Husbyar

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 16 augusti 2003, 11:09

Jag svarar på det jag kan, dvs. ställa fler smått idiotiska frågor.

Som du säger, Dan, verkar husby och ****-hus ha ett samband. Min smått ivägglidande fundering är om det inte kan höra ihop på följande sätt:
  • Husby antyder att det är en by med administrativt hus eller liknande.
  • Nyköpingshus antyder att borgen/slottet är ett hus. ;)
  • Nyköpings-hus-by blir en naturlig sammansättning.
Nyköpingshus skulle då alltså vara den administrativa byggnaden/matlagret/hövitsmansbyggnaden i Husby-Nyköping? Nyköping verkar, pga. sitt namn, vara ett ganska dåligt exempel, men ni förstår min tankegång?

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 26 augusti 2003, 12:10

Dan Koehl skrev:(Tuna lär ha varit kultorter, det blir nog bara förvirrat om vi blandar in dem här)
Håller med - men det var just det jag undrade om; vad var kopplingen? ;-)

För att försöka återskapa en del av den oordning jag bidragtit till med ämnessammanblandningar skapade jag följande tråd: Gamla ortsnamn och betydelsen för Svearikets uppkomst

Husabyar, då:
* Är det inte en sannolik hypotes att spridningen av dessa kan tolkas som att stromän lagt sig till med nya marker och därmed givit namn efter ursprunget - om det nu är i Västergötland eller någon annanstans?

* Mycket kan tolkas som att Uppland (som diskuterats på Skalman-sidor) inte haft någon lokal kung utan lytt under lagmän och mer eller mindre självständiga folkland ända tills Birger Jarl besegrar dem och "Upplands allmoge och bönder förlorar sin självständighet" eller hur det nu skrevs.
- Kan då inte de många husabyarna i uppland, Södermanland etc. tydas som att Svìakungens handgångne män besatt gods för dennes räkning just i dessa trakter.
- Och därmed att avsaknaden av Husabyar tyder på motsatsen - att där befann sig kungen själv?
- De första omnämnda kungarna på 1100-talet är ju knutna till Götalanden - Sverker den gamle med efterföljare på Visingsö t ex.

* Är det nån som har en referens till en bra översikt på den geografiska fördelningen över Sverige och Norge av dessa ortsnamn?
- lantmateriet.se/KartSok kan användas i Sverige, men inte i Norge. :-)
Tillägg: Sökning på huseby och husaby ger ett tiotal träffar i Värmland, Dalsland, Västergötland och Småland. Torde väl vara att likna vid Husby, som ger ca 80 träffar varav ett 20-tal torde vara dubletter; dessa är enbart lokaliserade till dagens Svealand-landskap utom Värmland, plus en Husby i Örnsköldsvik.
- Verner Lindblom (som ju argumenterar starkt emot Svealandsteorin) visar på existensen av både Husaby, Skälvum (som han menar är ursprunget i Skilfingar, Skialfingahem), Hov och Konggården utanför Solör; dit Olav Trätäljas och söner enligt Ynglingasagan flyr undan svìarna via Värmland när fadern Ingjald bränt inne småkungarna. Samma orter och gårdar finns söder om Kinnekulle. Intressant tycker jag!
- Hur hamnar de i Norge, om ursprunget är i Uppland? Det verkar faktiskt långsökt tycker jag.
- En centralpunkt längre söderut vore rimligare:
Var ligger "centrum" i en fördelning av Husabyar, Karlebyar och Tegnebyar över Norden?

/Wilmer T
... här skiner solen
Senast redigerad av 2 WilmerT, redigerad totalt 30 gång.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 26 augusti 2003, 13:00

Ursäkta mig om jag totalt missuppfattat dig, jag är ganska trött och borta nu, men jag vill ändå ställa en fråga angående ditt sista.

Hävdar du att ett stort antal husbyar i Upplandstrakten och ett par avstickare till Dalarna och Sörmland egentligen har sitt ursprung på Öland då det trots allt återfunnits husbyar i Västergötland och Norge? Eller har jag totalt missuppfattat dig?

