William Calley

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

William Calley

Inlägg av Panzerfaust » 30 juli 2003, 14:19

Vad hände egentligen med Calley? Varför släpptes han fri efter bara 3 år?
Personligen tycker jag att han borde avrättas.

/Jonathan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 30 juli 2003, 15:11

http://www.law.umkc.edu/faculty/project ... eyhtml.htm

William Calley verkar inte varit den där blodtörstige dåren som man kanske fåtts tro. Han verkar istället varit en inkompetent idiot, faen vet om inte det är värst förresten, som numera jobbar i sin fars juvelerar butik.

Dödsstraff? Nä, 20 years to life, räcker för mig.

Sonderling

http://www.law.umkc.edu/faculty/project ... /mylai.htm

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 30 juli 2003, 16:47

Jag tror inte att någon person är blodtörstig men under vissa omständigheter tror jag att vem som helst kan göra nästan vad som helst. William Calley led uppenbarligen av något slags psykiskt trauma när han var i Vietnam. Flera gånger ska han ha sagt att han var livrädd för vietnameserna, gamla som unga, och han varnade soldater från att umgås med vietnamesiska barn. En gång ska en soldat ha bjudit en liten pojke på tugummi, då blev Calley rasande på honom: Vill du dö? frågade han soldaten. Så fort du vänder ryggen till honom så hugger han, alla gulingar är galna. Om jag fick chansen skulle jag döda allihop.

/Jonathan

sandgren
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 5 juli 2003, 23:10
Ort: HABO

Inlägg av sandgren » 30 juli 2003, 18:48

Ni får ursäkta en okunnig, men jag vet inte så mycket om Calley. Kan ni berätta mer?

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 30 juli 2003, 18:55

William Calley var en löjtnad i amerikanska armen under vietnamkriget.
Han beordrade massakern i Song My där 502 oskyldiga människor mördades. Han och de andra deltagarna i massakern ställdes sedan inför krigsrätt där Calley dömdes till livstids fängelse men släpptes efter 3 år.

/Jonathan

sandgren
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 5 juli 2003, 23:10
Ort: HABO

Inlägg av sandgren » 30 juli 2003, 19:12

William Calley var en löjtnad i amerikanska armen under vietnamkriget.
Han beordrade massakern i Song My där 502 oskyldiga människor mördades. Han och de andra deltagarna i massakern ställdes sedan inför krigsrätt där Calley dömdes till livstids fängelse men släpptes efter 3 år.
Kan man som vanlig soldat ställas till svars för något man blivit beodrad till att göra? Vad blev straffet för de soldater som verkställde Calleys order?

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 30 juli 2003, 19:32

Ja, efter andra världskriget kan man det.

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 30 juli 2003, 19:41

sandgren skrev:
William Calley var en löjtnad i amerikanska armen under vietnamkriget.
Han beordrade massakern i Song My där 502 oskyldiga människor mördades. Han och de andra deltagarna i massakern ställdes sedan inför krigsrätt där Calley dömdes till livstids fängelse men släpptes efter 3 år.
Kan man som vanlig soldat ställas till svars för något man blivit beodrad till att göra? Vad blev straffet för de soldater som verkställde Calleys order?
Jag tror att Calley var den enda som dömdes.
Dom borde alla ha skjutits.

/Jonathan

sandgren
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 5 juli 2003, 23:10
Ort: HABO

Inlägg av sandgren » 30 juli 2003, 19:47

Ja, efter andra världskriget kan man det.
Innebär detta alla brott som begåtts efter andra världskriget eller är det inklusive de brott som begicks undre åren 1939-1945?

Vart bestämdes dessa nya krigslagar och har alla länder i världen antagit dem?

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 30 juli 2003, 20:04

Nürnbergprocessen och alla de andra rättegångarna som hölls mot krigsförbrytare efter andra världskriget slog fast att "jag lydde bara order" inte var ett giltigt försvar i frågan om vissa krigsförbrytelser. Ett exempel (visserligen inte en vanlig soldat) är Otto Ohlendorf som förde befälet över Einsatzgruppe D 1941-42. Han hävdade efteråt att som officer i krigstid kunde han inte vägra att utföra en order han hade fått från sina överordnade. Man kunde möjligtvis gå till sin chef och ifrågasätta orderns giltighet, men återkallades den inte så skulle den utföras. Det var ju krig.

Domstolen dömde honom ändå till döden då hans handlingar ledde till att uppskattningsvis 100.000 människor miste livet. Sedan dess får man räkna med att vara ansvarig för sina handlingar även om de sker under order. Man får dock hålla i minnet att så länge man är på den segrande sidan lär man inte ställas till svars. Det är väl enbart tillämpbart av segrarna på förlorarna, såvida inte en tredje part är dömande, jfr. tribunalen i Haag.

EDIT: Stavning

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 30 juli 2003, 23:43

Han satt inte ens av de tre åren i finkan, han överfördes till husarrest på president Nixons order.
"The Battle Hymn of Lt Calley" som skrevs i till hans ära sålde i ca 200 000 exemplar.

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 31 juli 2003, 00:01

Jo

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 31 juli 2003, 07:54

För en cyniker som jag så är det inte så konstigt att människor begår övergrepp mot andra människor. Speciellt under sådan masspsykos liknade förhållanden som i My Lai.

Det som alltid väcker min nyfikenhet och facination är det fåtal som vägrar eller aktivt försöker förhindra övergreppen.

I My Lai finns det ett par okända hjältar också, b.l.a ett par Helikopter piloter som med rotorbladen vispande i luften motade bort Amerikanska-soldater från byn. Några andra var en pluton som vände vapnen mot sina egna med ryggen mot de civila. Tyvärr så kunde de inte vara överallt samtidigt. Både DN och tidningen VI hade en artikel om det här för några år sedan.

http://www.law.umkc.edu/faculty/project ... 20THOMPSON:

Det skulle vara intressant att få veta vad man lär ut på försvarshögskolan angående sådana här fall. Och då talar jag inte om etniska rensningar utan när en grupp människor flippar ur och handlar i affekt. Jag skulle tro att det är samma psykologi bakom händelserna när fotbollshuliganer sparkar någon som ligger tills de dör.

Sonderling
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 31 gånger.

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 31 juli 2003, 11:44

Precis, det var ungefär det jag skrev innan. Under vissa omständigheter kan en vanlig trevlig kille begå nästan offatbara hemskheter.
Varför har byn två namn, Song My och May Lai?

/Jonathan

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 19 augusti 2002, 21:04
Ort: Jkpg men bor i Kalmar

Inlägg av Johan S » 31 juli 2003, 11:55

Är det den byn som även kallas Pinkville?
//Johan

Skriv svar