Skillnad mellan SAS & Commandos

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Skillnad mellan SAS & Commandos

Inlägg av Moonman » 3 augusti 2003, 18:15

Halo.

Vad jag vet så skapades båda under VKII men SAS lades ned och skapades sedan upp igen som ett elitförband. Vad är skillnaderna mellan dessa? Commandos har jag läst ska utföra sabotage i 50 mannagrupper medan SAS är mer lagt på spaning i grupper om 4 samt Hearts and minds. Stämmer detta, vill gärna ha mer information.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Skillnad mellan SAS & Commandos

Inlägg av MD650 » 3 augusti 2003, 18:41

Moonman skrev:Halo.

Vad jag vet så skapades båda under VKII men SAS lades ned och skapades sedan upp igen som ett elitförband. Vad är skillnaderna mellan dessa? Commandos har jag läst ska utföra sabotage i 50 mannagrupper medan SAS är mer lagt på spaning i grupper om 4 samt Hearts and minds. Stämmer detta, vill gärna ha mer information.

mvh Alex Robsahm
Om jag inte missminner mig så var Commandos ett mer reguljärt specialförband som stred i större numerär precis som Du säger. Dessutom var Commandos mer inriltat på strid än SAS som har fler uppgifter bl.a. underrättelsetjänst.

:)

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Skillnad mellan SAS & Commandos

Inlägg av Moonman » 3 augusti 2003, 20:16

MD650 skrev:
Moonman skrev:Halo.

Vad jag vet så skapades båda under VKII men SAS lades ned och skapades sedan upp igen som ett elitförband. Vad är skillnaderna mellan dessa? Commandos har jag läst ska utföra sabotage i 50 mannagrupper medan SAS är mer lagt på spaning i grupper om 4 samt Hearts and minds. Stämmer detta, vill gärna ha mer information.

mvh Alex Robsahm
Om jag inte missminner mig så var Commandos ett mer reguljärt specialförband som stred i större numerär precis som Du säger. Dessutom var Commandos mer inriltat på strid än SAS som har fler uppgifter bl.a. underrättelsetjänst.

:)
Var? Commandos existerar väl fortfarande? De stred i alla fall i konflikter efter VKII.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Skillnad mellan SAS & Commandos

Inlägg av MD650 » 3 augusti 2003, 20:19

Moonman skrev:
Var? Commandos existerar väl fortfarande? De stred i alla fall i konflikter efter VKII.

mvh Alex Robsahm
Inte vad jag vet. Det man närmast kan jämföra Commandos är väl Royal Marines eller SBS.

:)

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Skillnad mellan SAS & Commandos

Inlägg av Moonman » 3 augusti 2003, 20:25

MD650 skrev:
Moonman skrev:
Var? Commandos existerar väl fortfarande? De stred i alla fall i konflikter efter VKII.

mvh Alex Robsahm
Inte vad jag vet. Det man närmast kan jämföra Commandos är väl Royal Marines eller SBS.

:)
Hittar inte boken nu men i "Elitstyrka SAS" så skriver författaren som själv var med att commandos stred så sent som på 70-talet har jag för mig i Oman eller något liknande. SBS finns väl fortfarande?

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Skillnad mellan SAS & Commandos

Inlägg av MD650 » 3 augusti 2003, 21:06

Moonman skrev:
Hittar inte boken nu men i "Elitstyrka SAS" så skriver författaren som själv var med att commandos stred så sent som på 70-talet har jag för mig i Oman eller något liknande. SBS finns väl fortfarande?

mvh Alex Robsahm
SBS finns kvar. Men det kan vara så att Commandos (eller efterföljaren til dom) finns kvar.

:)

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Inlägg av Hooka-Hey » 6 augusti 2003, 13:01

Finns inte Royal Marine Commandos som en specialstyrka i dagsläget?

Besuchov
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 april 2003, 23:25
Ort: Sverige

Inlägg av Besuchov » 6 augusti 2003, 14:28

Hooka-Hey skrev:Finns inte Royal Marine Commandos som en specialstyrka i dagsläget?
Alla royal marines idag(utom dom i musikkåren) är "Commandos", dvs genomgår Commando training. Royal Marine Commandos är väll typ som US Marines.

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Inlägg av Hooka-Hey » 6 augusti 2003, 14:50

Besuchov skrev:
Hooka-Hey skrev:Finns inte Royal Marine Commandos som en specialstyrka i dagsläget?
Alla royal marines idag(utom dom i musikkåren) är "Commandos", dvs genomgår Commando training. Royal Marine Commandos är väll typ som US Marines.
Jag hittade lite mer info om just olika enheter i 3 Commando Brigade på: http://www.royal-navy.mod.uk/static/pages/1905.html En del av enheterna har sitt ursprung sedan WWII.

Användarvisningsbild
Medic
Medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 30 april 2003, 16:23
Ort: Malmö/København

Inlägg av Medic » 6 augusti 2003, 19:09

SAS är mer ett "polis" förband än ett

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 6 augusti 2003, 19:37

Medic skrev:SAS är mer ett "polis" förband än ett
Nu vet jag inte hur du tänkte avsluta meningen men början är helt åt skogen :lol:

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 augusti 2003, 19:44

Medic skrev:SAS är mer ett "polis" förband än ett
militärt förband????

SAS är ett militärt specialförband som kan ha polisiära uppgifter.

:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 6 augusti 2003, 20:08

Ja SAS är ju i Nordirland och har uppgifter som poliser brukar ha.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 6 augusti 2003, 20:11

tobbe skrev:Ja SAS är ju i Nordirland och har uppgifter som poliser brukar ha.
De har dock mycket större befogenheter än polisen och gör saker som kan tänkas vara olagliga. Bl.a. påstås det att en av IRAs viktigare män, kommer inte ihåg namnet och hittar inte boken "Elitstyrka SAS", drack sig ful och "råkade" knalla över gränsen så att han kunde bli gripen av polisen i Storbritannien, tror mer att det var en kidnappning.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 augusti 2003, 21:02

Moonman skrev:
tobbe skrev:Ja SAS är ju i Nordirland och har uppgifter som poliser brukar ha.
De har dock mycket större befogenheter än polisen och gör saker som kan tänkas vara olagliga. Bl.a. påstås det att en av IRAs viktigare män, kommer inte ihåg namnet och hittar inte boken "Elitstyrka SAS", drack sig ful och "råkade" knalla över gränsen så att han kunde bli gripen av polisen i Storbritannien, tror mer att det var en kidnappning.

mvh Alex Robsahm
Om inte den vanliga polisen klarar av att t.ex. lösa en kidnappnings/gisslansituation kan den ansvarige polisbefälet begära att SAS sätts in.
Detta innebär att SAS helt och håller övertar ledningen.

:)

Skriv svar