Angående om Uppsala varit kunglig huvudstad tänker jag inte gå in på, men det kanske är möjligt att skapa en tråd kring detta ämne? Men nej, vid närmare eftertanke vill jag nog behålla livet ett par år till. ;)

/Daniel Andersson

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 28 augusti 2003, 12:22

:D
D. Andersson skrev:Hävdar du att ett stort antal husbyar i Upplandstrakten och ett par avstickare till Dalarna och Sörmland egentligen har sitt ursprung på Öland då det trots allt återfunnits husbyar i Västergötland och Norge? Eller har jag totalt missuppfattat dig?
Hmm.
Nja jag är nog inte i position att kunna säga att jag "hävdar" varken det ena eller det andra - då bör man ju kunna påvisa talande och övertygande indicier.

* Men däremot vill jag gärna ifrågasätta hur man kommit fram till en gällande ståndpunkt - vilken den nu må vara.
- I denna tråden gäller det husbyarnas betydelse - så då vill jag gärna ställa frågan var de återfinns och på vilken bevekelsegrund man finner det fastslaget att dess ursprung är det ena eller det andra.
- Därav frågan - var ligger månne "centrum" för alla påvisade husbyar etc.?
Och, kan detta vara en vettig infallsvinkel till att söka deras ursprung och funktion?

* Så, till exempel, vet jag att det existerar samma bynamn i Norge som man allmänt förknippar med ett ursprung i Uppland - i den delen av Norge som både till språk och annat - t ex ortsnamn - har stora likheter med västra Sverige; Dalsland/Värmland/och kanske Västergötland - genom den eventuella Northvegr genom Gillbergadalen till Solör (Olav Trätäljas söners väg in i Norge på flykt undan svìarnas hämnd)
- Var hittar vi då dessa ortnamns centrum, och hur letade de sig in i Norge - samt när?
- För en expnsion från 1000-talets Uppland rimmar IMHO dåligt med en namnförflyttning in i Norge som kanske, kanske inte kan kopplas till 600-talets eventuellt verkliga gestalter.
D. Andersson skrev:Angående om Uppsala varit kunglig huvudstad tänker jag inte gå in på, men det kanske är möjligt att skapa en tråd kring detta ämne? Men nej, vid närmare eftertanke vill jag nog behålla livet ett par år till. ;)
Nej snälla ge det en chans... :idea:
Se Ubsola/Birka!
Det är väl en lämplig tråd för ursprunget till husbyar med kopplingen till Ubsola? :?
D. Andersson skrev:Det måste ju då ha funnits en kung, eller åtminstone en "överlagman" eller befälhavare som fungerade som kung, annars kan inte alla husbyar ha tillhört kronan där? Eller var alla dessa som Sveriges nuvarande posten, sj och liknande, dvs. statsägda och alltså tillhörde själva landskapet och med det lagmannen tills denne dog/avsattes
För mig känns kopplingen till den ursprungliga frågan väldigt naturlig?

/Wilmer T
...här skiner solen...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 september 2003, 16:48

Med husby i namnet finns på sju platser i landet.

DALARNA:
Husby

SÖDERMANLAND
Husby-Oppunda
Husby-Rekarne

UPPLAND

Husby-Långhundra
Husby-Sjuhundra
Husby-Sjutoft
Husby-Ärlingshundra

Det finns många platser runtom i Sverige(särskild Mälardalen) som enbart heter Husby.

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 1 september 2003, 22:13

Inte fler?!?
Skall snarast presentera resultatet av min sökning på lantmateriet.se;
är ganska säker på att det var åtskilligt flera träffar än så.
Minns inte exakt, men tror jag fick ca 100 träffar på husby, samt ett femtontal på husaby eller huseby (de senare i Västergötland/Värmland och andra landskap söder om Svealand (ja Värmland ett undantag då såklart)
Jag är övertygad om att de ovan listade var med i den uppräkningen.

Men hur kan det möjligen vara med Norge - nån som vet?
Eller Finland, Baltiska staterna resp Danmark för den delen.

(En passus: utan att minnas referensen ska det finnas ett Uppsala i grevskapet Kent, England, där befolkningen i en medeltida skrift beskrevs såsom 'ad geatum' - alltså samma namnform som i Beowulf)
vad har det med denna tråden att göra; ja jag menar bara att det kan vara av intresse att undersöka förekomsten även utanför rikets nuvarande gränser. :-)

/Wilmer T
... här skiner solen...
Senast redigerad av 1 WilmerT, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 1 september 2003, 22:20

90% av alla träffar var i Svealand.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 september 2003, 12:22

Namnet Husby är ett vanligt namn.

