vad har ni för åsikter om detta?Det nedskjutna spionplanet ska lyftas upp från Östersjöns botten
Försvaret har beslutat att DC-3:an som 1952 sköts ned under signalspaningsuppdrag över Östersjön genast ska bärgas.
Taget från Aftonbladet.se
Linus
vad har ni för åsikter om detta?Det nedskjutna spionplanet ska lyftas upp från Östersjöns botten
Försvaret har beslutat att DC-3:an som 1952 sköts ned under signalspaningsuppdrag över Östersjön genast ska bärgas.
Taget från Aftonbladet.se
Å andra sidan kanske det kan vara av vikt för anhöriga att få veta vad som egentligen hände deras släktingar.MarcuS Schober skrev:Det har gått över 50 år och man vet att planet sköts ner av sovjet så jag ser ingen anledning till att bärga det.
Tja de vet ju att några ryska plan sköt ner planet när det var på spionuppdrag åt NATO.Patrik skrev:Å andra sidan kanske det kan vara av vikt för anhöriga att få veta vad som egentligen hände deras släktingar.
Hmm, jag visste inte att flygvapnet hade den policynSjälv tycker jag det är rätt, flygvapnet har av tradition alltid haft policyn att alla flygplan ska bärgas och jag tycker det vore ett svek både mot den traditionen och mot de anhöriga att inte bärga planet.
Det spelar väl mindre roll för de anhöriga som troligen vill veta vad som hände med deras pappor, bröder o.s.v..MarcuS Schober skrev:Tja de vet ju att några ryska plan sköt ner planet när det var på spionuppdrag åt NATO.
Om det nu är deras grav, vilket är just det som många anhöriga vill ha klarhet i. Läste en artikel i VLT (Västmanlandsläns Tidning) om en som förlorade sin pappa, visserligen var han själv övertygad om att pappan låg i flygplanet tillsammans med de övriga.MarcuS Schober skrev:Hmm, jag visste inte att flygvapnet hade den policynSjälv tycker jag att de visar mer respekt för de anhöriga genom att inte störa deras grav.
De dog när de skjöts ner av ryssarna... Eller vadå?Det spelar väl mindre roll för de anhöriga som troligen vill veta vad som hände med deras pappor, bröder o.s.v..
Man vet väl exakt vilka personer som dog när planet sköts ner så jag tycker det är konstigt att man ska betvivla detta.Om det nu är deras grav, vilket är just det som många anhöriga vill ha klarhet i. Läste en artikel i VLT (Västmanlandsläns Tidning) om en som förlorade sin pappa, visserligen var han själv övertygad om att pappan låg i flygplanet tillsammans med de övriga.
Dock påpekade han att han hade en otrevlig känsla över att det kanske inte alls var så och att för hans del så skulle han vilja få absolut klarhet i vad som hände efter nedskjutningen med besättningen.
De flesta av de anhöriga är dessutom - till skillnad från Estonia - tydligen ganska överens om att flygplanet ska bärgas.
Precis som i många fall där inga offer kunnat hittats har mängder av rykten florerat.MarcuS Schober skrev:De dog när de skjöts ner av ryssarna... Eller vadå?
Läs om, läs rätt.MarcuS Schober skrev:Man vet väl exakt vilka personer som dog när planet sköts ner så jag tycker det är konstigt att man ska betvivla detta.
Jag tror att Schober menar att släktingarna redan vet vad som hände med dem: de blev nedskjutna och dog.Patrik skrev:Läs om, läs rätt.MarcuS Schober skrev:Man vet väl exakt vilka personer som dog när planet sköts ner så jag tycker det är konstigt att man ska betvivla detta.
Jag skrev att man ville veta vad som hänt deras släktingar, inte om de var med på planet eller ej.
Men grejen är så icke är fallet, som i frågan om den tidigare nämnda släktingen så säger han att han är övertygad om att hans pappa dog i kraschen. En åsikt som tydligen delas av många andra släktingar till de förolyckade.hangatyr skrev:Jag tror att Schober menar att släktingarna redan vet vad som hände med dem: de blev nedskjutna och dog.
Ren Höek skrev:Oberoende av just det här fallet...
...en havsgrav ÄR en gravplats, och en ganska bra grav om du frågar mig. Man kan gå till nästan vilket vattendrag som helst, langa i en blomma och man har då träffat rätt! Det är trångsynt att endast godta hål i marken som riktiga begravningsplatser.
precis!Luno skrev:Ren Höek skrev:Oberoende av just det här fallet...
...en havsgrav ÄR en gravplats, och en ganska bra grav om du frågar mig. Man kan gå till nästan vilket vattendrag som helst, langa i en blomma och man har då träffat rätt! Det är trångsynt att endast godta hål i marken som riktiga begravningsplatser.
Men planet var antagligen tomt när det sjunk så därför kan man ta upp det med gott samvete