Svenska Beredskapssoldater-släktingar

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Old Blue Light
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 februari 2004, 14:09
Ort: Krokom, Jämtland

Inlägg av Old Blue Light » 17 april 2004, 02:50

Min morfar var vakt vid finska gränsen under fortsättningskriget.
Som berdskapssoldat..

Henkee
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 april 2004, 00:07
Ort: Linköping

Inlägg av Henkee » 22 april 2004, 00:11

Min farfar var under kriget statitionerad i Skåne, vill jag minnas att han har berättat för mig..

Lite OT, men ändå;
Ganska långt innan kriget brukade ju en viss Hermann Göring frekventera Sverige med jämna mellanrum, tydligen så höll han på mycket med båtar, och varje gång han lade till i hamnen i Kalmar så bodde han hemma hos min Farfar, som då var ca 10 år gammal..Har även för mig att Göring var gift med en Svenska?!

Användarvisningsbild
petviken
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 april 2004, 21:14
Ort: Stockholm

Kokkola

Inlägg av petviken » 26 april 2004, 21:27

Min morfar om jag inte minns helt fel var i Kokkola. Tror det stod så i hans fotoalbum.

Men när jag tittar i kartboken så ligger Kokkola i Finland.

Fanns det verkligen svenska soldater i denna stad under beredskapstiden?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Kokkola

Inlägg av JohnT » 27 april 2004, 00:12

petviken skrev:Min morfar om jag inte minns helt fel var i Kokkola. Tror det stod så i hans fotoalbum.

Men när jag tittar i kartboken så ligger Kokkola i Finland.

Fanns det verkligen svenska soldater i denna stad under beredskapstiden?
Tja, det finns minst ett Kukkola i Sverige, norr om Haparanda.
Under vinterkriget låg I5 och A4 där, kan inte på rak arm säga vilka som var där 40-45, men det borde vart en massa beredskapsgubbar.

Cheers
/John T.

MorpH
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 2 april 2004, 09:52
Ort: Ljungby

Inlägg av MorpH » 15 maj 2004, 01:27

Min farfar var uppe som beredskapssoldat långt uppe i norr nånstans. Han hade så hög grad som vicekorpral ;)
Hände inte mycket för hans del. Har dock inga bilder.

Min morfar hade en betydligt intressantare roll. Han var finne och Oberscharführer i Waffen-SS. Har ett porträtt på honom i uniform, men har inte lagt ut det dock.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 4 juni 2004, 17:36

Min morfar var född 1920 och lämnade Gotland 1939 för att jobba som dräng på en bondgård i Finland där stannade han ända tills 1944

Användarvisningsbild
Endor
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 8 juni 2003, 16:00
Ort: Vattendalen

Inlägg av Endor » 20 juni 2004, 00:13

Jag vet att min farfar låg i Sundsvall. Men han har inte berättat så mycket där i från.

Användarvisningsbild
3rd Panzer
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 juli 2004, 19:25
Ort: Östersund

släkt

Inlägg av 3rd Panzer » 20 juli 2004, 00:24

min farmorsbror var spanare i 3e pansardivisionen på den ryska fronten
min farmor har kvar papper och kort någonstans, ska försöka få henne att berätta vart dom är och scanna in dom.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 20 juli 2004, 22:35

Min morfar var underofficer i flottan under kriget.
1939-41 HM Minkryssare Klas Flemming, minör och utbildare i ubåtsjakt.

1941-1943 FC på HMS M22, minsvepare. Befodrad till Flaggminsvepstyrman Svärdstecknet 1943 efter 30år i tjänst (skepssgosse under VK1), lär Bla ha tagit hem sin döde 1e officer (resterna) i ytterrocken då han omkomit i en sprängolycka. Händelsen står på minnestavaln i Skeppsholmskyrkan, tyvärr minns jag inte riktigt var det var men jag har för mig det var i Norrtäljetrakten.

1943-47 Chef över flera minförråd i Stockholms skärgård.

Blitzkrieg
Utsparkad
Inlägg: 50
Blev medlem: 2 augusti 2004, 18:58
Ort: Skåne

Blitzkrieg

Inlägg av Blitzkrieg » 2 augusti 2004, 20:15

Min morfar var beredskaps soldat. Hans huvuduppgift var att dela ut posten till alla dom andra soldaterna. Ni har kanske sett någon krigsfilm där det kommer en soldat och ropar upp namn och delar ut brev. Han dog senare i bukcancer 1974. Han hette Folke Johansson. Han sympatiserade lite i början med Tredje riket. han gillade millitäriska stater.

