Husbyar

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 januari 2005, 16:05

Henke

Jag har börjat med en ny tråd om Tunanamnen, möjligen om tuna-diskussionen fortsätter där istället.
viewtopic.php?t=18151

Stefan

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 31 januari 2005, 19:33

Det finns ett logikproblem här. Avstanden mellan Tuna och Husabyar behöver isg inte betyda mycket, eftersom de härstammar fran en tid när omradesindelningen var mindre. vad för oss idag med bil är "nära" kan ha varit nagra tiimmars ritt för den som inte var med i en cowboy film och sprängde fram i galopp utan makligt skrittade eller travade dit.

Att Husabyarna hade en administrativt organisatorisk funktion är väl klart, och att den eventuellt tom ursprungligen vilade pa en kollektiv plattform utan beroende av kungamakt ed. Husabyn nämns i samband med försvar av bygden och ledung.

Langt senare som förrad för kungen "Uppsala öd" mm.

Tuna anses väl spela sakral roll, kultplats av religös art?

Dessa bada funktioner kan för all del kombineras, och i vissa fall kan det säkert ha varit praktiskt att lägga korviosken nära tobaksaffären, men däremot tror jag inte detta var regel, eller att de bada verkligen pa goda statistiska grunder har varit geografiskt förknippade. Men jag kan ha fel i detta.

Min gissning:

Tuna/kultplatser kom till där naturen eller annat gjorde platsen extra "helig".

Husabyar byggdes upp pa platser som var "centrala" dvs innehade ett större antal hus. Kanske var detta i själva verket betydelsen av ordet: en by av hus? Kravet bör rimligen ha varit att det varit en strategisk plats, mao bör den nagon gang innan stor landförskjutning haft strandkänning, samt möjligen varit knutpunkt via en väg eller ridstig.

???

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 1 februari 2005, 11:05

Tack Dan. Jag är inte i närheten av att vara någon auktoritet på detta område, men finner det intressant. Är själv uppvuxen nära Biskops-Tuna.
Dan Koehl skrev:Det finns ett logikproblem här. Avstanden mellan Tuna och Husabyar behöver isg inte betyda mycket, eftersom de härstammar fran en tid när omradesindelningen var mindre. vad för oss idag med bil är "nära" kan ha varit nagra tiimmars ritt för den som inte var med i en cowboy film och sprängde fram i galopp utan makligt skrittade eller travade dit.
Jag vet inte om det är ett problem. Vid de Husbyar jag hittat Tunor är de på promenadavstånd. Typ någon eller några km. Över ett öppet kulturlandskap, ibland men inte alltid över vatten.
Att Husabyarna hade en administrativt organisatorisk funktion är väl klart, och att den eventuellt tom ursprungligen vilade pa en kollektiv plattform utan beroende av kungamakt ed. Husabyn nämns i samband med försvar av bygden och ledung.
[...]
Tuna anses väl spela sakral roll, kultplats av religös art?
Detta stämmer i alla fall väl med vad jag läst. Har för mig att jag även sett andra tolkningar av Tuna, men kan inte just nu påminna mig om vad dessa skulle vara.

Har hur som helst nu beställt boken om Husbyar som nämns ovan, ska bli intressant.

Henrik

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 1 februari 2005, 11:21

Henke skrev:Vid de Husbyar jag hittat Tunor är de på promenadavstånd. Typ någon eller några km. Över ett öppet kulturlandskap, ibland men inte alltid över vatten.
Har hur som helst nu beställt boken om Husbyar som nämns ovan, ska bli intressant.
Henrik
Aha, spännande.

En jämförande studie över Tuna och Husabyar kanske borde inbegripa tingsplatser ocksa.

Förutom marknad (vilken nog ofta hölls vid tinget) borde dessa tre (fyra?) vara motiv för mänskliga sammankomster?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 1 februari 2005, 12:35

Dan Koehl skrev:
Henke skrev:Vid de Husbyar jag hittat Tunor är de på promenadavstånd. Typ någon eller några km. Över ett öppet kulturlandskap, ibland men inte alltid över vatten.
Har hur som helst nu beställt boken om Husbyar som nämns ovan, ska bli intressant.
Henrik
Aha, spännande.

En jämförande studie över Tuna och Husabyar kanske borde inbegripa tingsplatser ocksa.

Förutom marknad (vilken nog ofta hölls vid tinget) borde dessa tre (fyra?) vara motiv för mänskliga sammankomster?
Det kan vara betydligt tydligare än så, emellanåt kan man få för sig att Tuna namnen är överordnade, i form av socken eller stadsnamn, så t.ex. ligger Husby Rekarne i Eskilstuna. Oppusaby, läs Upphusaby ligger i Run"tuna". Ännu värre lär det vara i Uppland.
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 1 februari 2005, 12:56

Christer Samuelsson skrev:
Dan Koehl skrev:
Henke skrev:Vid de Husbyar jag hittat Tunor är de på promenadavstånd. Typ någon eller några km. Över ett öppet kulturlandskap, ibland men inte alltid över vatten.
Har hur som helst nu beställt boken om Husbyar som nämns ovan, ska bli intressant.
Henrik
Aha, spännande.

