Palme!

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Palme!

Inlägg av J von B » 25 mars 2002, 18:35

Jag såg någon konpirationsteori på SVT för ett par år sedan ang. mordet på Palme. Det var visst högerextremister i militären och polisen. Nåja till frågan, motivet påstods bla. vara att Palme hade drivit igenom en lag under mitten på 80-talet där polismakten skulle ställa sig till en eventuell ockuperande makts förfögande för att uppräthålla lag och ordning. Denna lag skall tydligen ha tagits bort ganska så snart efter mordet. Någon som har koll på var jag kan bekräfta detta, eller vet mer?

Tack
/Johan

Obelix
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:47

Inlägg av Obelix » 25 mars 2002, 21:24

Det fanns en statlig utredning som lade fram ett sådant förslag.

Det måste ha varit 1975 års polisutredning (se: 1975 års polisutredning: Polisen i totalförsvaret (Statens offentliga utredningar 1979:75)), men jag har nu inte haft tillfälle att bläddra i den och kolla. Men det kan knappast ha varit någon annan.

Själva lagförslaget lades fram som Propositionen 1985/86:15 om polisens ställning i krig, strax före mordet på Palme.

Propositionen avslogs av Riksdagen efter Palmes död, men jag tror inte det fanns något samband med mordet. Utan det var efter en kritisk artikel av Wilhelm Agrell i "Civila Försvarstidningen", som sedan uppmärksammades i kvällspressen.

Förövrigt har en annan statlig utredning i SOU 1998:123 framlagt ett liknande förslag om polisens ställning i krig.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 25 mars 2002, 21:40

Tackar Obelix!

Nu har jag lite läsning framför mig.

MVH
/Johan

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Polisen och Palme

Inlägg av Haegg » 26 mars 2002, 10:13

Jag vet inte exakt vilken lag du syfter på men har inte polisen varit icke-kombattanter under en längre period än just under en kort period under slutet av 70-talet och början av 80-talet? Det här är inget ämne jag är kunnig i men när jag gjorde lumpen i början av 90-talet fick jag lära mig att polisen inte skulle ta strid med en ev. fienden. De skulle kvarstanna och utföra sitt arbete även under ockupation. Orsaken till detta skulle ha varit att någon form av svensk rättssäkerhet skulle upprätthållas även under utländsk ockupation. Jag kommer ihåg detta tydligt för jag tog upp diskussionen om att det borde finnas en stor risk att polisen i sådana läge skulle ses som överlöpare. Vem har inte sett bilder på gemensamma patruller av fransk polis och tyskt gendarmerie, föga smickarande för den franska polisen.

Skulle denna lag var orsaken till Palmehatet inom poliskåren? Det håller jag som otroligt. Det är möjligt att lagen ytterligare spädde på hatet, men det fanns där redan långt innan denna lag var aktuell. Palme var kontroversiell under hela sin karriär. Få svenska politiker har orsakat så starka känslor som han.

Obelix
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:47

Inlägg av Obelix » 26 mars 2002, 10:41

Det som fortfarande gäller, är 1943 års lag om polisens ställning i krig. Polisen är kombattanter och skall ingripa mot fientliga stridskrafter utan särskilda order. Ingripandeplikten gäller inte kvinnliga poliser eller säkerhetspolisen. Efter särskilda order kan dock också de beordras att delta i strid. Polisen kan också underställas försvarsmakten.

Något annat har aldrig gällt! Det har bara varit förslag som inte har genomförts.

SOU 1979:75 föreslog däremot det du säger, jag citerar: Polisen
"skulle kvarstanna och utföra sitt arbete även under ockupation. Orsaken till detta skulle ha varit att någon form av svensk rättssäkerhet skulle upprätthållas även under utländsk ockupation."

Agrells kritik som fick propositionen att avslås i Riksdagen, var av samma art som din: "det borde finnas en stor risk att polisen i sådana läge skulle ses som överlöpare."

Den senaste SOU 1998:123 vill avskaffa polisens kombattantstatus, men föreslår inte att polisen skall kvarstanna och utföra sitt arbete under ockupation.

SOU 1998:123 finns tillgänglig på nätet. Där går man noggrannt igenom vad som gäller.

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Polisens status

Inlägg av Haegg » 26 mars 2002, 10:56

Tackar för klargörandet. Antingen så visste de som undervisade mig ingenting eller så har jag omkastat minnesbilderna helt. Jag får väl erkänna att det senare alternativet verkar mest troligt. :oops:

Polisens status och uppdrag under krig/ockupation är en intressant fråga och man kan fundera på vilket sätt de kan göra bäst nytta. För min del tror jag inte att de kan tillföra så mycket till det militära försvaret av landet., men nu är jag ganska långt ifrån den ursprungliga frågan.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 26 mars 2002, 11:33

SOU 1998:123

"Utredningens förslag: En avvägning av å ena sidan nyttan av att
polisen direkt deltar i det väpnade försvaret av landet och å andra
sidan de skäl som talar mot en sådan medverkan leder till att polisen
bör ha civil status fortlöpande i händelse av väpnad konflikt.
Polismän bör alltså inte ha vare sig 'permanent' eller 'tillfällig'
kombattantstatus. Om någon del av landet ockuperas bör polisen i
möjlig mån utföra sina uppgifter inom det ockuperade området."

