Här är titlarna jag lånade och märk väl att ingen av dessa har jag läst någon gång förut.
Stalins Hämnd/Niclas Sennerteg
Slaget om Kursk/ Anders Franksson och Niclas Zetterling
Den längsta dagen/ Cornelius Ryan
En bro för mycket/ Cornelius Ryan
Europa i Ruiner/ Sigurd Glans och Dieter Strand
Vi åker till Sverige/ Sune Persson
Slaget om nordkalotten/ Lars Gyllenhaal och James e Gebhardt
vore intressant om nån i skalman läst några eller alla av dessa och kanske kan nämna vilka som är bättre än dom andra i denna hög av historisk littertur.
Fick en släng och lånade lite godis på Biblioteket
- subskipper
- Medlem
De enda jag inte läst är Europa i Ruiner och Vi åker till Sverige. Jag skulle nog vilja påstå att Zetterling & Franksson har den mest intressanta boken i skaran trots att jag hade vissa problem att smälta språket emellanåt. Jag har dock avskrivit det som överkänslighet från min sida.
Sedan skulle jag nog placera Gyllenhaal och Gebhards Slaget om Nordkalotten som god tvåa. Ämnet är otroligt fascinerande och författarna har uppenbarligen spenderat mycket tid åt att gräva fram fakta för att presentera dem i denna välskrivna bok. Ryans böcker landar på en delad tredjeplats, inte för att de på något sätt är dåliga, hans böcker är alltid läsvärda, men ämnesvalen känns ganska "konventionella" och händelserna i hans böcker är tämligen välkända för de flesta vid det här laget.
Sennertegs bok är även den mycket bra. Hans sätt att åskådliggöra vad som skedde när de sovjetiska trupperna drog in i Tyskland gav mig gåshud. Du bör absolut läsa den.
~Henric Edwards
Sennertegs bok är även den mycket bra. Hans sätt att åskådliggöra vad som skedde när de sovjetiska trupperna drog in i Tyskland gav mig gåshud. Du bör absolut läsa den.
~Henric Edwards
- subskipper
- Medlem
Gyllenhaal var tvåa på min lista, inte Sennerteg.Scipio skrev:Det var ju intressant...jag har också läst alla utom Europa i Ruiner och Vi åker till Sverige oxå...![]()
Jag håller också absolut med om att Slaget om Kursk är den klart bästa boken i samlingen.
Dock så skulle jag nog sätta En bro för mycket som god tvåa i stället för Stalins Hämnd...
~Henric Edwards
-
Pirre
- Medlem
- Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!
- subskipper
- Medlem
Bry dig inte om det.Pirre skrev:Jag har inte läst "Slaget om Kursk" men har funderat på att köpa den. Det som dock gör mig lite tveksam är Henrics kommentar om "språket" i boken. Jag skulle bli mycket glad om du kunde utveckla det - vad är det som är problemet? Billig svenska? Oförståelig svenska?
~Henric Edwards