett flygplan.Ja77 skrev:Fel![]()
Det är rymdskyttlen... den startar "själv" och när den går ner har den en fart på mach 15
men det räknas inte som ett flygplan.
Blackbird som är ett plan som är gjort av många exotiska material för att klara av värmen och har kostat flera miljarder att bygga
Undra hur Mig-25 har löst det problemet med värmen
Luno skrev:KA skrev:Men den startar ju med hjälp av enorma startraketer + bränsletank med miljontalsliter bränsle. Kan väl knappast räknas som ett flygplan.Ja77 skrev:Fel![]()
Det är rymdskyttlen... den startar "själv" och när den går ner har den en fart på mach 15
men det räknas inte som ett flygplan.![]()
Blackbird som är ett plan som är gjort av många exotiska material för att klara av värmen och har kostat flera miljarder att bygga
Tja, jag vet inte hurpass avancerad Mig25 är egentligen. Är det inte så att efter att ha kört maxfart så måste motorerna i princip bytas? Fast det är möjligt att det var på de första modellerna, när de hade panik för att stoppa bombplanet Valkyrie...
Mig25 flyger nog inte lika högt som SR-71. Flera Foxbats sköts ned under Iran-Irakkriget, så det är inte osårbart.
Mig25 är byggd enligt den gamla skolan för att stoppa bombplan på väldigt hög höjd.tryggve skrev:Luno skrev:KA skrev:Men den startar ju med hjälp av enorma startraketer + bränsletank med miljontalsliter bränsle. Kan väl knappast räknas som ett flygplan.Ja77 skrev:Fel![]()
men det räknas inte som ett flygplan.![]()
Tja, jag vet inte hurpass avancerad Mig25 är egentligen. Är det inte så att efter att ha kört maxfart så måste motorerna i princip bytas? Fast det är möjligt att det var på de första modellerna, när de hade panik för att stoppa bombplanet Valkyrie...
Mig25 flyger nog inte lika högt som SR-71. Flera Foxbats sköts ned under Iran-Irakkriget, så det är inte osårbart.
så planet är väldigt klumpigt på låg höjd och det känns som ett Mig 25 är väldigt fell flygplan för Irak
Jag tror inte det det är några större problem att köra i mach 3 med Foxbat
Pungar du ut 30 000 kr så kan du få åka med i Mach 3 i ryssland i en Foxbat
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
Aurora kan mycket väll slå båda planen men jag förstår inte varför man ska ha så snabba plan i dagsläge dom går ändå att skjuta ner med en missil bättre att satsa på ett plan som smidigare i luften så man kan komma undan missilen genom en undanmanöverRadiolänkgruppchefen skrev:Troligen ett av planen i X serien, fast då talar vi prototyper ( 6 mach eller nåt). Eller kanske Aurora.
Lite Offtopic men det första planet som blev nedskjutet under Kuwait kriget var en Amerikansk F18 som en Irakisk Mig25 Foxbat skött ner
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
Snabba flygplan är mycket svåra att skjuta ner med luftvärnsrobotar, sedan så är alla Amerikanska nyutvecklade robotar och flygplan konstruerade med reducerad radarsignatur.Luno skrev:Aurora kan mycket väll slå båda planen men jag förstår inte varför man ska ha så snabba plan i dagsläge dom går ändå att skjuta ner med en missil bättre att satsa på ett plan som smidigare i luften så man kan komma undan missilen genom en undanmanöverRadiolänkgruppchefen skrev:Troligen ett av planen i X serien, fast då talar vi prototyper ( 6 mach eller nåt). Eller kanske Aurora.
Lite Offtopic men det första planet som blev nedskjutet under Kuwait kriget var en Amerikansk F18 som en Irakisk Mig25 Foxbat skött ner