Frågan är vad gränsen går, kommer ryssen så har vi Spetznaz soldater runt om i landet som ger sig på viktiga installationer i vårt land. Och många av dessa vaktas väl av Polis? Jag skulle nog rösta för att poliserna får en militär utbildning och ingår i försvaret av Sverige. Nån kanske kan argumentera för regeringens förslag?

MVH
/Johan

Obelix
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:47

Inlägg av Obelix » 26 mars 2002, 12:36

Jag läste uppenbarligen inte ordentligt i SOU 1998:123, utan trodde att det bara gällde ett avskaffande av polisens kombattantstatus.

Nu är det tydligen förslaget från 1975 års polisutredning som återkommer igen.

Jag tycker det är ett dåligt förslag. Man måste ha bortsett från all historisk erfarenhet från Andra Världskriget.

Vad blir det då kvar av Beredskapspolisen?

"Särskilda beredskapspolisen (SBP) tillkom efter totalförsvarsbeslutet 1996, då riksdagen fattade beslut att beredskapspolis- organisationen skulle utökas till att omfatta 15000 man.
I beslutet ingick att av den utökningen skulle 5000 man utgöra en särskild beredskapspolis med bland annat antisabotageuppgifter. Det övergripande syftet med SBP är att dessa skall utgöra en del av totalförsvaret och härvid i händelse av krigsutbrott kunna understödja såväl det militära försvaret som det civila försvaret."

(http://www.mil.se/forband/mekb7/Mainpag ... /3komp.htm)

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Militärens och polisens förhållande till varandra

Inlägg av Hans Rosenberg » 26 mars 2002, 14:09

Har man inte, i och med de senaste visionerna för det framtida försvaret, försökt knyta militär och polis närmre varandra? Frågan diskuterades ju ganska livligt i samband med Göteborgskravallerna. Farhågor fanns ju att militären skulle komma att ta över polisuppgifter och att nya Ådals-incidenter skulle uppstå, men som jag förstår det handlar det militära stödet nu endast om att bistå med utrustning och kompetens på områden som inte riskerar att bli våldsamma.

Jag är osäker på hur långt framskridna dessa planer är och hur de ser ut i detalj, men även om de främst gäller militärt stöd till polisen borde ju även polisiärt stöd till militären ha tagits upp i samma veva. Vet någon mer?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 26 mars 2002, 14:12

Jag har också hört en del om det och det rör väl sig främst om att polisen ska kunna använda sig av militär utrustning (som tex banan-helikoptrar mm) men jag har även hört att de ska kunna kalla in värnpliktiga att gå skallgång osv (men gör de inte redan det undrar jag då?).

/Johan
webmaster of wwiilexicon.cjb.net

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Re:

Inlägg av Hans Rosenberg » 26 mars 2002, 14:19

Jag tycker faktiskt också att det verkar som om man redan samverkar rätt mycket. Värnpliktiga används väl rätt ofta till t ex skallgång, och när nationalstadsparken (vars namn jag glömt) i Stockholmstrakten brann häromåret så togs värnpliktiga också till hjälp. Det jag minns att man tog upp i samband med upploppen var framför allt att polisen var i behov av avlyssningsskyddat samband, något som militären var bättre utrustad med.

Frågan borde dock inte endast gälla på vilket sätt militären kan bistå polisen, utan hur militär och polis i allmänhet kan knytas närmre varandra, och då borde ju även frågan om polisens krigstida status behandlas.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Polis - Militär?

Inlägg av Andreas Wien » 26 mars 2002, 14:53

Till alla insatta,

Sedan skotten i Ådalen, så har man som bekannt delat på militärens och polisens uppgifter i det svenska samhället.

Men, jag har hört vissa "skräckexempel" genom årens lopp.

T.ex. att militären inte får varna polisen eller kusträddningen om de ser ett hotande oljebälte närma sig den svenska kusten. Och/eller vid ett bankrån i Stockholm (utfört av Malexander-mördarna?), så hade polisen tillfälligt ingen en helikopter till förfogande och den militära helikoptern som stod startbertedd för en militär övning fick ej deltaga i spaningarna, trots upprepade förfrågningar, pga av den lag som lyder att "polisens och militärens uppgifter skall vara skilda".

Vet ni något mer om detta? Det låter som skrönor, men jag hittar dessa historier lite "titt som tätt".

Mvh Andreas Wien

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Åka helikopter är inte lätt, eller rätt

Inlägg av Haegg » 26 mars 2002, 15:20

Jag kan bekräfta att historien helikoptern är sann. Det handlade dock om transport av polis i militär helikopter. Det var under jakten på Malexandermördarna och insatsstyrkan skulle snabbt transporteras ner ifrån Stockholm. Det fanns dock legala hinder för att låta poliser åka "grön" helikopter. Jag kommer dock inte ihåg om det löste sig på något sätt i slutänden eller de fick åka ner på något annat sätt.

Skriv svar