Blitzkrieg
Utsparkad
Inlägg: 50
Blev medlem: 2 augusti 2004, 18:58
Ort: Skåne

Blitzkrieg

Inlägg av Blitzkrieg » 2 augusti 2004, 20:22

Svar till Henkee: Göring var gift med en grevinna han träffade när han jobbade som pilot i sverige innan han blev medlem i NSDAP i Tyskland.

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 januari 2004, 23:07
Ort: Kontoret i källaren

Inlägg av Särimner » 14 augusti 2004, 09:20

Och damen i fråga hette Karin. När hon dog blev Herman genuint olycklig och uppförde sitt gods Karinhall till hennes minne.

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 januari 2004, 23:07
Ort: Kontoret i källaren

Inlägg av Särimner » 14 augusti 2004, 09:29

Min morfar var korpral på K1 1939-45. Han var lite överallt under beredskapen, har för mig att han var ganska mycket i Värmlandsskogarna. Han har aldrig velat tala speciellt mycket om det och jag har aldrig varit påstridig. Känner jag honom rätt så finns det anledningar till att han inte vill berätta.

Min farfar, som jag tyvärr inte har några minnen av då han dog i början av 1970-talet, var en tvättäkta hemvärnsman av den gamla skolan. Jag har ett foto på honom där han står i en vadmalsuniform, gummistövlar, "karoliner-hatt" och en mauser på axeln, bevakandes en bro i Vingåker, södermanland :lol:

Min morfars bror, dog efter vad jag har hört i någon slags färjeolycka i norrland under kriget. Den var tydligen ganska uppmärksammad på sin tid då de var några stycken som gick åt.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 16 september 2004, 15:06

Särimner skrev:-----Min morfars bror, dog efter vad jag har hört i någon slags färjeolycka i norrland under kriget. Den var tydligen ganska uppmärksammad på sin tid då de var några stycken som gick åt.
Citerar från http://hem.passagen.se/natrix.cc/sevardheter.htm :
"Minnesten i Armasjärvi. Den 24 oktober 1940 förolyckades 46 svenskar när ett förband i oktober 1940 färdades över Armasjärvi, kantrade den överlastade färjan och 46 man, 44 militärer och 2 civila färjekarlar, drunknade i det iskalla vattnet.
En minnessten är rest till minne av denna tragedi och varje år hålls en minnescermoni."

Således Armasjärviolyckan och din morfars brors namn bör finnas med på minnesstenen.

Användarvisningsbild
Kato
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 mars 2004, 16:16
Ort: Östersund, Sweden

Inlägg av Kato » 18 september 2004, 02:55

Min morfar låg under krigsåren inne bredvid den Svensk-Finska gränsen. Han var svensk soldat.
Han var en av de många soldater som stod i hedrande givakt när kistorna med de omkomna soldaterna från Armasjärvihaveriet skulle transporteras till Övertåneå järnvägsstation (Sedan vidare till de förolyckades hemorter för jordsättning.)
Vet inte vilket regemente han låg i men tror det kan ha varit I19,I5 eller A4.
Har en privat bild någonstans från Armasjärviolyckans militära begravninsceremoni med soldaterna som står på rad i givakt, men jag har tyvärr inte funnit den ännu.

Off Topic-information:

1. Min morsmors mor som alltid har levt i Gäddede var under kriget med i en hemlig frivillig grupp med svenskar som hjälpte norska kurirer och flyktingar över riksgränsen nära Ankarede.
Min mormors mor hatade nazisterna som pesten och det var kanske därför inte så konstigt att hon gick med i denna grupp och åtog sig, ibland ganska farliga, -uppdrag.
Har för mig att det finns en del information över denna mer eller mindre hemliga grupp, men jag har dessvärre inte lyckats få fram något nämnvärt, än.
Allt detta har jag hört berättas från min moder, som fått höra det från sin moder etc.

2. En avlägsen kusin till min farfar var en aktiv nazist, boende i Stockholm, och ett tag funderade han på att gå med i Waffen SS via svenska kontakter, men hann(lyckligtvis sagt) inte med det innan kriget tog slut.

Skriv svar