Tysklands nya hjälmar?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Tysklands nya hjälmar?

Inlägg av Robban » 14 augusti 2003, 11:40

jag har för mig att jag hörde att efter kriget var Tyskland tvungna att byta "hjälmstil" om man säger så, sant eller falskt?,
hur såg de nya ut?

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 14 augusti 2003, 11:56

Och när ämnet ändå är uppe. Vad hände med de gamla hjälmarna? (och uniformerna för den delen) Var det inte så att Östtyskland och Warszawapakten använde dom ganska länge?

/Gribing

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 14 augusti 2003, 12:05

Robban: Tyskland som land existerade ju inte då det delades. I Östtyskland användes hjälmar som i grunden var en tysk hjälm men den var inte pressad, därav så fick man de stora skålformade hjälmarna (dvs. en tysk utan intryckta kanter).
Västtyskland hade en mer amerikanskinspirerad hjälm. Ungefär som M1:an.

Uniformer och hjälmar användes länge, särskillt i öst. Insigna sprättades bort och nytt syddes ditt.

Hjälmmodellen anvädes av västtyska polisen ända in på 80-talet.
Även länder som Ungern och Rumäninen har jag för mig använde hjälmarna.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 14 augusti 2003, 12:05

Gribing skrev:Och när ämnet ändå är uppe. Vad hände med de gamla hjälmarna? (och uniformerna för den delen) Var det inte så att Östtyskland och Warszawapakten använde dom ganska länge?

/Gribing
Många av uniformerna förstördes, massor av hjälmar skeppades iväg till staterna där de gjordes till rakblad och annat, samma sak med mycket gasmaskstuber.

Dock försvann vissa uniformer iväg till östtyska armén, har bland annat snackat med en samlare som berättade att han hade köpt en östtysk marinjacka, när han kom hem kollade han stämplarna i den, det stog 1943 stämplat i den.

Och på vissa bilder kan du se på östtyska uniformer att de är rätt orörda ovanför högra bröstfickan, det är för att örnen satt där tidigare.

Och har sett bilder på när tyska hjälmar görs om till pottor.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 14 augusti 2003, 12:08

Mercai skrev:Robban: Tyskland som land existerade ju inte då det delades. I Östtyskland användes hjälmar som i grunden var en tysk hjälm men den var inte pressad, därav så fick man de stora skålformade hjälmarna (dvs. en tysk utan intryckta kanter).
Västtyskland hade en mer amerikanskinspirerad hjälm. Ungefär som M1:an.

Uniformer och hjälmar användes länge, särskillt i öst. Insigna sprättades bort och nytt syddes ditt.

Hjälmmodellen anvädes av västtyska polisen ända in på 80-talet.
Även länder som Ungern och Rumäninen har jag för mig använde hjälmarna.
Norska hemvärnet använde också tyska stålhjälmar.

Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem
Inlägg: 230
Blev medlem: 27 april 2002, 23:05
Ort: Värmland

Inlägg av Fältmarskalken » 14 augusti 2003, 13:01

Hade inte Chile också hjälmar med samma stil som de gammla tyska?

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 14 augusti 2003, 14:50

finland använde åtminståne en tid efter kriget hjälmar som åtminståne liknade de tyska hjälmarna

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 14 augusti 2003, 16:21

Fältmarskalken skrev:Hade inte Chile också hjälmar med samma stil som de gammla tyska?
ja, jag har sett en bild i en bok. kankse från Pinochets tid. Dom hade lika stil på hjälmarna om dom var "ärvda" vet jag inte

Användarvisningsbild
Bone Collector
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 mars 2003, 22:05
Ort: Kungsängen, Stockholm län Ålder: 18 år
Kontakt:

Inlägg av Bone Collector » 14 augusti 2003, 18:32

Fältmarskalken skrev:Hade inte Chile också hjälmar med samma stil som de gammla tyska?
Bild
De är rätt lika ja.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 14 augusti 2003, 19:16

Vad är det för standardvapen trupperna har på bilden (Chilenska armén)?

/Forsberg

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 14 augusti 2003, 19:29

Även jänkarnas nuvarande kevlarhjälm påminner om tyskarnas hjälm.
Mathias Forsberg skrev:Vad är det för standardvapen trupperna har på bilden (Chilenska armén)?

/Forsberg
FN FAL - Konkurrerade under beteckningen AK3 med AK4 (HK G3) om att bli Sveriges första AK.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 15 augusti 2003, 08:47

Men? Den ickeformpressade hjälmen och den östtyskahjälmen är väl två olika hjälmar?
Har sett hjälmar på foton av volksturm som ser ut som ja, "nazi"hjälmar som inte formpressats ordentligt. Dvs de ser inte renskurna ut. Alltså de har kvar den karakteriska stilen men det hänger ut lite mer. (hajjar ni? :? )

De östtyska hjälmarna har jag läst att de var en ny prototyp som kom för sent för att användas i VK2. ( tror det var i Oprey serien, warzaw pact forces.)

Sonderling

Robban
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 juni 2003, 19:58
Ort: gbg

Inlägg av Robban » 15 augusti 2003, 15:31

föresten, när man ändå är inne på ämnet Tyska hjälmar...I slaget om Berlin, hade Tyskarna bara skraplat ihop uniformer och hjälmar ( mössor) till " soldaterna" eller använde Hitler Jugend sina vanliga uniformer?

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 17 augusti 2003, 20:15

Robban skrev:föresten, när man ändå är inne på ämnet Tyska hjälmar...I slaget om Berlin, hade Tyskarna bara skraplat ihop uniformer och hjälmar ( mössor) till " soldaterna" eller använde Hitler Jugend sina vanliga uniformer?
Både och. Bl.a användes franska hjälmar av Volksturm som tagits i krigsbyte 1940.

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 17 augusti 2003, 21:16

Larsson skrev:Även jänkarnas nuvarande kevlarhjälm påminner om tyskarnas hjälm.
Mathias Forsberg skrev:Vad är det för standardvapen trupperna har på bilden (Chilenska armén)?

/Forsberg
FN FAL - Konkurrerade under beteckningen AK3 med AK4 (HK G3) om att bli Sveriges första AK.

Den nya hjälman som används av jänkarna/tyskland är en s.k "Fritz" type (Fritz kallades tyskarna under WW2)

Skriv svar