En jämförande studie över Tuna och Husabyar kanske borde inbegripa tingsplatser ocksa.

Förutom marknad (vilken nog ofta hölls vid tinget) borde dessa tre (fyra?) vara motiv för mänskliga sammankomster?
Det kan vara betydligt tydligare än så, emellanåt kan man få för sig att Tuna namnen är överordnade, i form av socken eller stadsnamn, så t.ex. ligger Husby Rekarne i Eskilstuna. Oppusaby, läs Upphusaby ligger i Run"tuna". Ännu värre lär det vara i Uppland.
Christer Samuelsson
Hmm...detta var intressant.

menar du att det finns en indikation att Tuna namnen skulle vara hiererkiskt högre, alltsa att en husaby lag inom ett -Tuna distrikt?

I sa fall skulle hierarkien bli:

1 namnet pa riket, tex svitjod
2. namnet pa folklandet, (och lagsagan????) tex attundaland
3 namnet pa hundaret, text Langhundra
4 namnet pa "Tunet", tex Biskops-Tuna (förmodligen inte namnet under hednisk tid?)
5 namnet pa husabyn.

Är det sa du menar?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 1 februari 2005, 13:34

Räcker det inte med att tuna-namnen är äldre för att den effekten ska inträffa? Det är väl också den allmänna uppfattningen att de är, så jag skulle nog förvänta mig att fler och äldre orter med såna namn uppnått högre platser i organisationerna. Dessutom lider husabyarna av ett svårt handikapp när det gäller hierarkisk identifikation - de flesta heter exakt likadant. När det gäller -tuna har bara ett litet fåtal fått nöja sig med det ensamma ordet - vilket ju f.ö. är en bra indikation på att ett "tun" haft en innebörd som kunde/borde fyllas i med en variabel - uppenbarligen oftast ett lätt igenkännbart gudanamn.

Om oproportionerligt många tuna-orter är socken-orter skulle det däremot vara ett ganska trevligt stöd för tesen att kristnandet målmedvetet inriktats på att anlägga kyrkor på gamla kultplatser. Är de ofta sockenorter kommer de av naturliga skäl också att vara överrepresenterade bland häradsorter och så vidare.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 februari 2005, 13:35

På lite skämtsamt vis så kan jag meddela att tuna-namnen är fr n diskutabla i tråden Tuna-namnen på Nordisk vikingatid.

Stefan :D

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 1 februari 2005, 15:02

Dan K.
Hmm...detta var intressant.

menar du att det finns en indikation att Tuna namnen skulle vara hiererkiskt högre, alltsa att en husaby lag inom ett -Tuna distrikt?

I sa fall skulle hierarkien bli:

1 namnet pa riket, tex svitjod
2. namnet pa folklandet, (och lagsagan????) tex attundaland
3 namnet pa hundaret, text Langhundra
4 namnet pa "Tunet", tex Biskops-Tuna (förmodligen inte namnet under hednisk tid?)
5 namnet pa husabyn.

Är det sa du menar?
Nej faktiskt inte, men det det kan verka så. Husbyar förefaller vara mer exklusiva än tunaorter. De flesta husbyar har en tung gedigen historisk bakgrund. Där finns märkvärdiga mängder av fornminnen o.s.v. , detta direkt på plats. Det kan man inte alltid hitta i tuna orter, även om nu tuna är understundom övergripande. Det finns även väldigt många gårdar med namn på tuna och det är alldeles omöjlgt att hävda att dessa på något sätt hör hemma i denna tunatradition. Sannolikt är inte Husby och Tunaorter samtida, utan är komna ur lite olika namngivningsskick, herarkien har nog varierat, under de ståndna århundraderna.
En sak som jag finner märklig är att både du och Olof skriver att Tuna skulle beteckna en helig, typ kultplats. Det har faktiskt undgått mej. Däremot namn på lund, stav och hov har jag en gång fått lära mej indikerar kultplatser. Här vet jag inte mer än så och är lite förvånad.