Om ni glider in på Lantmäteriets hemsida så kan ni även passa på o kolla hur många platser som heter exempelvis Göteborg, Stockholm, Malmö, Uppsala, Solvalla och Åby i landet.
Jag vet att det finns fyra gårdar i Kalmar län som heter Uppsala.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 3 september 2003, 00:26

Stefan Brink, professor i arkeologi, har gjort en inventering av husabyar i Norden. Om jag räknar på hans karta (vilket inte är helt lätt, eftersom den är liten, fylld av små prickar och andra symboler, och dessutom saknar landskapsgränser ... :wink: ) får jag följande ungefärliga resultat:

Uppland: 25
Sörmland: 13
Östergötland: 8
Närke: 4
Småland: 5
Dalarna: 1
Västergötland: 2
Dalsland: 1
Värmland: 2
Bohuslän: 4
Oslofjordområdet: 18
Trondheimsfjordsområdet: 8
övriga Norge: 12
Danmark: 8

Ta inte siffrorna för 100%-igt korrekta, men storleksordningen är rätt (enligt kartan).

Andra ortnamn som också visar på koppling till Uppsala öd är:
Bo, enligt Västgötalagen (Västergötland): 8
Kungsgården, m m, enligt Hälsingelagen (Norrlandskusten): 6
Kunsgården (Jämtland): 1
Sveabod (Öland): 1
Kungsgården

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 september 2003, 11:34

Lindir

Det kan nog stämma det.

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 3 september 2003, 13:17

Lindir skrev:Oslofjordområdet: 18
Trondheimsfjordsområdet: 8
övriga Norge: 12
Danmark: 8

Ta inte siffrorna för 100%-igt korrekta, men storleksordningen är rätt (enligt kartan).
Det var väl intressant.
Har han några ideer om hur de blivit till i Danmark/Norge? Har man en liknande tradition där av kungsgårdar, att liknas vid "Uppsala öd"?

/Wilmer T
...här skiner solen...

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 3 september 2003, 13:33

Åke Hyenstrand har tydligen gjort rätt omfattande jämförelser mellan storhögar, tunaorter och Husbyar, varvid framgick att Husbyarna egentliget inte lag särskilt centralt i hundaret, snarare längs hundare gränser. De hade heller ingen nämnvärd anknytning till storhögar eller var särskilt rika pa fornminnen. Se http://w1.363.telia.com/~u36303555/Hist ... enstr.html

Kungsgardar uppfattar jag som en senare (fran 12-1300-tal?) benämning pa husbyar.

Lästips: En bok om husbyar Skrifter nr 33, utgiven av RÄ Husbyarnas uppkomst och funktioner belyses utifrån arkeologi, historia, ortnamnsforskning och kulturgeografi.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 31 januari 2005, 15:19

Dags att borsta av den här gamla tråden. :)

Vad är egentligen känt om kopplingen Husby-Tuna?

I Långhundraleden - en seglats i tid och rum nämns av någon av författarna att där det finns ett Husby finns också ett Tuna i närheten. Stämmer detta? Har gjort lite okulärbesiktningar av kartor över just Långhundraledstrakten, och där verkar det stämma påfallande väl. Har inte orkat kolla om sambandet gäller även åt andra hållet, dvs att ett Tuna implicerar att det finns ett Husby i närheten?

Henrik

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 januari 2005, 15:26

Henke

Det finns en gård som heter Tuna i Husby-Långhundra socken. Men har den en koppling till socknens historia kring husbyar vet jag inte, men du kan ju titta lite grann på gårdsnamnen på

http://www.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdwe ... 3305a1.htm

Stefan

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 31 januari 2005, 15:47

Utöver Husby-Långhundra håller sambandet för det Husby som ligger vid Åkers Runö (utanför Åkersberga), det ligger mycket nära ett Tuna (gamla Biskops-Tuna). Sambandet gäller även Husby-Sjuhundra (Sätuna) och det Husby som ligger i Kistatrakten (nära Sollentuna). Husby-Ärlinghundra nära Arlanda ligger ganska nära ett Altuna. .

Ett Husby som jag dock inte kan matcha med något Tuna finns i Haningetrakten. Ett annat i Bro.

Henrik

Skriv svar