Är Karl XI överskattad?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Är Karl XI överskattad?

Inlägg av Örjan » 27 jul 2003 17:03

Karl XI får ofta äran för att ha infört enväldet, skapat indelningsverket och ha fört en fredlig politik. Men hur mycket är det hans egen förtjänst? skulle inte vilken kung som helst ha kunnat utträtta det han gjorde. Karl XI var en av våra mindre begåvade kungar och det var hans rådgivare och inte han själv som var hjärnorna bakom reformerna.

Indelningsverket som jag har diskuterat mer utförligt på http://karlxii.proboards10.com/index.cg ... 1056328542 var ett sällsynt oflexibelt system som inte utnyttjade rikets resurser på ett effektivt sätt. När Stora nordiska kriget bröt ut var Karl XII i praktiken tvungen att sätta det ur spel för att kunna få en tillräckligt stor armé för att försvara Sverige.

Karl XI har även hyllats för att han efter det Skånska kriget såg till att bevara freden. Men det skedde genom att hålla Sverige utanför allianser och Karl XII fick betala priset för den politiken genom att tvingas utkämpa ett krig ensam.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 27 jul 2003 17:41

Jag har också tänkt på hur inflexibelt indelningsverket var, jag menar - flera gårdar slår sig ihop för att försörja en soldat - det kan inte bli många krigare. Kolla bara på den danska invasionen 1710, Magnus Stenbocks här kan närmast liknas vid en regelrätt värnpliktsarmé. Indelningsverket kanske kunde hålla en mindre armé under fredstid, men var otillräcklig under krigstid, i synnerhet med strider på flera fronter som under det stora nordiska kriget.

Men jag håller inte med dig om att Karl XI är överskattad, att han styrdes av rådgivare o.s.v. får du allt bevisa mer utförligt. Tänk på att han faktiskt var en skicklig militär som kastade ut dansken 1679 i det Skånska kriget. Men ja, visst hade han goda rådgivare som Johan Gyllenstierna som förtjänar en del av äran. Om inte räfsten och reduktionen genomdrivits, vad hade hänt då? (jag är medveten om att redan Karl X Gustav planerade dessa åtgärder). Men Karl XI förblir min favo kung i svensk historia, det går inte att ändra på.

/DK M

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Inlägg av Örjan » 27 jul 2003 23:48

Djinghis Khan skrev: Men jag håller inte med dig om att Karl XI är överskattad, att han styrdes av rådgivare o.s.v. får du allt bevisa mer utförligt. Tänk på att han faktiskt var en skicklig militär som kastade ut dansken 1679 i det Skånska kriget. Men ja, visst hade han goda rådgivare som Johan Gyllenstierna som förtjänar en del av äran. Om inte räfsten och reduktionen genomdrivits, vad hade hänt då? (jag är medveten om att redan Karl X Gustav planerade dessa åtgärder). Men Karl XI förblir min favo kung i svensk historia, det går inte att ändra på.
Det är välkänt att Karl XI var lättpåverkad av sina rådgivare och i vissa frågor ändrade sig flera gånger beroende på vem han senast hade pratat med. Läs Göran Rystad och Alf Åbergs böcker om Karl XI. Reduktionen skulle ha genomförts utan Karl XI. Sveriges ekonomiska läge var så illa att det inte fanns något annat val.
Tänk på att han faktiskt var en skicklig militär som kastade ut dansken 1679 i det Skånska kriget.
Karl XI insatser i det Skånska kriget är inget att skryta över. Hans agerande i slaget vid Lund har blivit kraftigt kritiserat av historikerna. Dessutom var hans hårdhänta politik mot snapphanarna direkt kontraproduktivt. Att bränna de bofasta böndernas gårdar gjorde inte snapphanernas antal mindre.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 10 aug 2003 00:46

För att hänvisa till Herman Lindqvist; Karl XI är en doldis som ofta beskylls för att vara mesig och så vidare men han var en av våra mest betydelsefulla monarker.... ungefär så om jag inte missminner mig

/B

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Re: Är Karl XI överskattad?

Inlägg av medundersåte » 10 aug 2003 13:04

Örjan skrev:Indelningsverket som jag har diskuterat mer utförligt på http://karlxii.proboards10.com/index.cg ... 1056328542 var ett sällsynt oflexibelt system som inte utnyttjade rikets resurser på ett effektivt sätt. När Stora nordiska kriget bröt ut var Karl XII i praktiken tvungen att sätta det ur spel för att kunna få en tillräckligt stor armé för att försvara Sverige.
Ett mer effektivt utnyttjande skulle antagligen inte uppskattats så väl hos bönderna och de hade goda möjligheter att tredska bort eventuella effektivitetsvinster varvid det är tveksamt om ett annat system verkligen skulle blivit mer effektivt i praktiken.

Karl XII använde under hela kriget indelningsverket som grund även om det kompletterades på olika sätt. Att indelningsverket överlevde stora nordiska krigets svåra påfrestningar anser jag talar för att indelningsverket var ett flexibelt system, vilket även dess långa livslängd gör.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Re: Är Karl XI överskattad?

Inlägg av Örjan » 02 sep 2003 19:39

Örjan skrev: Karl XI har även hyllats för att han efter det Skånska kriget såg till att bevara freden. Men det skedde genom att hålla Sverige utanför allianser och Karl XII fick betala priset för den politiken genom att tvingas utkämpa ett krig ensam.
Diskussionen kring detta ämne handlade mer om det stora nordiska kriget än om Karl XI och har därför flyttats till en egen tråd.

viewtopic.php?t=9479