Bysans

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
ErikErikErik
Utsparkad
Inlägg: 17
Blev medlem: 8 mars 2003, 22:46
Ort: Märsta

Bysans

Inlägg av ErikErikErik » 29 juli 2003, 00:52

Hej jag undrar om Bysans var de greker eller var de romare?Hur såg de på sig själva?Vad talade man för språk i bysans?





tack på förhand

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 29 juli 2003, 08:50

I Bysans var det administrativa och officiella språket grekiska, och eftersom en stor del av befolkningen var greker så talades det språket också som folkspråk. Med tiden skulle ju också slaviska och germanska språk talas av grupper inom riket. I Bysans fanns det en enorm mångfald av nationaliteter och etniciteter, men man kan nog säga att den styrande eliten med kejsaren i spetsen var grekiserade Romare.

/DK M

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem
Inlägg: 995
Blev medlem: 2 oktober 2002, 13:40
Ort: sverige

Inlägg av CJBackfire » 29 juli 2003, 15:42

Bynsans var förresten det samma som östrom.

Användarvisningsbild
Stevster
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 juli 2003, 00:09
Ort: Örebro

Inlägg av Stevster » 29 juli 2003, 17:12

Jag tror att det var när Teodosius dog någon gång i slutet av 300-talet som hela det romerska imperiet delades upp i östromerska riket (bysans) och västromerska riket. Möjligtvis delades imperiet upp rent administrativt upp redan under Diocletianus. Rätta mig om jag har fel!

Den största delen av befolkningen var förvisso greker, och de flesta invånarna talade därför grekiska, men andra språk som latin, armeniska och koptiska (De kristna i Egypten kallas för kopter och det språk de talade för koptiska) talades också.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 29 juli 2003, 18:50

CJBackfire skrev:Bynsans var förresten det samma som östrom.
Njaa, Man brukar tala om Östrom som en del av Romarriket redan innan Bysans självständighet
Jag tror att det var när Teodosius dog någon gång i slutet av 300-talet som hela det romerska imperiet delades upp i östromerska riket (bysans) och västromerska riket. Möjligtvis delades imperiet upp rent administrativt upp redan under Diocletianus. Rätta mig om jag har fel!
Ja, då han dog år 395 var det definivt splittrat. Hans son Arcadius tog över östra halvan, och dennes broder Honorius fick väst. Diocletanus införde en rad administrativa reformer såsom tetrarkin, men delade han verkligen riket Öst/Väst?

/DK M

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Inlägg av medundersåte » 29 juli 2003, 18:58

Såvitt jag vet så talade man grekiska i Bysans, däremot så kallade de sig själva för "romare".

ErikErikErik
Utsparkad
Inlägg: 17
Blev medlem: 8 mars 2003, 22:46
Ort: Märsta

Inlägg av ErikErikErik » 29 juli 2003, 20:41

ok tack

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Bysans

Inlägg av Patrik » 29 juli 2003, 23:42

ErikErikErik skrev:Hej jag undrar om Bysans var de greker eller var de romare?
Först kanske vi borde omformulera frågan, menar du själva staden Konstantiopel (Byzantion) eller "landet"?
Om vi antar att du menar den första frågan så var ursprungsbefolkningen greker, grunden till staden läggs redan av grekerna 660 f.Kr. och förstördes av Septimius Serverus 196 e.Kr..
Konstaninopel (eller Roma Nova eller Nea Roma som den också kallades) grundades av kejsar Konstantin under slutet av 320-talet e.Kr..
Hur som helst så var ursprungsbefolkningen i staden greker med en romersk härskarelit som dock snabbt grekifierades (nytt ord) men behöll de romerska traditionerna i form av lagar, administration o.s.v..
Under medeltiden så börjar dock nya grupper slå sig ner i staden, där bl.a. de latinska kvartern (områden med en vanligen italiensk majoritet) växer sig allt större och större.