En annan högst intressant sak är snäcknamnen, alltså namn på Snäck. De finns i Östersjöns kustband och i Mälaren. De brukar heta snäckgärdet, snäckängen, snäckviken osv. De ligger klockrent på en plats vid vattnet, alldeles där ett vattendrag från en eller flera Husabyar eller hundaren mynnar i Östersjön eller Mälaren. Så ligger t.ex. Snäckviken rakt utanför Nyköpnsåns mynning och här låg nog sannolikt Ophunds snäckor, d.v.s. båtar upplagda.
Ophund , ( det övre liggande hundaret, enl. NE) kallas idag för Katrineholms kommun och detta hundare har traditionenligt sitt Husby ( Husby Oppunda) ca: två mil uppför Nyköpingsåns flöde och verkligen i utkanten av sitt hundare. Dessa snäckor, läs båtar bemannade man när kungen kallade till Ledung och lid.
Det finns mängder av snäckvikar osv hela kusten uppför. Som en parantes kan nämnas att Astra Zenecas nyaste fabrik ligger vid ett Snäckviken strax utanför Södertälje.
M.v.h.
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 1 februari 2005, 15:15

Det finns en doktorsavhandling som kartlade sambandet mellan -tuna och -vi, och såvitt jag känner till är dess slutsatser att de båda namnformerna dels är förknippade, dels är religiösa kultplatser, tämligen okontroversiella. Minns inte vad författaren heter.

Om jag minns rätt ska då ett tun vara en upphöjd plats, ibland en ö eller halvö, medan ett vi är avgränsat eller inhägnat. Det har gjorts ansatser till att dela in de gudomar som förknippas med vardera typen av platser också, både efter kön och efter olika (antagna) successiva befolkningars kult.

Men som övning föreslår jag att någon gör en snabblista över alla tuna-namn med resp. utan gudnamn i sig, och sedan samma sak för husabyar. Det kommer nog att åtminstone tydligt peka ut husabyarna som sekulära bildningar jämfört med tun och vi.

"Lund", "stav", och "hov" hör väl till liknande namntraditioner, liksom "åker". (Stav och hov har jag dålig känsla för, jag vet inte hur många såna det finns?)

Jag ska se om jag hittar titeln på avhandlingen, beklagar att jag måste dra det från mitt opålitliga minne....

red.: himla kul detalj med snäckviken!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 februari 2005, 15:18

Det finns doktorsavhandlingar om varje suffix i Sverige, men jag har öppnat en ny tråd om ortnamnen om ni är intresserade. Men jag förmodar att det är Hellbergs avhandling.

Stefan

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 1 februari 2005, 16:53

Christer Samuelsson skrev:En annan högst intressant sak är snäcknamnen, alltså namn på Snäck. De finns i Östersjöns kustband och i Mälaren. De brukar heta snäckgärdet, snäckängen, snäckviken osv. De ligger klockrent på en plats vid vattnet, alldeles där ett vattendrag från en eller flera Husabyar eller hundaren mynnar i Östersjön eller Mälaren. Så ligger t.ex. Snäckviken rakt utanför Nyköpnsåns mynning och här låg nog sannolikt Ophunds snäckor, d.v.s. båtar upplagda.
Ett liknande tema finns i ett antal "Kungshamn" runt om i landet. En kungshamn var en vik där ledungsflottan samlades, enligt Adolf Schücks ”Ledung och konungshamn” (Sjöhistorisk årsbok 1950). Sådana finns t ex i trakten av Västervik, Nyköping, Nacka, Knivsta och Eskilstuna.

Henrik

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 1 februari 2005, 17:03

Henke:
Ett liknande tema finns i ett antal "Kungshamn" runt om i landet. En kungshamn var en vik där ledungsflottan samlades, enligt Adolf Schücks ”Ledung och konungshamn” (Sjöhistorisk årsbok 1950). Sådana finns t ex i trakten av Västervik, Nyköping, Nacka, Knivsta och Eskilstuna.
Så intressant. Jag har aldrig hört talas om detta. Det blir att leta på antikvariaten.
Stort tack för tipset.
Christer Samuelsson.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 4 februari 2005, 09:25

Dan Koehl skrev:Lästips: En bok om husbyar Skrifter nr 33, utgiven av RÄ Husbyarnas uppkomst och funktioner belyses utifrån arkeologi, historia, ortnamnsforskning och kulturgeografi.
Denna har jag nu fått tag på. Har skummat den lite, och det verkar vara intressant läsning precis på denna tråds tema. Några konstateranden jag kan göra redan nu:

- Husabyar ligger strategiskt, med en tung preferens för ställen där land- och vattenvägar möttes.

- Skriftliga källor visar att många Husabyar under 1200-talet tillhörde kronan. Detta talar för att de gjort det även tidigare.

- Husabyar är i en del (men inte alla) fall äldre byar som hetat något annat men fått namnet bytt till Husby.

- Huruvida tunor och husabyar hänger ihop har jag inte hittat något om ännu. Men en artikel handlar om ett Tuna och ett Husby i trakten av Vendel, norr om Uppsala. Där presenteras teorin att tunorna är en tidigare variant av husaby-systemet. Tuna-orterna ansågs dock ha en högre grad av självstyre.

- Det finns inget tydligt samband mellan mängden av fornminnen och husabyar. En del är fattiga, andra mycket rika på fornminnen.

Henrik
Senast redigerad av 1 Henke, redigerad totalt 5 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 februari 2005, 18:31

Husby i Vendel är "centrala" delen av Vendel socken, den har mycket gamla anor och värt ett besök. :D

Stefan

Skriv svar