Vad gäller själva Riket så beror detta i mångt och mycket om vilken tid man talar om eftersom det Bysantinska riket från att i princip helt kontrollera Medelhavet mot slutet endast styrde (med turkarnas goda minne) över själva staden.
Ett axplock av de folkslag som bodde i det bysantinska riket goter, slaver, araber, judar, greker, turkar, normander o.s.v.
ErikErikErik skrev:Hur såg de på sig själva?
De såg sig själva som romare, eller som greker som fortsatte den romerska traditionen.
ErikErikErik skrev:Vad talade man för språk i bysans?
De officiella språken var latin och grekiska.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1591
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 31 juli 2003, 00:32

Djinghis Khan skrev: Ja, då han dog år 395 var det definivt splittrat. Hans son Arcadius tog över östra halvan, och dennes broder Honorius fick väst. Diocletanus införde en rad administrativa reformer såsom tetrarkin, men delade han verkligen riket Öst/Väst?

/DK M
Diocletianus var den som införde tetrarkin, dvs att kejsardömet delades mellan två överkejsare (Augustus) och två underkejsare (Ceasar). Under 300-talet var Romarriket under mycket korta perioder enat under en kejsare men för det mesta var det delat. Tetrarkin varade ända fram till 476 då den siste västromerske överkejsaren avsattes. Rent formellt innebar det att västrom därefter lydde under kejsaren i konstantinopel, men i praktiken innebar det att den västra rikshalvan gick under.

Det är viktigt att påpeka att romarna under 300- och 400-talet inte uppfattade västrom och östrom som två skilda stater. Tetrarkin var bara en ny styrelseform som påminde om den gamla republiken som hade två konsuler som högsta styresmän.

Vexillation
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 juni 2003, 19:46
Ort: Stockholm

hmmm

Inlägg av Vexillation » 2 augusti 2003, 22:58

Folket i bysans ansåg sig vara de direkta arvtagarna till det romerska riket och kallade sig för romare (på grekiska såklart)
Latinet överlevde ganska länge i armén men suddades sakta ut. (Grekiska var officiellt språk i östhalvan redan innan delningen, så hade det alltid varit)

Stanczyk
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 oktober 2005, 00:49
Ort: Bromma

Inlägg av Stanczyk » 13 november 2005, 20:57

Betraktas den grekiska som användes i det Bysantinska riket som antik grekiska, eller har den nån annan beteckning?
Eller, om jag skulle vilja läsa Anna Komnenas orginalmanuskript av "Alexiaden" vilken sorts grekiska bör jag då lära mig typ?

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 15 december 2005, 08:40

Men hur styrdes bysans? jag menar de hade fortfarande kejsare, men hade de en senat också ? hittar inget om det på nätet.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 15 december 2005, 12:17

Betraktas den grekiska som användes i det Bysantinska riket som antik grekiska, eller har den nån annan beteckning?
Eller, om jag skulle vilja läsa Anna Komnenas orginalmanuskript av "Alexiaden" vilken sorts grekiska bör jag då lära mig typ?
Jag har redan under en längre tid funderat på detta. Fortfarande existerar det vissa manuskript från det bysantinska riket som inte har översatts från medeltids grekiska / bysantinsk grekiska till latin eller moderna språk. Däribland vissa otryckta manuskript. Så det finns ännu oanvända östromerska och bysantinska källor. En betydande del har dock översatts till latin eller moderna språk som tyska. För det andra vill jag läsa och lära mig den grekiska som användes under medeltiden. Vid Helsingfors universitet undervisas endast klassisk grekiska så jag undrar om det skulle vara lönsamt att läsa denna antika form av grekiska och klarar man då av att studera östromerska och bysantinska källor från medeltiden i orginal eller är det stor variation mellan antik och medeltida grekiska?

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 19 december 2005, 02:15

Kan någon förklara en sak för mig. Jag läste nåt om att efter fjärde korståget då konstantinopel blev taget så blev det ett latinskt rike, var det inte det innan eller, jag menar det var ju romarna som grundade riket?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 december 2005, 02:22

Byzantinarna var grekisktalande, och brukade kalla de katolska folken västerut för latinare (italienare speciellt, det fanns många handelsmän i Konstantinopel från Italien, vilka då kallades latinare). När korsfararna hade tagit över brukar deras styre kallas det Latinska riket.

Mvh -Dan

Skriv svar